A Csillagkapu szőkesége egy zöld dobozban

2008.10.10. 12:23

A Csillagkapu okos szőkéjét, Samantha Cartert játszó színésznő idén egy misztikus sorozat főszereplője lett - barnán. A szörnyekkel teli világot zöld háttér előtt forgatták, speciális effektekkel, ami a színészeknek és az animátoroknak is kihívás.

A Sanctuary (Menedék) már egy új korszak terméke. Eredetileg az internetre készítettek nyolc epizódot belőle tavaly, összesen mintegy kétórányi terjedelemben. Amikor kiderült, hogy elég sok rajongó kattant rá (6 hónap alatt 3,7 millió letöltés), akkor a Sci-Fi csatorna berendelt belőle 13 részt, vagyis egy teljes évadot, aminek a premierje október 3-án volt az USA-ban. Persze egy sorozat életének kezdetén jól jön egy nagy név, és a Menedék a science fiction egyik nagyágyújával büszkélkedhet. A Csillagkapu univerzumának egy évtizede része Samantha Carter, a szépséges szőke elméleti asztrofizikus, akit Amanda Tapping játszott/játszik.

Tapping kanadai, ahogy új sorozata, a Menedék is. Vagyis ez nem egy Kanadában gyártott amerikai sorozat, mint sok másik, hanem egy olyan produktum, ahol a színészek, a költségvetés, a technika mind kanadai. A történet szerint Tapping egy 157 éves (és persze fiatalosan gyönyörű) kutatóorvost, dr. Helen Magnust alakítja, aki azzal foglalkozik, hogy abnormális lényeket (sellőket, sárkányokat, tündéreket, csernobili mutánsokat) gyűjt össze egy Gotham Cityhez hasonló metropolisz közepén álló kastélyában. Mivel sokuknak akadnak viselkedési zavarai, jól jönne egy képzett viselkedés-elemző. Ezért dr. Magnus a zárt, még a hatóságok által sem ismert világába invitálja az addig a rendészeti erőknél tevékenykedő dr. Will Zimmermant, akit Robin Dunne alakít. Kettejüket úgy a legegyszerűbb elképzelni, mintha egy női Mulder mutatná meg a férfi Scullynak, mi van odaát.

Amanda Tapping a Menedék-ben hosszú, sötétbarna hajjal szerepel, valószínűleg főként azért, hogy a nézők kicsit elvonatkoztassanak a szőke Cartertől. Will Zimmerman karaktere és kinézete a Menedék pilótája elején kicsit túlságosan is a Csillagkapu rendeltetését megfejtő dr. Daniel Jacksonra emlékeztet, de szerencsére hamar kiderül, hogy Dunne jó választás volt a szerepre, és háromdimenziós, érdekes karaktert formál a viselkedés-kutatóból. Hogy a doktornő, ifjú jobbkeze és a mögöttük álló csapat kalandjai merre viszik majd őket a furcsa lények világában, az még a jövő kérdése, a sorozat azonban nem is a forradalmi történetvezetés, esetleg az újszerű karakterek miatt érdekes.

Új technika egy régi bicikligyárban

Ez az első sorozat Észak-Amerikában, amelyet teljes egészében RED kamerával rögzítenek, vagyis egy olyan filmszalag nélküli technikával, ami azonnal merevlemezre rögzít, és aminek a felbontása a nagyfelbontású (HD) kamera négyszerese. A merevlemezre való rögzítés különösen azért fontos, mivel a Menedék az első sci-fi sorozat, amelyet szinte végig zöld háttér (green box) előtt forgattak, vagyis a díszleteket később gyártják a színészek mögé, számítógéppel. Martin Wood, a sorozat egyik producere és rendezője úgy magyarázta a green box szükségességét, hogy "esélyünk sem lett volna, hogy felépítsünk egy hatemeletes laboratóriumot, amely tele van szörnyekkel. Főleg nem egy metropolisz közepén."

Forrás: [origo]
Megy a meló

Lee Wilson, a speciális effektek főnöke szerint a díszletek 70%-át később teszik a színészek mögé számítógéppel. A részek forgatásának megkezdése előtt Wilsonék eldöntik, hogy melyik jelenetek díszletét érdemes megvalósítani és mi készül el komputerrel. "Ha például a színészek többször is visszatérnek egy dolgozószobába, akkor azt érdemes legyártani, de ha az egyik komplex építményről, mint például dr. Magnus 6 emeletes laboratóriumáról van szó, akkor jön a virtuális díszlet" - magyarázza Wilson. "Amit mi csinálunk, az olyasmi, mint amit mindenki tesz, amikor egy könyvet olvas és elképzeli a jeleneteket. A különbség mindössze annyi, hogy én a képeimet lefordítom egy olyan formátumba, amelyet mindenki láthat." A számítások szerint Wilsonék cége, az Anthem Visual Effects csapata epizódonként 400 speciális effect shotot gyárt le: szörnyektől, városképeken, utcákon, sikátorokon át a Menedék óriáskastélyáig. Ezalatt a színészek Vancouver külvárosának egyik egykori bicikligyárában próbálják magukat a különböző helyszínekre képzelni.

Amanda Tapping szerit a legnehezebb dolog a zöld vászon előtt színészkedve az, hogy az arányokat megérezze. "Ha például a forgatókönyv szerint egy húszemeletes épület tetején, a szakadék szélén álldogálsz, és erősen fúj a szél, akkor át kell gondolnod, hogy a tested hogyan reagálna a valóságban, ha közben húsz emeletet zuhanhatsz" - vélte. Amanda azt is elmondta, hogy a RED kamera technológiájának köszönhetően a színészek szinte azonnal visszanézhetik, hogy a jelenet hogy hat majd a számítógépes háttér előtt, és így könnyebb elképzelniük a díszlet részleteit, arányait.

A Menedék első 13 része már biztosan képernyőre kerül, és a hírek szerint már a második szezon történetíve is kész.

Kapornaki Anikó

KAPCSOLÓDÓ CIKK