Vágólapra másolva!
Ha nagy a baj a világban, a néző besokall a híradók nyomasztó képsorai, ideges, aggódó elemzői láttán, s bizonyítottan inkább komédiára vágyik. Hollywood idén furfangos módon több olyan szitkommal rukkol elő, ami a világszintű krízisre reflektál, és a munkanélküli léttel foglalkozik. A gyártás ugyanakkor minden eddiginél jobban keresi az olcsóbb forgatási helyszíneket, gazdaságos megoldásokat.
Vágólapra másolva!

Canned címmel komédiát tervez az ABC, a több főszereplős szitkom alapja viszont nem szívderítő: egy barátai társaság tagjait egyazon napon rúgják ki munkahelyükről. Ugyanez a csatorna egy másik szituációs komédia pilotjára adott megrendelést, ebben Kelsey Grammer egy Wall Street-i nagymenőt alakít, akinek a recesszió miatt felmondanak munkaadói, így visszasüpped a kispolgári létbe, kisvárosi rokonai közé. A CBS-féle Waiting To Die két szimpla fickóról szól, akik vidáman, derűsen élik életüket, nem törődve a külvilág nyomasztó gondjaival.

A gazdasági válság láthatóan megjelenik tehát az amerikai tévécsatornák által megrendelt pilotok szinopszisában is, hiszen kezdenek eltűnni a menő, gazdag fiatalok, idén nemigen várhatóak unatkozó milliomosok világát bemutató sorozatok. A fiatalok nem luxusüdülések katalógusát lapozgatják, inkább a munkanélküli segélyt várják, de a stúdiók nem drámát csinálnak az ügyből, hanem komédiát. Drámai sorozatban nehezen viselné az amerikai tévéző a valóságoshoz nagyon hasonló szituációkat, mert állandóan emlékeztetné a szomszéd, autógyárból kidobott, azóta kesergő és masszívan ivó Jim bajára, a hónapok óta állásközvetítőnél kuncsorgó, szuicid hajlamú testvérre. Mivel az is bizonyított tény, hogy rossz, komor periódusokban az ember inkább vidámságot akar nézni a tévében, nem társadalompolitikai drámát, praktikus napi keserveket szitkomba csomagolni.

Trendnek talán túlzás nevezni, de látható, hogy a nem szokványos komédiákban látnak fantáziát 2009 elején a tévés fejesek, az itthon is futó Mentalista kinti sikere pedig azt jelzi, hogy az adott epizódban le is záruló nyomozós krimik jól hoznak, így inkább ilyesféle pilotoban gondolkodnak, alig akad hosszú történetszállal, egymásra épülő epizódokkal - mint a Hősök, Lost, a Szökés - operáló sorozatterv. A tavalyi WGA-sztrájk betett a 2008-as pilotszezonnak, idén sokkal több terven dolgoznak, miközben az sem mindegy, hogy egy átlagos komédia - percre bontva - olcsóbb, mint egy átlagos drámai sorozat, legalábbis eleinte. Nem áll ez mondjuk a Két pasi meg egy kicsi-re, ami immár olyan jó nézettséggel fut, hogy Charlie Sheen és a kompánia hatalmas pénzeket tesz zsebre.

A gazdasági válsággal függhet össze, hogy idén irodában játszódó, főképp munkahelyi cselekményekre koncentráló pilot sem akad sok, aligha születik meg 2009 őszén az új Office, mert a tévés vezetők attól tartanak, hogy a nézők nem akarják ugyanazt látni a képernyőn, amit egész nap átélnek egy gyárban vagy bármilyen hivatalban, bankban, tervezőirodában.

Mindenhol jó, de a legjobb Kanadában

Hollywood, pontosabban Kalifornia közben kedvezményekkel szeretné marasztalni a tévés produkciókat az államban, ugyanis sok forgatást visznek máshová, néha külföldre is (így például a Painkiller Jane több részét Magyarországon forgatták), mert utazással, szállodával együtt is olcsóbban kijönnek, mintha maradnának a filmipar fővárosában. Öt év alatt 500 millió dollárnyi támogatást szánna Kalifornia arra, hogy maradjon a gyártás helyben, de a költségekhez és a többi állam, vagy Kanada ajánlatához képest ez nem is annyira jelentős összeg, vélik az elemzők.

Forrás: [origo]
A Fringe megy Kanadába

Schwarzenegger kormányzó természetesen szeretné otthon tartani a forgatásokat, mert tévésorozat helyi gyártása nem csupán színészeknek és operatőröknek ad munkát, hanem sofőröknek, büféseknek, kellékeseknek, lótifutiknak, tehát sok tucat család megélhetése függ egy-egy sorozattól.

Jelenleg 30 amerikai államban kedvezőbbek a filmeseket érintő adózási feltételek, az elmúlt években New Yorkban, Új Mexikóban, Michiganben és Louisianában például érezhetően nőtt a mozis-tévés produkciók után befolyt összeg, a különféle kedvezményeknek köszönhetően.

Ennek megfelelően számos olyan sikersorozat van, mely nem is Hollywood bevételeit növeli, így a Lost-ot is jegyző J. J. Abrams Fringe című szériája (mely itthon a roppant frappáns Rejtély címet viseli, az RTL-re érkezik hamarosan) eddig is New Yorkban készült főképp - annak ellenére, hogy Bostonban játszódik elvileg. Viszont már a város sem elég vonzó anyagilag: február 21-én például a Warner Bros. közölte, hogy a második évadot már Kanadában, Vancouverben veszik fel. A gyártó hozzátette, hogy nehéz döntés volt, de anyagi okok miatt meg kellett lépni. A szintén New York-i 30 Rock, In Treatment, Life On Mars helyzete még bizonytalan, de az valószínű, hogy a Brooklynban, Manhattanben vagy Queensben rögzített Gossip Girl - A pletykafészek vagy az Ugly Betty (melyből két évad Kaliforniában készült, a harmadik már New Yorkban) marad a keleti parton.