Sorozathős a villamoson

Vágólapra másolva!
Aki azt gondolná, hogy a modern televíziózásban a sorozat, a talkshow, netán vetélkedő lenne a legfontosabb műfaj, az súlyosan téved, hiszen a tévéknek legtöbbet a műsoraikat bemutató promók, promóciós kisfilmek jelentik, ezekkel adják el ugyanis a többi műsort. Ezek immár önálló műfajt alkotnak, és - bár gyakran idegesítőek, mert a tévéző már nézné a főműsort - némelyik kifejezetten étvágycsináló tud lenni, ha jó a vágás.
Vágólapra másolva!

A promók azok a rövid szösszenetek, önreklámok, melyek tudatosítják a nézőkben, hogy miféle újdonságokra számíthatnak az adott csatornától. Nem mindenki olyan ódivatú, hogy a hetente megvett rádió- és tévéújsággal slattyogjon el a vécére, hogy aztán a mellékhelyiségben karikázza be magának, piros filccel, hogy az adott héten mely műsorok kapnak esélyt tőle: a papíralapú termékek mellett természetesen bejött a képbe a teletext és az internetes tévéműsor is, sőt, mobilon is megtudhatjuk, hogy hánykor lesz a filmünk.

Az óránként szigorúan megszabott, reklámozási időbe (kereskedelmi tévéknél óránként tizenkét perc, közszolgálatinál hat) nem beletartozó promók vagy előzetesek idehaza is meglehetősen gyakran használt reklámozási formák, hiszen jóval költséghatékonyabbak, mint egy látványosabb, ám jóval kevesebb embert elérő kültéri óriásplakát-kampány. Elég egy új műsorról a Barátok közt vagy Jóban Rosszban reklámsávjában elejteni egy félperces kis etűdöt, és biztosra lehet venni, hogy másnap már erről (is) fog folyni a beszélgetés a munkahelyi menzán, esetleg, ifjabb célcsoport esetén, a sutyorgás a biológiaórán.

Persze a tévés előzetesek esetében nem csak az lényeges, hogy minél magasabb nézettségű műsor környékén kapjon figyelmet a promó (ráadásul fizikailag is lehetetlen, hogy minden műsor előzetese a Barátok közt szünetében kerüljön képernyőre), hanem az is, hogy a megcélzott közönség által figyelemmel kísért műsor környékén legyen látható. Természetes, hogy Az elnök emberei-nek promója nem a Mónika-show feszülten figyelő háziasszonyait fogja letámadni egy agresszív kampánnyal, mint ahogy az is biztosra vehető, hogy a Fókusz legújabb riportja a kék bikaborjúról nem egy komoly háborús film reklámszünetében kerül képernyőre - ha minden jól megy.

Ha pedig az efféle célzott önpromóról van szó, ugyancsak kiemelendő, hogy egyes műsorszámokat, például a 18-as karikával ellátott sorozatok, filmek előzeteseit, hiába nem tartalmaznak explicit képsorokat, szanaszét repülő végtagokat, guruló fejeket, mindössze bávatag módon maguk elé bámuló, éppen vívódó (levágjam vagy ne vágjam?) főszereplőket, csakis a műsornak megfelelő sávban lehet promózni, vagyis 18-as karika esetén este tíz óra után. Minden bizonnyal ezért nem tudnak sokan arról, hogy az RTL Klub pénteken bemutatta az Odaát című sorozat 2. évadát, hiszen az előzetesek csak a kései órákon voltak láthatóak.

Az efféle promóknak sok fajtájuk lehet, de leginkább kettőre láthatunk példát. Az egyik a klasszikus, laikus elnevezéssel élve szinten tartó promó, mely a napi vagy heti rendszerességgel adott műsorokat, azok kezdési időpontját, valamint a következő adás témáját verik a nézők fejébe, nem hagyják, hogy más irányú gondolataink hatására elfeledkezzünk arról, hogy másnap vagy a jövő héten is néznünk kell azt a bizonyos sorozatot, talkshow-t vagy "közszolgálati magazint".

Forrás: [origo]

A szökés című sorozat reklámja egy börtön falán

Természetesen a vadonatúj műsorok reklámozása másképp megy, ezek indulásáról a nézők nagy része nem értesül, hacsak nem olvassa gondosan a tévékkel foglalkozó netes oldalakat. Az ilyesfajta promók esetében nem elég a "miről szól" vonalon elindulni, hanem különböző marketinges trükkökkel, reklámfogásokkal el kell érni, hogy a nézők kíváncsiak legyenek, hogy az apuka az első képsorok láttán a konyhában szöszmötölő feleségének kurjantson, hogy "Maaargit, idesüss, mi lesz a tévébe'!"

A kültéri kereskedelmi reklámok esetében nem érdemes minden információt ráborítani a nézőre. A tévék új műsoraik promóiban az elején csak sejtetik, hogy itt valami új, valami különleges, valami nagyon nagy készül, hogy meginduljon a szóbeszéd, hogy miről is van szó - ez általában lehetőség az értesülteknek, hogy megvillantsák, mennyire jól vannak informálva. Mostanában sokan emlékezhetnek a TV2 pittyegős-hangyás képű, jobb sorsra érdemes Jericho-jánakrövidke promójára, melyről sokan nem tudták, hogy mi bújik meg mögötte. A rejtélyt csak pár nappal később lebbentette fel egy hosszabb, immáron a sorozatból vett képsorokat is tartalmazó előzetes, de a célt többé-kevésbé elérték, ugyanis a furcsa, titokzatos promó sokakat kíváncsivá tett.