Megúszták a bírságot a tévés, betelefonálós játékok

2007.09.03. 15:02

Nem vetett ki bírságot a Gazdasági Versenyhivatal az interaktív televíziós játékok készítőire, az ügy kötelezettségvállalással zárult. A hivatal Versenytanácsa úgy döntött, elfogadja a játékokat készítő vállalkozások és az azokat sugárzó tévécsatornák vállalásait. Így a fogyasztókat a jövőben megfelelő tájékoztatásban kell részesíteni az ilyen típusú játékok pontos szabályairól, így világossá válik előttük, hogy a játékban fontos elem a szerencse is. Az ügyben ezért a GVH nem állapított meg jogsértést, és bírságot sem szabott ki.

A GVH 2007 első félévében indított versenyfelügyeleti eljárást négy interaktív nyereményjátékot készítő vállalkozás és a játékokat sugárzó televíziós csatornák ellen. Felmerült ugyanis annak valószínűsége, hogy a játékokba való bejutás feltételei és a játékkal kapcsolatban közzétett tájékoztatások tisztességtelenül befolyásolják a fogyasztók döntéseit.

A versenyhatóság kifogásolta, hogy a telefonautomaták és a műsorvezetők által adott információk illetve a képernyőn megjelenő feliratok azt a látszatot keltik, mintha a nyereményhez való hozzájutás pusztán attól függne, hogy a tévénéző tudja-e a választ az aktuális feladványra - miközben a játékba való bekerülés jóval kevésbé átlátható módszerrel dől el, a betelefonálók közötti szelektálás útján.

A vizsgálat megállapította, hogy a bizonytalanság fenntartása a játék készítőinek és a műsor sugárzó csatornának is az érdekében áll, hiszen ily módon olyan nézőktől is fogadhattak emeltdíjas telefonhívásokat, akik a szabályok pontos ismeretében egyáltalán nem telefonáltak volna, vagy legalábbis nem annyiszor. Kifogásolta a GVH a hívásdíjjal kapcsolatos tájékoztatásokat is, mert több cég nem jól érzékelhető módon tüntette fel, hogy bruttó összegről van szó. Sok esetben az sem derült ki a fogyasztók számára, hogy a hívásdíjat akkor is meg kell fizetniük, ha automatára rögzített választ érnek el, vagy egyáltalán nem kerülnek be az adásba.

A GVH álláspontját megismerve az eljárás alá vont vállalkozások mind a négy ügyben vállalták, hogy alapos tájékoztatást adnak a nézőknek arról, hogy a kérdésre adandó válasz ismerete és az emeltdíjas betelefonálás nem feltétlen eredményez nyerést. Egyértelműen fel kell tüntetni ezentúl a hívásonként fizetendő bruttó díjat is, s nézőknek adott tájékoztatás nem adhat olyan információt, amely arról biztosítja a nézőt, hogy újrahívás esetén biztosan adásba kerül. Nem állíthatják a műsorvezetők ezentúl azt sem, hogy senki sem hívja a műsor telefonszámát, és a telefonálók adásba kapcsolásának szabályairól is folyamatosan, jól érzékelhetően kell tájékoztatni a nézőket. A fentiekre tekintettel a Versenytanács kötelezővé tette a kötelezettségvállalások teljesítését, egyúttal az eljárások megszűntéséről döntött.

Forrás: HavariaPress

KAPCSOLÓDÓ CIKK