Nagy mozgolódás az amerikai tévés piacon

Vágólapra másolva!
Összeolvad két fiatalos tévécsatorna az Egyesült Államokban, a UPN és a WB helyén pedig egy országos, kereskedelmi tévé marad. Előbbieknek köszönhető az itthon is látott műsorok közül a Bűbájos boszorkák, a Tuti gimi, a Buffy, a vámpírok réme, a Dawson és a haverok vagy a Topmodell leszek című sorozat.
Vágólapra másolva!

Az ősszel útjára induló új, országos adó híre meglepetéséként érte az amerikai közvéleményt: egyesül a UPN (United Paramount Network) és a WB, egy csatornát hozva léte. A főleg fiatalokra fókuszáló csatorna 2006 szeptemberében kezdi működését (addig önállóan üzemelnek), fele részben a CBS Corporation, fele részben a Time Warner Inc. lesz a tulajdonos - és ezáltal öt nagy, országos tévécsatorna lesz az Egyesült Államokban. Összegekről még nem beszéltek a vezetők, de elárulták, hogy várhatóan hatékonyabban üzemeltetik majd a CW-t, mint korábban a UPN-t vagy a WB-t. Az indulás első percétől kezdve profitot várnak. A UPN elnöke, Dawn Ostroff lesz az új vállakozás szórakoztató részének főnöke, a WB ügyvezetője, John Maatta megőrzi pozícióját az új cégnél is. A vezetők reményei szerint az új csatorna fogható lesz az USA háztartásainak 95 százalékában.

A UPN és a WB egyaránt 11 év működés után vált, és a Big Fournak nevezett négyeshez képest (ebben a csoportban van az ABC, a CBS, az NBC és a Fox) nem csak a 18-49-es korcsoportra, hanem a fiatalabbakra is fókuszáltak. A CW alighanem elődei stratégiáját követi majd, azaz leginkább a 18 és 34 éves kor köztieket igyekszik majd csábítani.

Hogy mivel? A WB és a UPN főműsoridős műsorai közt szerepel a 7th Heaven és az America's Next Top Model, de ezek nem tartoznak a legnézettebb műsorok közé. Körülbelül ötmillió háztartás tapad ezekre egyenként, de hogy tudjuk hová helyezni ezt a számot, tudni kell, hogy a CSI egy-egy adása Amerikában átlagosan huszonötmillió nézőt érdekel.

A WB és a UPN is 1995 januárjában startoltak, és a nagyokhoz képest sokkal jobban figyeltek a fiatalabb nőkre. A WB gyakorlatilag a 12 és 34 év közti női nézőket (tiniket és fiatal felnőtteket) próbálta szórakoztatni, olyan műsorokkal, mint a Gilmore Girls (Szívek szállodája), a Smallville, az Everwood, a Supernatural vagy a Beauty and the Geek reality show. A UPN mostanában az Everybody Hates Chris, a Girlfriends és az Eve című műsorokban bízott, melyek szintén főképp a 18 és 34 éves kor közti nők körében arattak zajosabb sikert.

Kalmár Csaba