Mindent a szemnek - húsz új csatorna közeleg

2007.10.05. 13:56

Számtalan új tévécsatornával riogatják a komoly kínálatba amúgy is beleszédült nézőket a szolgáltatók, tévétársaságok, így megkapja a jussát méregdrága karibi szállodák programjai iránt érdeklődő luxusfogyasztó éppúgy, mint a mániákus pecás, az elszánt vadász vagy a kissrác, aki az öt mesetévé mellett még két gyerekcsatornát nézhet. Elfér ennyi a piacon? Hányat látunk valóban belőlük?

Eddig minden évben megjelent pár új csatorna a televíziós kínálatban, de idén szinte hetente érkeznek hírek újabb és újabb próbálkozásokról, tervekről, még akkor is, ha jócskán akad ismerős nevű, de jobbára láthatatlan tévé (Vital, Autonómia). Az, hogy nincs olyan hónap, hogy legalább három új tévé indulását ne jelentenék be társaságok, arra utal, hogy a digitális átállás előtti időszakban egyre többen gondolják úgy, hogy minél hamarabb meg kell jelenni a piacon, el kell foglalni a pozíciókat, hogy utána könnyebben be tudjon férni az adott csatorna a különféle csomagokba.

"A piac ugyanakkor nem nagyon tud bővülni. A kábelesek nem emelhetik az áraikat az inflációt meghaladó mértékben, és a hirdetési piac sem tud nagyon bővülni. Várhatóan tehát ugyanakkora bevételen kell több szereplőnek osztoznia, mint ahogy korábban a magazinok piacán lezajlott boom után" - véli Szűcs László, a 700 ezer előfizetővel bíró UPC szóvivője.

Rajki Annamária, a T-Kábel termékigazgatója úgy látja, hogy egyszerűen nem fér el több csatorna a kínálatban, legfeljebb minőségi cseréről lehet szó. Ő az újak közül a Movies24-ben lát főképp fantáziát: ez a Hallmark-csoporthoz tartozó csatorna mozifilmek tévés verzióit sugározza. A váltás a kábelszolgáltatóknál január elején várható, jóllehet a döntéseket meghozzák még november folyamán, mivel a partnereket legalább egy hónappal az előtt értesíteniük kell, hogy felvennének egy-egy csatornát a programba.

A baj ott van, hogy az újak közül sok utánjátszó csatorna, azaz nem eredeti, soha ne látott tartalmat kínál, hanem régi - sikeres és olykor haloványabb - produkciókat (a Poén például ismételt Antal Imré-s Szeszélyes-t vagy már látott Gálvölgyi-show-t ígér, többek közt). A tematikus csatornáknál viszont megvan az az előny, hogy az oda kapcsoló néző tudatosan választja az adott tévét, mert épp sci-fire, klasszikus zenére vagy horrorra vágyik. Ehhez kapcsolódó hír, hogy információnk szerint a sorozatokkal operáló Universal Channel, a horrorban erős 13th Street nevű csatorna, vagy a Sci-fi Channel idén biztosan nem jön Magyarországra (pedig volt róla szó), de 2008-ban már valószínűleg itt lesznek.

A nagy nyüzsgés több megkérdezett szerint annak köszönhető, hogy közeleg a digitális átállás, így mindenki szeretne egy biztos placcot a piacon. Az IKO Media Group például igen erős szereplő, különféle kedvezményeket kínál, ha a kábelszolgáltató csomagban veszi meg a Cool tévé, a Film + és a Sport Klub mellé a többi csatornát, mint a DoQ vagy a Pr1me, netán a Poén vagy a Krimi +. Év közben is vannak cserék (például az MTV Europe le van tiltva, amióta van magyar verzió), de a válasz 2008 elején születik meg arra a kérdésre, hogy hány új tévére van reális kereslet. Könnyen lehet, hogy több idő előtt elhullik, mivel reklámbevételre alig számíthat, és ha a szolgáltatók nem rakják be a csomagba, nem is kapnak pénzt tőlük.

"Egyre inkább szegmentálódnak a tartalmak, és ma már a nagyobb és közepes piaci lukak le vannak fedve. Összességben persze egyre több néző jut a tematikus csatornákra, de a nézettségben elért aránytól messze elmarad a hirdetési bevétel. Ha még szűkebb réteghez szól egy-egy tematikus tévé, az már kimutathatatlan nézettséggel párosul" - tette hozzá Szűcs László. Ez probléma is a kistévéknél, mert az ABG Nielsen jelenlegi mérései szerint egyik-másik szinte mérhetetlen: és ki szeretne hirdetni egy olyan csatornán, mely ugyan rokonszenves, de nem képes bizonyítani, hány nézőt ér el?

Előző
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK