Tévésorozatok, melyeket soha nem láthatunk

Vágólapra másolva!
Vajon miért nem láthatjuk sosem azt a tévésorozatot, ahol George Clooney vízirendőrt játszik, és mi lett azzal a sorozattal, amelyben Keanu Reeves mintagimnazistaként védi az iskola tanulóit egyes lumpen elemektől? Vajon jól jártunk-e, hogy Tom "Magnum" Selleck orvosos sorozata sosem került a tévéképernyőkre? És mi a helyzet Matthew Perry, a jövő Los Angelesében játszódó, repülőteres sorozatával? Bár a válaszokat sosem tudjuk, de azért elmorfondírozhatunk ezeken a kérdéseken.
Vágólapra másolva!

Amerikában nem úgy készülnek a sorozatok, hogy egy producer vagy csatornafőnök bemegy az éjjel-nappaliba és leveszi a polcról az őt érdeklő szériát, hogy másnap már az menjen a tévében, hanem nagyon komoly előkészület övezi egy sorozat képernyőre kerülését. A folyamat középpontjában pedig a pilot áll.

A pilot, vagyis a sorozat első része általában egy 45 perces film, amelyből a nagyfőnökök eldöntik, hogy lesz-e egyáltalán sorozat, amely felállítja egy széria alapjait és bemutatja a szereplőket és elhinti az érdeklődés morzsáját a nézőben, ugyanis mi, nézők általában egy rész alapján döntünk egy sorozat jövőjéről, hogy fogjuk-e nézni a továbbiakban, vagy esetleg a sorozat sugárzásának napján fixen mindig a konkurenciát tiszteljük meg majd a figyelmünkkel. Ezért természetesen nem mindegy, hogy milyen egy első rész, hiszen minden csatornának az a célja, hogy a néző az ő sorozatánál táborozzon le a továbbiakban.

Egy pilot elkészítése általában ötleteléssel indul, pár producer és tévésorozat-tervező különböző sorozat-elképzelésekkel kezdi el bombázni az amerikai csatornák illetékeseit. Ezek az ötletek még csak szinopszis formában vannak jelen ("hat jó barát vicces élete egy bérházban és egy kávézóban" vagy "öt helyszínelő a tetthelyen található bizonyítékok alapján nyomoz") és először ezekre kell rábólintaniuk a csatornák fejeseinek. A szapora bólintások után elkezdődik a szereplőválogatás, amely közel sem egyszerű, hiszen ebben az időszakban (november-február) mindenki elérhető színészek után kapkod és próbálja a nagy neveket szerződtetni. A kész stábbal bele lehet vágni az áprilisi forgatásba, melyet expressztempóban 1-2 hét alatt le is kell zavarni, hiszen április végére a csatornák vezetőinek el kell dönteniük, hogy az évente forgatott több mint 100 pilótafilm közül melyik az a 20-30, melyből az ősszel kezdődő tévés évadban sorozat válhat.

A szerencsések természetesen képernyőre kerülnek, a szerencsétlenek viszont a kukába, a kieső sorozatokban szereplő színészek pedig várhatnak az újabb pilotszezonra, hogy ismét megmérettessék magukat. De vajon mi lesz a sorsa azoknak a sorozatoknak, melyekből leforgattak egy pilot-epizódot, de sosem kerültek szériaformában a képernyőkre? A választ leginkább Lee Goldberg 1989-es könyvéből, a Unsold TV Pilots: The Greatest Shows You Never Saw (Eladatlan pilotok: A legnagyobb sorozatok, melyeket sohasem láthatunk) tudhatjuk meg, amelynek az elkészültekor már több 2800 eladatlan pilot létezett Hollywoodban, és ez a szám napjainkban már 4000-re emelkedett, ami szinte felfoghatatlan az itthoni viszonyokhoz szokott átlagnézőnek.

Forrás: EPA
George Clooney

És igen, valóban a kuka, a süllyesztő lett a sorsa azoknak a hamvukba holt sorozatötleteknek, melyeket a bevezetőnkben is említettünk, pedig ki tudja, lehet, hogy nézői szerint lenne rájuk igény. Így viszont csak elképzelhetjük, hogy vajon mennyire szerettük meg volna George Clooney-t vízirendőrként (és azt is, hogy vajon sikeres lett volna-e a Vészhelyzet nélküle). Mostani sztárok nélkül is akadtak megvalósulatlan sorozatötletek, persze az ember elgondolkodik, hogy vajon kinek a kifacsart képzelete szült meg egy olyan sorozat-elképzelést, mint a Poochinski, mely 1990-ben került a süllyesztőbe. A zsarusorozat egy szolgálatteljesítés közben elhalálozott rendőrről szólt volna, aki egy beszélő-szellentő kutya testében reinkarnálódott, hogy volt társával ismét felvegye a küzdelmet a rosszfiúk ellen. Utólag ugyancsak eléggé bizarr elképzelésnek számít az Ethel is an Elephant című komédiasorozat kukában kikötött koncepciója is, amelyben egy New York-i fotóművész osztja meg lakását egy... Igen. Egy igazi elefánttal. Ki ne lenne kíváncsi a sorozat első részére?