Dekoltázs és egyéniség

Vágólapra másolva!
A VIVA új műsorvezetőt keres. Jöttek természetes lányok és pumpaszájúak, rettegve izgulók és természetesen lazák. Pár tévéből ismert arc is feltűnik, így a VV-s Tommyboy rutinos, de még nem a szavak embere. Mindenki kommunikáció szakos, de van, aki levelezőn.
Vágólapra másolva!

Az újságíró is lehet sztár, legalábbis a VIVA tévé recepciósa szerint, aki nem hajlandó addig beengedni minket castingot nézni, amíg nem regisztrálunk a jelentkezőkkel együtt. Amíg sorba állunk, és a cselen törjük a fejünket, hogy jussunk át rajta, méregetjük a tőle kapott sorstársakat: nem sok közöset látunk bennük azon kívül, hogy mindnyájan húsz körülinek tűnnek. A vezérlőben aztán - némi meglepetésemre - a technikusokon és Lengyel Attila programigazgatón kívül Rákay Philipet találjuk, ő is a casting irányítói között van, pedig már rég másik csatornát erősít. Előttük mintegy nyolc képernyőn Noémi épp azt mondja: - "Budapesten lakok, azért jöttem, mert mindig én vagyok a társaság középpontja, és nagyon szeretem a zenét."

Biztos ő is levelezőn végezte a kommunikáció szakot - vigyorog Philip, aki előre figyelmeztet minket, hogy minden jelentkezőnek ilyen végzettsége van vagy lesz a közeljövőben. Később egy még rejtélyesebb moderátor szakról is érkezik valaki, nem derül ki, hogy nappali vagy esti. A következő említésre méltó jelölt Dóra, akinek kameraérzékenységét még van hová fejlesztenie, ugyanis simán megáll a kék háttérrel szemben, a kamerának háttal. Senki nem szakítja félbe félperces bemutatkozó szövegét (ennyi ideje van mindenkinek, hogy meggyőzze a felvételi bizottságot alkalmasságáról), egyrészt mert a vezérlőben ülők mind úriemberek, másrészt kuncogás közben nehéz megszólalni. A bemutatkozás eredeti módját választó Dóra nem ért egyet egyébként barátaival, akik szerint ő populáris, hiszen csak arról van szó, hogy a vidám dolgokat szereti.

Meglepően sok az önbizalom-hiányos jelölt, aki remegő hangon szólal meg a kamera előtt, és megkönnyebbülten siet ki a blue boxból a napfényre. Kisebb rejtély, hogy mit keresnek a válogatáson, és miért akarnak állandóan kamera előtt állni - talán mazochisták. Egy kedves szelíd lány elnézést kér azért, mert rekedt, majd elárulja, hogy máskor sokkal rosszabb, kellemetlenül magas a hangja, őszinteségből ötöst érdemel.

A versenyzők elég gyorsan cserélődnek, de azért menet közben egy-egy mondatot ki tudunk húzni a zsűriből a castingról. A VIVA új arcot keres, ezért mindenki számára nyílt válogatást hirdetett, melyre kétezerötszázan (ezek között néhány korábbi válogatóról visszahívott ember is szerepel) jelentkeztek. Nem voltak szigorúak, fénykép és adatlap alapján csak ötödüket szórták ki, ezért négy válogató napon a maradék kétezer emberről el kell dönteniük, alkalmasak-e a továbbjutásra. Csak minden századik juthat be az A nagy vívás című válogatóműsorba, melynek keretein belül eldől, ki lehet Kristóf és társai új kollégája. Négy évvel ezelőtt hasonló válogatón kerestek arcokat a csatornához, akkor az erős felhozatalból mindjárt négy ember is bekerült, ám most Lengyel Attila elég pesszimista volt a látottak alapján, kevés esélyt látott arra, hogy több alkalmas versenyzőt találjanak.

Közben megérkezik egy képernyőt látott figura is, a programigazgató beazonosítja, állítólag egy M1-es ifjúsági műsort vezetett, nekünk nemigen ismerős Tamás. Egyrészt azt mondja magáról, hogy rettenetesen másnapos, másrészt azt, hogy nem tették ki a királyi tévétől, hanem csak elfelejtettek szólni neki, hogy szeptembertől számítanak rá. A válogatáson rögzített emlékezetesebb pillanatokat az A nagy vívás-ban is láthatják majd a nézők. Szerintünk Miminek is képernyőn a helye, aki arra a kérdésre, hogy miért gondolja magát ideális jelöltnek, azt válaszolja, hogy azért, mert nincsenek műmellei és pumpaszája. Zita is természetességével kérkedik, amikor megkérdezi tőle Philip, hogy mire céloz, ő visszakérdez, hogy miért, szerinte mire, és hatalmas dekoltázsáig vörösödik saját merészségétől. A külső egyébként szempont a programigazgató szerint is, aki az első benyomás után a beszéd és a váratlan helyzetekben megnyilvánuló reakció alapján dönt arról, kap-e valaki még egy esélyt. A két döntnök előtt ott a papír, amin a nevek mellett rengeteg zéró és nagyságrendekkel kevesebb más jel gyűlik - behívandó és visszanézendő jelentkezőkről.

A "váratlan helyzet" kapcsán nem kell semmi megalázó feladatra gondolni, de a "milyen könyvet olvastál legutóbb", vagy a "konferáld fel saját számodat a nézőknek" kérés teljesítésébe is sokaknak beletörik a bicskájuk. Ilyenkor általában mentőkérdést kap a versenyző, szó sincs olyan alázásról, amit például a Megasztár zsűrije szükségesnek tartott, igaz, a vezérlőben elhangzanak kritikus szavak, de ezeket a kikapcsolt mikrofon nem közvetíti. Azért olyan van, hogy direkt nem szólnak a mondanivalójából láthatóan kifogyott jelentkezőhöz, oldja meg maga a helyzetet.