Vágólapra másolva!
A Disney szeptember 19-én elfoglalta a Jetix helyét a szolgáltatóknál, Maciej Bral, a saját tartalmára büszke Disney Csatorna közép-kelet európai igazgatója pedig bejelentette, hogy a piacvezető pozícióját veszik át. Ugyanakkor a legbékésebb gyerektévé, az inkább óvodásokra figyelő Minimax és a vadabb, harsányabb, kisiskolásokat célba vevő szóló Cartoon Network is azt kommunikálja, hogy övék a legnépszerűbb, legnézettebb gyerektévé. Mi az igazság?
Vágólapra másolva!

Egy hete van a magyar tévés piacon a Disney, mely olyan márkákkal csábítja a kicsiket, mint a High School Musical, a Jonas, a Phineas és Ferb, melyet "a csatorna DNS-eként" aposztrofáltak pár napja, és természetesen az igen divatos Hannah Montana, mely a tíz éves kor körüli lányokat erős izgalomban tartja. Arra voltunk kiváncsiak, miben más a többi gyerekcsatona itthon, van-e komoly különbség, és mit szólnak a riváliok a 89 országban jelen lév Disney feltűnéséhez.

A Minimax hazai képviselője, Kiskasza Kinga elmondta lapunknak, hogy a csatorna több mint kétmillió magyar háztartásban jelen van, és a "legnézettebb gyerekcsatornaként" aposztrofálta. 2009-re tíz közép-európai országban, összesen tízmillió háztartásában látható a Minimax műsora, célcsoportja pedig tágabb, mint a közvetlen riválisának tekinthető JimJamnek, mert 2-12-re van belőve. A csatorna maradna családbarát és agressziómentes, még akkor is, ha a tíz körüli fiúk már nem találnak sok örömet Loopdidoo-ban vagy a Sharon naplójá-ban. Van magyar vagy magyaros tartalom is: adják az itthon készült Mr. Bean rajzfilmet, a Mesék Mátyás királyról című sorozatot, és naponta többször magyar mondókákat is sugároznak. A rivális csatornák műsorait, piaci pozícióját nem kívánták kommentálni.

A Cartoon Network a sajátos humorára büszke

A Cartoon Network reagált az új helyzetre, az [origo]-nak Gordana Duspara Moriarty, a Turner Broadcasting System alelnöke es a közép-kelet-európai régióért felelős általános igazgatója diplomatikus válasszal élt, elmondta, hogy szerintük az egészséges és tisztességes verseny frissítően hat a piacra és inspirálja a résztvevőket. A Cartoon Network célcsoportja a hat és tizenkét év köztiek, bő kétmillió háztartásban van jelen a tévé. Noha a Disney a Jetixet jelölte meg korábbi győztesként, Gordana Duspara Moriarty elmondta, hogy a legutóbbi AGB-felmérések szerint a Cartoon Network volt a vezető gyermekcsatorna a 4-14 évesek körében, az augusztusi felmérésben például az összes gyermekműsor nézettségéről készült listában az első pár helyet a Cartoon Network programjai foglalták el.

De miben próbálnak mások lenni, mint a 167 országban jelen lévő Disney? Az igazgató szerint a Cartoon Networköt elsősorban a rajzfilmekre jellemző sajátos humor különbözteti meg a többi gyermekcsatornától. Kiemelte a Chowder-t, a Fosterék háza képzeletbeli barátoknak című sorozatot és a Ben 10-et: szerinte kifejezetten egyedi látásmód jellemzi ezeket. "A mindennapi élet fonákságait kipellengérező humor az, amiért az emberek a Cartoon Networkre kapcsolnak" - vélte.

A TV2-nek is ad tartalmat a Nickelodeon

"A konkurencia és a verseny alapvetően jó, még maguknak a versenytársaknak is, hiszen folyamatos fejlesztésre ösztönzi a piac szereplőit" - válaszolta kérdésünkre óvatosan Kertész Noémi, az MTV Networks Magyarország marketing vezetője.. A nézőszámukról annyit tudtunk meg, hogy a 2-14éves gyerekekhez szóló Nickelodeon "viszonylag alacsony lefedettséggel rendelkezik", melyen komoly stratégiai lépésékekkel kívánnak változtatni. A csatorna nézettsége Magyarországon még nem mérhető biztonsággal, az AGB rendelkezésre álló paneljei limitáltak a digitális platformokat illetően, vélik a csatornánál.

Forrás: [origo]

Kertész Noémi úgy látja, hogy a Nickelodeon abban különbözik bármely versenytársaktól, hogy missziót teljesít: szórakoztató formában mutatják be a világot. Említi még az egyedi látásmódot, illetve a humort, ami persze minden rendes gyerekétévé sajátja. Tartalmuk nem csak ezek a csatornán fogható: a TV2-n a napokban (szeptember 12-én) indult a Nickelodeon programblokk, olyan műsorokkal, mint a Dóra, a felfedező, az Avatar, a Csudalények, illetve természetesen a képen látható SpongyaBob.

Augusztusban sok gyerek hevert a képernyő előtt

Mikor a Disney két héttel ezelőtt sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a piacvezető Jetix helyét veszi át a magyar képernyőkön, sokan vélték úgy, hogy könnyű dolga lesz, csak meg kell tartani a pozíciót, ráadásul úgy, hogy korábban a Jetix legkedveltebb sorozatait épp a Disney gyártotta - azaz lényegében a műsoridő egy része azonos. A "piacvezető Jetix" fordulat jól hangzik, azonban nem egészen igaz, a számokat tekintve.

Mint a kisebb, tematikus csatornákat, sporttévéket, a gyerekcsatornákat sem lehet 18-49-ben vagy teljes lakosságban mérni, hiszen mindegyiknek megvan a maga célcsoportja, melyben optimális esetben sokkal jobban áll, mint más kategóriákban. Érdemes egy pillantást vetni az augusztusi adatokra, melyek azért is érdekesek, mert nyáron a gyerekek több időt töltöttek tévézéssel, mint májusban vagy szeptemberben, óvoda- vagy iskolakezdés után.

Más célcsoport, más győztes

A négy és hét éves kor közi gyerekeknél azt látjuk, hogy 14,5 százalékkal a Minimax a nyerő, ami érthető, hiszen kifejezetten barátságos, erőszakmentes a csatorna, így a szülők viszonylag nyugodtak, ha a gyerek ezt nézi. A Jetix az utolsó nyári hónapban 12,9, a Cartoon Network pedig 11 százalékot jegyzett.

Forrás: [origo]

Fosterék háza képzeletbeli barátoknak

A nyolc és tizenkét évesek közt sem vezetett a Jetix, második volt 10 százalékkal. Ebben a korcsoportban már a hangosabb, pörgőbb, dinamikusabb s néha agresszívabb Cartoon Network volt a nyerő, 12,2 százalékkal, a Minimax viszont 5,9 százalékra csúszott. A tizenhárom és tizenhét éves kor közti gyerekeknél viszont már a Jetix vezetett valóban. 6,5 százalékos átlagos nézettség elég is a kategórián belüli győzelemhez (második a Cartoon Network, 4,8 százalékkal), és az, hogy gyenge közönségaránnyal is nyerni lehet, főképp azért van, mert a középiskolások érdeklődése nyitottabb, sokkal több csatorna közül választanak, gyakran önállóan, és szüleik sem kényszerítik őket arra, hogy animációs filmeket nézzenek.

A Disney tehát a Minimaxtól, a KidsCotól vagy a JimJamtól vehet el nézőket, hat-hét éves kor alatt, fölötte inkább a Cartoon Network, a Nickelodeon az ellenfél. Az [origo] kérdésére a hatéves kor alattiakat kiszolgáló JimJam részéről elmondták, hogy szerintük a kábeltévésé piacon elfér több gyerekcsatorna, és nem tartanak attól, hogy a Bob, a mester vagy a Thomas és barátai nézői elpártolnának tőlük. "A csatorna elsődleges célja, hogy elősegítse az óvodás korosztály intellektuális, érzelmi és szociális fejlődését, ugyanakkor fontosnak tartja, hogy ez a korosztály a szülőkkel együtt tanuljon és fejlődjön" - tették hozzá, de lefedettséget nem kommunikáltak: "jónak mondható" - válaszolták kérdésünkre.