Izgalmas napok

Vágólapra másolva!
Megegyezés továbbra sincs az amerikai televíziók, stúdiók és a legtöbb tévés produkcióhoz nélkülözhetetlen írók között, és egy hosszabb sztrájk milliárdos veszteségeket okozna a tévés iparnak. Mely műsortípusok vannak veszélyben?
Vágólapra másolva!

Mint már korábban megírtuk, november 1-jén lejár a Writers Guild of America, azaz az Amerikai Írók Céhe és az USA televíziói, stúdiói közötti szerződés, és amennyiben nem kötnek újat, könnyen bajba kerülhetnek a televíziók. A tévés produkciókhoz írók sztrájkja legutóbb, 1988-ban öt hónapig tartott, de most egy ilyen leállás nagyobb káoszt idézne elő, mint közel húsz éve.

A sok ismétlés egyfelől jó lenne arra, hogy a családtagok újra beszélgessenek esténként, egy kártyaparti közben akár, de az unalmas, kevés újat szállító televízió bizonyára megdobná a DVD-eladásokat, fellendítené a mozik és videotékák forgalmát is. Sokan bepótolnák azokat a sorozatrészeket, évadokat, melyeket kihagytak korábban, és nem sikerült bepótolni, mivel mindig jöttek újak. A sztrájk persze főképp az USA televíziót fenyegeti, nekik fontos a gyors megegyezés - a magyarok annyiban érintettek, hogy az itthon látott filmek és sorozatok legalább háromnegyede az Egyesült Államokból jön. Mivel nálunk többhónapos, netán éves késéssel láthatóak ezek, itthon nem különösen nagy az izgalom - az RTL Klub és a Viasat például még évekig eléldegélne Helyszínelők-ismétlésekből, és a TV2 sem vetítette elégszer a Walker, a texasi kopó-t.

A legnagyobb veszélyben odakint a késő esti talkshow-k vannak. Leno, Letterman, Stewart, Colbert persze nem csak saját tréfákkal, poénokkal szórja meg a nézőket, komplett csapat dolgozik alájuk, épp úgy, mint az Esti Showder stábja esetében. Mivel ezek aktuálisak, a napi, heti eseményekre reflektálnak, nehezen elképzelhető, hogy hosszú időn keresztül ismétlésekkel próbálkozzanak a csatornák. Hasonlóan nagy csapást mérne egy WGA-írósztrájk az USA-ban délutánonként futó, napi szappanoperákra, telenovellákra, mert ezek nagyjából egy hónapra előre táraznak be. Leállás esetén decemberre elfogy a szöveg, elfogy a muníció, és hiába állna készen az operatőr, hiába sminkelnék a színészt, nem lenne dialógus, amit megtanulhatna, nem lenne cselekmény sem.

Mi lenne a The Daily Show, a The Tonight Show, a Late Night With Conan O'Brien, a Late Show with David Letterman sorsa? Az amerikai tévés elemzők szerint némelyik alkalmas arra, hogy frissebb adásokat ismételve kihúzzon pár hetet, hónapot, de ennél a megoldásnál lényegesen nagyobb nézettséget hozna, ha több interjú, élő beszélgetés lenne bennük, az előre megírt poénszórás helyett.

Lost: Charlie-hoz nem jutnak el a hollywoodi hírek

A főműsoridős show-k, menő sorozatok nagyjából védve vannak 2008 elejéig, azaz még két hónapig, mivel a legtöbb esetben a produkciók kötelezték a forgatókönyvírókat arra, hogy előre dolgozzanak, és adjanak le mindent szerdáig. Ennek ellenére sokan borúlátóak, így David Fury, a 24 egyik producere szerint még egy alig párhónapos sztrájk is katasztrófális csapás lehet a stúdiók, tévék, azaz a televíziós filmipar számára. Ő pedig csak tudja, dolgozott a Buffy-n, az Angel-en, a Lost-on is. 2008 elejétől bajosan indulhatnak el a betervezett, úgynevezett midseason-sorozatok, ha csak két-három résznyi forgatókönyv áll rendelkezésre.