"Harcoltunk Somáért, Bakácsért"

Vágólapra másolva!
Csényi Kati, az első három Megasztár főszerkesztője a Viasat3-on induló két valóságshow beindításán dolgozik: az egyikben civilek főznek, a másikban önbizalomhiánnyal küszködő nőket próbál egy stáb önmaguk számára szebbé tenni. A tapasztalt tévést kérdeztük a magyar Big Brother-szériákról, az első Bár-ról, a hazai ízlésről, a Tv2 műsorairól.
Vágólapra másolva!

Az első három Megasztár főszerkesztője voltál: előtte mi volt a munkád?

- Már az Interaktívnál dolgoztam, szerkesztőként, főszerkesztőként több produkcióban. A Viasat3-on 2002 őszén látott Farm-ot például éjjel vágtam, nappal pedig Big Brother-en dolgoztam. Ott storyline-editor voltam, a szerkesztő, aki a vezérlőt viszi, aki előkészíti a több órányi felvett anyagból azt a pár percet, ami használható később az adásokban.

Az első Big Brother siker volt, nyilván jó hangulatban dolgoztatok.

- A formátum itthon új volt, friss, és én alapvetően reality-rajongó vagyok: érdekelnek az emberek, szeretek civilekkel dolgozni, és szerintem jó realityt csinálni a legnagyobb szakmai kihívások közé tartozik. Érdekes, hogy a skandinávoknál - ahol nagyon népszerű ez a műfaj , és sok éve sikerrel vannak műsoron mindenféle variációban - külön vannak a tévések és a reality-tévések, mintha nem is egy szakma lenne.

Mennyiben látod a TV2 felelősségét a leépült BB Évi ügyében?

- Nem gondolom, hogy egy televíziónak feladata lenne egykori szereplőinek hosszantartó utógondozása. Ezek az emberek önszántukból lépnek ki a nyilvánosság elé, abszolút saját döntésük, hogy részt kívánnak venni egy műsorban. Az ilyen stábokban komoly és felkészült szakemberek dolgoznak, akik igenis odafigyelnek szereplőikre, pszichológusokkal együttműködve. A népszerűség, az életkörülmények megváltozásának feldolgozása nehéz feladat, a bulvár kemény világ, de lehet jól mozogni benne, okosan és fegyelmezetten hozni döntéseket. Igenis el lehet határolódni, védeni a magánszférát, az ismertséget pedig jól kamatoztatni. Torres Dani például sosem volt balhés címlapokon, de Gáspár Laci vagy Bella Levente, aki ismert rádiós lett, ügyesen kezelte az új helyzetet.

A Big Brother 2 már az elején rosszul ment, majd késő estére csúszott, végül hamar le is kapták. A gyér nézettség mennyire volt lelombozó?

- Természetesen nem jó érzés olyan műsorban dolgozni, amit nem néznek elegen, de egy kreatívnak mindig van mire fogni a kudarcot: korán indul el a második széria, hosszú az adás, sok a break, ilyesmi. Ha egy műsor nem hozza a várt eredményeket, sajnos bevett gyakorlat, hogy rövidítik a szériát, és hamarabb befejezik. A két nagy csatorna közül ez a magatartás elsősorban a Tv2re volt jellemző, az RTL türelmesebb, megfontoltabb. Olykor a csatornák felvállalják, hogy akkor is a elindítják a második szériát adott programból, ha ez a nézettség rovására megy, mert kereskedelmileg mégis megéri. A Megasztár eredményein jól látszott, hogy kevés volt a nézőknek az 5 hónap szünet, évadonként körülbelül tíz százalékot vesztett a share-jéből, pedig a minősége csak javult, nemhogy romlott volna. Talán, ha kivárunk egy évet, ez a veszteség nincsen. A Szombat esti láz például nem indult újra ilyen gyorsan, szerintem jól csinálták, kivártak a megfelelő időpontot. Az RTL markánsan más műsorpolitikát folytatott az elmúlt években: a Heti Hetes-nek is voltak gyengébb nézettségű időszakai, mégsem nyúltak hozzá.

A Viasat3 első Bár-ján is dolgoztál.

- A Farm és az első, 2001-es Bár is pozitív élmény, sok tapasztalatot szereztem a realitykből, és ezeket később jól tudtam kamatoztatni a Megasztár-ban is. A civil karaktereket rövid adásidő alatt igazán megmutatni nem könnyű feladat. Egyébként alapvetően két iskola van a civilek szerepeltetésére. Az egyik, hogy pontosan tudod milyen típust keresel, majd az elképzeléseidhez legközelebb eső személyt kiválasztod, és ebben a formában tartod , bármi is történjen, úgymond szerepet osztasz. A másik felfogás szerint alaposan felméred a jelentkezőket, és egyszerűen a kihangsúlyozod az egyéniségét, engedet, és segíted, hogy önmagát adhassa, ehhez alkalmazkodik a styling, és adott esetben a zeneválasztás is.Én az utóbbi megoldást preferálom, ezt az iskolát szeretem. Ez jellemezte Megasztár 1-2-3-at is.

A Bár-ban volt kedvenc?

- Tigris abszolút kedvence volt mindenkinek, egyébként egy szerkesztőnek nem lehetnek kedvencei, mindenkiből a legjobbat és legtöbbet kell kihoznia.

És miért volt a társaság fele szegedi?

- Véletlenül lehetett.

Mi segített ahhoz, hogy főszerkesztő légy az első három Megasztár-ban?

- Én soha nem voltam Tv2-es, Sváby Andrásnak, az Interaktívnak dolgoztam, és egyfajta belső pályázaton nyertük az adást Cserhalmi Kingával, aki vezető főszerkesztő majd a cég kreatív igazgatója volt. Azt a feladatot kaptuk, hogy a Pop Idol-hoz hasonló tehetségkutató műsort kell megtervezni, az elejétől a végéig. Sok sok éjszaka alatt született egy nagyon hosszú kreatív, ami végül sikert aratott és bizalmat kaptunk.

Mi volt a legnehezebb a Megasztár-ban?

- Talán az, hogy olyan kreatív ötleteket vigyünk át a végső döntéshozókon, amik első látszatra ellentmondanak egy kereskedelmi televízió elképzeléseinek. A mainstream szempontjából alig ismert Bakácsot vagy Somát elfogadtatni zsűritagként, vagy Nick Cave-számokat jóváhagyatni emberpróbáló feladat volt olykor. Egy kereskedelmi csatorna biztosra akar menni, a magyar gyakorlat szerint pedig ez jól ismert celebeket jelent. De végül sikerült megállapodnunk, és kialakult a zsűri, ami közel sem véletlenszerű, hanem egy nagyon pontosan végiggondolt csapat volt, sokféle személyiségjeggyel.

Csatornaimázsban jó műsor volt, sokat beszéltek róla az emberek.

- Jól sikerült műsor volt, szerették az emberek. Komoly fegyver a zene, univerzális, érzelmeket generál. A műsor sikere nagyban köszönhető a zenei palettának, ami a zenei producereket Pierrot-t és Novák Pétert dicséri. Azért volt nehéz a feladat, mert meg kellett találniuk minden műfajban a mainstreamhez legközelebb álló, ám még igényes zenei anyagokat. Nem volt lakodalmas zene vagy DJ Bobo, mégis sikeres lett széles körben is, egy amúgy igencsak gyenge zenei ízlésű országban, és ez nagyszerű teljesítmény. Egyébként szerintem többek között a Megasztár is azt bizonyította, hogy igenis nyitottak a magyar nézők a minőségre, nem csak a trash csinálhat nézettséget, és a magas színvonal nem csak egy szubkultúra elvárása, mert David Bowie, Nick Cave, és egy Tilos rádiós Bakács is lehet népszerű.

Azért tegyük hozzá, hogy nézettségben bukták is voltak!

- A harmadik sorozatnak erős riválisa volt, de a végeredmény miatt én nyugodtan alszom. Igen, a nézettségi versenyben lemaradt, de ettől még kereskedelmileg sikeres volt, jól eladható műsornak számított. Kereszty Gábor irányítása alatt más volt a szemlélet, ők egyfajta minőségi televíziót képzeltek el, a piacvezető pozíció megszerzése nem volt annyira központi kérdés mint az új vezetőségnek. Természetesen gazdaságilag nyereségesnek kellett lenne, de másfajta műsorpolitikával értek el jelentős eredményeket, sok vállalható műsoruk volt.

Forrás: [origo]

Sok konfliktus volt a Megasztár alatt?

- Egy főszerkesztő és egy szereplő közt a párbeszéd soha nem szűnik meg. a képernyősökhöz képest az alkotóknak jóval több információja van a műsorról, mert az utómunka egy más perspektívát biztosít, mint a felvételek. Alap, hogy folyamatos kommunikáció legyen. Minden adás előtt és után sokat beszélgettünk Tillával, a zsűrivel, az énekesekkel. Presser Gábornak, aki egy igazi úriember, vagy Novák Péternek, aki egy nagyon érzékeny férfi, nem könnyű feladat, hogy adott esetben eltanácsoljon a pályáról egy tehetségtelen, ám borzasztó lelkes énekest. Számukra egy idegennek azt mondani, hogy "figyelj, nem vagy elég jó!", nagyon nehéz. Nem volt könnyű elérni, hogy konfrontálódjanak, hogy egyenesen mondjanak véleményt reménykedő fiataloknak, és ne üssék el annyival, hogy "hát, majd legközelebb!"

És a szereplők? Szót fogadtak, nem okoskodtak folyton?

- A versenyzőkkel sokszor nehéz volt, óriási pszichés és fizikai terhelés alatt álltak. Balmazújváros után ott állsz, kapsz sok ezer szavazatot, a fellépések után pedig háromszáz őrjöngő nő sikítja a nevedet az utcán - ez kemény próbatétel még kiforrott személyiségeknek is. Ezeket a fiatalokat kivettük a környezetükből, heti hatszor tizenkét órát dolgoztak keményen, és komoly szakmai kihívás heti három számot, koreográfiát megtanulni. Ez a stressz mindenkiből előhozza egyszerre a legjobbat és legrosszabbat is, így volt baleset, gerincsérv, dráma, szerelem, terhesség, válás, minden, ami elképzelhető. Pszichológusnál volt mindenki hetente. A műsor tartalma és a versenyzők jó közérzetének érdekében sosem kellett általuk gyűlölt számokat elénekelniük, de a megjelenésük megtervezése sem ment a versenyzők nélkül. Persze volt néha nyafogás, de a módszernek köszönhetően többé-kevésbé nyugi volt, pedig ez a fajta munka a stábnak jóval nagyobb terhelést jelentett.

A Megasztár 4 nélküled készült. Tetszett?

- Mérsékelten. 2007 végén küldtek el az Interaktívtól, nem tartottak igényt a további munkámra. A negyedik Megasztár nem tetszett különösebben, sem a zenei világa, sem a műsor új szellemisége. Jó ötlet gyereket szerepeltetni, de magas sarkú cipőben és felnőtt, szexi ruhában, szerelmes dalt énekelve... én ezt ízléstelennek tartom. De más koncepció volt, egészen más zsűri, más zenei világ, és jó volt a nézettségük is.