Lehetsz a Lost egyik túlélője

Vágólapra másolva!
Egy sikeres tévésorozat esetében szinte magától értetődik, hogy előbb-utóbb megjelennek a hozzá kapcsolódó termékek, a kulcstartók, pólók vagy bögrék is. Az internet terjedésével egyre természetesebbek a modernebb és elvontabb reklámhordozók is, így bármikor letölthetünk egy háttérképet kedvenceinkről, de akár azt is kipróbálhatjuk, hogy mi magunk hogyan állnánk meg helyünket a sorozatban. Számítógépes játék már majdnem minden sikeresebb sorozatból készült, így cikkünk csupán a teljesség igénye nélkül mutat be néhány ilyen példát.
Vágólapra másolva!

A számítógépes játék szinte kínálja magát, ha eleve olyan sorozatról van szó, amely kitalált, vagy mai technikával nehezen megközelíthető helyszínen (például egy távoli galaxisban) játszódik, hiszen a legizgalmasabb játékok is mindig valamilyen másik világba helyeznek minket. Nem csoda hát, ha a legnépszerűbb sci-fi sorozat, a Star Trek már akkor monitorra került, amikor a 3D grafikáról még álmodni sem mertek az informatikusok. A tévéműsor ötlete még a hatvanas években pattant ki egy bizonyos Gene Roddenberry fejéből. Készített is egy pilotot az NBC számára, de a csatorna először elutasította a műsort - az indokok között szerepelt az is, hogy az elsőtisztség túl magas rang egy nő számára. A sorozat talán egyik legkedveltebb figuráját, a hegyes fülű Spockot ugyanis eredetileg az ötletgazda Roddenberry felesége játszotta volna. Végül kompromisszumok hosszú sora után alakult ki a ma is körberajongott triumvirátus: Kirk kapitány, Spock elsőtiszt és Dr. McCoy, az Enterprise űrhajó orvosa.

A sorozatot kezdetben olyan lehetetlen időpontban játszotta az NBC, hogy a tévénézők többsége csak az ismétlések alkalmával tudta megnézni az űrbéli kalandokat - ekkor azonban a Star Trek már óriási népszerűségre tett szert. A második sorozat ennek ellenére váratott magára, mert az alkotók, az akkortájt bejött Csillagok háborúja sikerén felbuzdulva inkább már mozifilmet szerettek volna csinálni. 1979-ben el is készült a nagyfilmek közül az első, a Csillagösvény. Ezt még számos, egész estés változat követte, de jöttek szép számmal a sorozatok is, elsőként (1987-től) a The Next Generation. Az Enterprise, illetve legénysége főszereplésével készült, első számítógépes játék még a PC őskorából származik: a játékosnak csupán az űrhajót kellett irányítania egy konkrétan csillagokkal (tehát a * karakterrel) teli háttér előtt, miközben a Klingon hajókat jelképező K betűk megpróbálták őt lelőni. A szerény kezdet után a Star Trek-játékok mindenféle műfajba betörtek, egyikükben például a Klingon Akadémiát járhatják ki a tanulni vágyók, de a kínálatban olyan nagyszabású stratégiai játékkal is találkozunk, amelyben az univerzum öt nagyhatalmának egyikét irányíthatjuk.

www.startrek.com

Kép a Star Trek: Legacy című játékból


Viszonylag kezdetleges formában, még 1984-ben készült egy számítógépes játék az alternatív sci-fi irodalom egyik kulcskönyvéből, a Galaxis útikalauz stopposoknak című remekműből is. Douglas Adams regényéből a BBC készített egy minisorozatot még a nyolcvanas évek legelején, ez azonban nem keltett túl nagy feltűnést - a könyv kultuszát inkább csak a tavaly bemutatott film erősítette. Adams egyébként maga is vonzódott a számítógépes játékokhoz: egyik régi novellaötletét például nem papírra vetette, hanem interaktív program formájában valósította meg. A Titanic csillaghajó az azonos nevű luxustutaj 1912-ben történt elsüllyedését helyezte a jövőbe, természetesen parodisztikus formában. A mester kiadója jó ötletnek gondolta a CD-ROM-ok piacának ily módon történő fellendítését, üzletpolitikai szempontból viszont kívánatosnak tartotta volna, ha a történet a játékkal egy időben, könyv formájában is megjelenik. Adams nem tudta mindkettőt egyszerre elkészíteni, így a könyv megírását átpasszolta a Monty Pythonból ismert Terry Jonesnak, aki eredetileg csak a játékban szereplő egyik figurának kölcsönözte volna a hangját.