Tévéreklám ipari mennyiségben: mindent a szemnek

Vágólapra másolva!
2004-ben egy átlagos kanadai állampolgár 1240 órát ült a tévét bámulva, és a Digital Home Canada által végzett kutatás szerint ezalatt 20 ezer tévéreklámot vetítettek le neki.
Vágólapra másolva!

A Digital Home Canada tanulmánya szerint egy átlagos kanadai felnőtt tavaly több mint 166 órát töltött azzal, hogy reklámokat nézzen, ami azért is meghökkentően magas adat, mert körülbelül ennyi órát tölt egy kanadai munkával egy hónap alatt. Többen a reklám alatt ballagnak ki a konyhában némi ropiért, a spotok alatt kapcsolgatnak át unott arccal más csatornára, de becslések szerint így is évente 20 ezer tévéreklám jut el egy kanadai tévézőhöz.

A kutatás szerint a kétévesnél idősebb kanadaiak átlagosan 21,4 órát tévéznek hetente, azaz évente 1100 óránál is többet ülnek a készülékek előtt. A felnőttek esetében még magasabb a szám, ugyanis 1240 óra jön ki egy évre vetítve. A nők természetesen többet nézik a képernyőt, mint a férfiak: ők 25 óránál is többet kapcsolgatják a távirányítót, míg a férfiak 21 óra alatt maradnak.

A kutatást végző cég úgy számolja, hogy a teljes, tévé előtt töltött időből 900 óra jut a kereskedelmi csatornákra. Ezen műsorok esetében óránként 12 perc jut a reklámra - így körülbelül 11 ezer percet tölt egy átlagos kanadai azzal, hogy spotokat nézzen.

Egy 2005 áprilisában készült tanulmány szerint a japánok töltik a legtöbb időt a tévé előtt, átlagosan öt órát naponta. Második helyen az Egyesült Államok áll: egy átlagos amerikai tavaly négy óra 28 percet tévézett, az pedig három perccel több, mint 2003-ban. Az amerikai adat így is közel másfél órával, pontosabban 86 perccel magasabb, mint a világ átlaga. Japán és az Egyesült Államok után Argentína következik, Maradona népe napi 4 óra 25 percet nézi a képernyőt. A dobogóról lecsúsztak a görögök, holott ők is szeretnek tévézni: átlagosan 4 óra 4 percet figyelik a műsorokat. Érdekes adat, hogy Kína és Svédország a lista vége felé található.

Egész Európában az olasz gyerekek töltik a leghosszabb időt a tévékészülékek előtt. Az angol gyerekek három óra harminc percet, a németek három óra húsz percet televízióznak naponta, amitől - egy másik vizsgálat, az AGB Hungary felmérése szerint - alig maradnak el magyar társaik, akik három óra nyolc perccel szintén az élbolyban vannak.