RTL Klub - TV2: tűzszünet

Vágólapra másolva!
Pár héttel ezelőtt volt egy pengeváltás a két nagy kereskedelmi tévé között, a nézettségi adatok kommunikálásával kapcsolatban: sajtóközlemények váltották egymást, magyarázván a bizonyítványt. Múlt héten volt egy újabb összecsapás, ami inkább a médiaügynökségekről, a reklámidőről, a bevételekről szólt. Most lássuk, hogy teljesített a hat legnépszerűbb tévécsatorna az elmúlt héten, mit néztek a tévézők?
Vágólapra másolva!

Továbbra is az RTL Klub a legnépszerűbb, száz tévézőből átlagosan 28 erre a csatornára fókuszál. Százból 24-en a TV2 műsorát figyelik általában, miközben az m1 12,4, a Viasat pedig közel 6 százalékos nézettséget ért el a múlt héten. A 18 és 49 évesek közt négy és fél százalékkal vezet az RTL a TV2 előtt, ugyanakkor az m1 csak 7,6, a Viasat pedig 6,9 százalékot írhatott fel. Este, főműsoridőben egyértelmű az RTL előnye.

Néha szóba kerül, hogy miért fontos a 18-49-es célcsoport a reklámozóknak, és miért nem nyitnak felfele, miért nem számít az idős, de tehetős tévéző. A korosabb nézőket vonzó csatornák vezetői szerint Magyarországon épphogy sok fogyasztó negyven, ötven felett éri el azt az egzisztenciális szintet, amikor már megengedheti magának, hogy ne csak ár, hanem minőség szerint is válasszon. Sok ötven feletti olvasó-tévéző érezheti tehát úgy (jogosan), hogy ő már nem számít, neki nem készülnek műsorok, sem reklámok, ő nincs is a mérésben, legfeljebb a Duna tévé és az MTV kedveskedik neki néha pár műsorral.

A trend tényleg az, hogy egyre fiatalabb nézőket igyekeznek megnyerni a csatornák: még a kifejezetten női adók is inkább az ötven alattiaknak próbálnak kedvezni, a Cool vagy a VIVA pedig hangsúlyosan a tizen- és huszonévesekre utazik. A nemzetközi gyakorlat szerint is a 18-49 közti nézőket figyelik a reklámozók, sőt, Európában megfigyelhető, hogy nyílik a célcsoport -, de nem felfelé, hanem lefelé, azaz 15-49-et néznek. A célcsoportok tágítása, bővítése természetesen azon piaci szereplők érdeke, akik idősebb nézőket érnek el. Elképzelhető, hogy itthon pont harminc évnyi munka után lesz vagyonosabb valaki, de a kereskedelmi tévék szerint pont az ötven felettiek vásárlási szokásain lehet legkevésbé változtatni. Addigra kialakul a márkahűség, ugyanazt a sört isszák, a bevált utazási irodát favorizálják, ugyanolyan kocsit vesznek meg - ugyanakkor egy huszonévesnek talán nincs annyi pénze, viszont könnyebben alakítható az ízlése.

Berényit nem fenyegeti Sváby

Előbb nézzük a teljes lakosságot, majd a fiatal célcsoportot! A Barátok közt továbbra is favorit, heti öt része elfoglalja a lista első öt helyét. Legjobb estéjén 2,17 millióan csüngtek rajta szótlanul, nagy figyelemmel, lepisszegvén az újsággal zizegő férjet vagy a játékvasúttal zajongó kölyköt. Az ellene küldött Egy a 100 ellen legerősebb műsora is csak 1,54 milliós nézettséget hozott, azaz van némi lemaradása. A legnézettebb film a Csúcsormában 2. volt, a TV2 a Napló-t és a Jóban Rosszban-t tudhatja a legnézettebb műsorok közt. Fábry nagyon komoly, 45,4 százalékos közönségaránnyal ment, nyilván jó nézettséget hoznak VV Anikó, Dundika, azaz a látványos dekoltázzsal villantó bulvársztárok, nem volt nagy kockázat. A Sztárok a jégen 1,65 milliós szombati nézettsége nem rossz, bár Südi Iringó és Medveczky Ilona ősszel jóval több nézőt vitt a rivális csatorna show-jára. A Hősök-nek a kebelcsodákkal virgonckodó Fábry erős volt ezúttal, de előbbiek sok kunsztot tudnak, kár volna lebecsülni őket.

A kereskedelmi célcsoportban a Top 20-ban 12 helye van RTL-es, 8 pozíciója van TV2-es műsornak. A Barátok közt visszavette az első helyet a Hősök-től (akik a 20. helyre csúsztak vissza az Esti Showder miatt). A fiatalok közül sokan nézték a Csúcsformában 2. és a Múmia visszatér című filmeket. A Cobra 11 elnáspángolta a Napló-t, viszont jól ment az NCIS a TV2-n. A Jóban Rosszban szépen szerepel a célcsoportban. A Miami helyszínelők az RTL-en a fiatal nézők bő harmadát érdekli, a Született feleségek-re a TV2-n az 50 alatti tévézők szűk harmada figyel. Az Egy a 100 ellen legerősebb estélyén 30,9 százalékos közönségarányt szállított.