Nagyon súlyos kérdések

Vágólapra másolva!
A TV2-n elindult a Nagy Fogyás, amelynek már első epizódja is vitát váltott ki, hisz sokan érezhették például úgy, hogy a húspiacra emlékeztető "mázsálás" megalázza a kövér embereket - és akkor a műsor kapcsán felmerülő egészségügyi kérdésekről még nem is beszéltünk. A produkció korábban számos más országban is futott, megnéztük hát, hol, milyen formában került képernyőre, és hogy a világ különböző részein hogyan reagáltak rá a nézők.
Vágólapra másolva!

Az eredetileg Biggest Loser (vagyis A legnagyobb vesztes) címet viselő show az Egyesült Államokban a negyedik évadjánál tart, de a válogatók már az ötödik szezonra is megkezdődtek. A műsor ottani népszerűségét jelzi, hogy amíg az első szériában csak 12, a másodikban pedig 14 fogyni vágyó versenyzővel találkozhattunk, addig a harmadik évad már 50 játékossal indult el - mindegyik államból érkezett egy-egy kövér ember.

Az adás 2004-ben indult az NBC-n, a licenszet pedig azóta számos más országba eladták, köztük olyan, egymástól földrajzilag, társadalmilag és kulturálisan is eltérő helyekre, mint Ausztrália, India vagy Izrael. A nagy fogyásra természetesen mindenhol akadt jelentkező, így világszerte összesen körülbelül 200 kövér embert ismerhettünk meg, a versenyzők között nádszálkarcsúnak számító 75 kilóstól, egészen a képernyőt szó szerint betöltő 215 kilósig.

A műsor alapötlete egyszerű: amint a TV2 is megfogalmazta a mottóban, "aki veszít, az nyer", vagyis a versenyzőkből összeállított két csapat közül mindig az mentesül a kiszavazás alól, amelyik összességében több kilót veszít adott idő alatt. A végső nyertes a karcsú forma mellett komoly jutalmat is kap - ez az amerikai eredetiben pénzt jelent (nem kevesebb, mint 250 ezer dollárt, vagyis közel 45 millió forintot), itthon egy lakással és egy egzotikus utazással gazdagodhat, aki a legtöbbet "veszít".

Így már meg is van az első tényező, amely ellenérzést válthat ki a nézőkben: a versenyzők talán nem is az egészségükért fogynak (hisz ezt otthon, kamerák nélkül is megtehetnék), hanem, úgy tűnik, inkább a nyeremény érdekli őket. A játék során a legtöbbet fogyó versenyző ráadásul egy autót kap ajándékba, amelyben ücsörögve aztán könnyen visszaszedheti a műsorban leadott kilókat - ahelyett, hogy mondjuk egy spéci kerékpárral lepnék meg a producerek.

A másik tényező, amely arra utal, hogy nem puszta egészségmegóvásról van szó, az a két jól ismert tréner jelenléte: esetünkben ugyanis ez azt jelenti, hogy Béres Alexandra és Schobert Norbert az "egészséges életmódra" épülő piac vezető szerepéért száll harcba - az embernek olyan érzése támad, hogy cseppet sem a leadott kilók számítanak, hanem az, hogy a versenyből a Súly-kontroll program vagy Norbi életmódrendszere kerül ki győztesen.

Mérés az ausztráloknál:


Nincs ez nagyon másként az eredeti verzióban sem, hisz a műsorban kisebb-nagyobb megszakításokkal résztvevő Jillian Michaels és Bob Harper is más-más módszerrel dolgozó, de hazájukban egyaránt ismert trénerek. Michaels összetettebb edzésmódjába olyan elemek is beletartoznak, mint a kickbox vagy a jóga, míg Harper "egyszerű" fitnesszoktatással válhatott olyan hírességek személyi edzőjévé, mint Gwyneth Paltrow, Ben Stiller vagy Guy Ritchie.