A tévéző idegesítésének fondorlatos módjai

Vágólapra másolva!
Számtalan módon fel tudja idegesíteni a tévéfogyasztót egy-egy csatorna. Nézzünk pár a változatos módszert, amivel fel lehet bosszantani a tévénézőt!
Vágólapra másolva!

A kereskedelmi csatornáknál a gyakori reklámblokkok miatti morgás még mindig gyakori, de a tévézők kezdik elfogadni, közel tíz év után (a TV2 1997 október 4-én, az RTL Klub október 7-én indult, bár azon a nyáron már kisebb adók működtek: volt M Sat, Szív TV, Spektrum, TV3) hogy a tévék a reklámozókból élnek. A reklámok léte ellen nem protestálunk tehát.

A kanapén békésen hortyogó, elszunnyadó tévézőket felriasztó, néha bántóan hangos reklámszpotokról is értekeztünk már több ízben, ahogy szóba került - idegesítő faktorként - a kereskedelmi tévék gonosz húzása, hogy a nagyfilmek végét gond nélkül levágják, így a stáblistát legfeljebb interneten találja meg az, aki arra is kíváncsi, ki írta a zenét, vagy ki volt az a csinos mellékszereplő, aki pucéran megmártózott a szökőkútban. A szakemberek kérdésünkre elmondták, hogy az akár két-három percre is elnyúló stáblista alatt a mérések szerint százezrek kapcsolnak el a rivális csatornákra - és a nézőket logikusan könnyebb megtartani, mint visszaszerezni.

Gyakran morgolódnak internetes fórumokon tévézők azért, mert a kedvenc filmjüket visszanézték egy kereskedelmi csatornán, és döbbenettel vették tudomásul, hogy kivágtak belőle egy-két (gyakran túl erotikus vagy épp riasztóan brutális, erőszakos) darabot. Ezt azért teszik a csatornák, hogy ne kelljen 18-as vagy 16-os karikával adni az adott filmet, sorozatot, így remélik, hogy több tízezerrel, százezerrel nőhet a műsorsáv nézettsége.

Már a sárga karika léte is sokakat bosszant, hiszen erősen rontja a vizuális élményt, miközben a legtöbb szülő nem a figyelmeztetés láttán zavarja ki a gyereket a nappaliból, a tévé elől, hanem akkor, ha épp mezítelen női mellet kezd nyalogatni a felhevült, izgatott főhős, vagy akkor, amikor egy pszichopata sorozatgyilkos nagy precízen nekiáll, hogy egy életlen késsel lenyisszantsa az elrabolt lokális szépségkirálynő csinos füleit.

De felfigyelhet a néző egy nem új, de egyre erősödő jelenségre. A "helyezzünk el minél több zavaró kis izét a képernyőre" akció új erőre kapott akkor, amikor a két nagy kereskedelmi csatorna az egyik felső sarokba biggyesztett visszaszámlálással, nagy felirattal reklámozni kezdte közelgő jelentős vagy annak vélt műsorát, legyen a Lost, a Hősök, a Sztárok a jégen vagy Dominó-nap. Erre rákapott idővel az MTV is, hiszen M. Kiss Csaba új műsorát, a Szempont-ot is a képernyő egyik felső sarkában hirdette, már egy-két nappal indulása előtt. Nem volt ritka, hogy egy csatorna logója az egyik sarokban gubbasztott, ahogy az kell, a másikban egy közelgő műsort reklámoztak óriási betűkkel, néha felvillanó, elhalványuló szöveggel, esetleg visszaszámlálóval, miközben alul ott virított a hol vékonyabb, hol vastagabb sárga karika, benne valami számmal.

Négyből négy

A Cool tévé csütörtökön ennél is tovább ment, nem elégedett meg azzal, hogy csak közepesen rontsa a vizuális hatást. A logó megvolt, a bal alsó sarokban a műsor címe szerepelt folyamatosan, de néha váltott, és a csatorna internetes honlapjának elérhetősége bukkant ott fel. A jobb alsó sarokban hatalmas sárga karika éktelenkedett (ilyenfajta zavaró elem nemigen van más országban), a jobb felső sarkot pedig a World Music Awards 2006 felirat foglalta el (ez tegnap este ment adásba), de olyan méretben, hogy a készüléktől tíz méterre lévő, karosszékben himbálódzó, kissé rövidlátó dédi is lássa. Ezzel a Cool gyakorlatilag elfoglalta mind a négy sarkot, és erősen megnehezítette, hogy a néző élvezze a látottakat - ugyanis takarta a képernyő felületének jó negyedét.

Innen már csak egy lépés, hogy alul és felül rikító sárga, netán halványlila csíkok fussanak a következő műsorokat reklámozva, de az is elképzelhető, hogy a filmet előbb-utóbb felteszik egy kis dobozba, hogy a képernyő kétharmadán nyugodtan és háborítatlanul lehessen promózni a hétvégi show-t vagy a jövő pénteki bokszmeccset. Természetesen lehet védekezni e jelenség ellen, például azzal, hogy nem tévézünk vagy DVD-t nézünk: ekkor nincs négy zavaró elem a képernyő négy sarkában.

Kalmár Csaba