Nem mernek kvízeket adni a hazai tévék

Vágólapra másolva!
Aki a közeljövőben a tévés vetélkedőket lexikális tudásának bővítése, elméje pallérozása végett választaná, keservesen csalódni fog. Eltűntek a kvízek, inkább a látványos, egyszerűen szórakoztató ügyességi játékoké a jövő. Körülnéztünk külföldön: miből válogathatnak a hazai formátumterveket kockázatosnak tartó, licencben inkább megbízó hazai programigazgatók?
Vágólapra másolva!

A havi egy Legyen ön is Milliomos Fábry Sándorral-t leszámítva eltűntek a tudásalapú kvízek a hazai tévékről, lexikai tudást nem igénylő, tarka vetélkedők vannak helyettük. A tudást is igénylő vetélkedők hazai történetének meghatározó figurája, Vágó István úgy véli: mostanában egy kvíz nem is tarthat számot olyan érdeklődésre, mint egy úgynevezett gameshow. Úgy véli, ez egészen addig így is lesz, amíg a társadalom kulturális állapota meg nem változik. "Egy szűkebb, talán elitebb közönség az, amely ilyen témák iránt jobban érdeklődik. A kultúrát mindig a társadalom egy kisebbsége ápolja és viszi tovább, ez a kisebbség pedig nem előny a kereskedelmi tévénél. Nem lehet De Gaulle nagy orrával viccelni, ha nem tudja a néző, ki az. A vetélkedőknél különben soha nem a tematika érdekes, hanem a forma, ennyiben különbözik minden más műfajtól. Mi keressük azt a formát, ami elégségesen vonzó, hogy kulturáltabb tartalmakat is be tudjuk csomagolni. A feladat nem könnyű, ezen dolgozunk" - mondta Vágó az [origo] kérdésére.

A Tv2 részéről Koltay Tamás PR-menedzser csak annyit mondott érdeklődésünkre, hogy Vágó Istvánra 2010-ben számít a csatorna, részletekkel nem kívánt szolgálni. Az RTL Klubtól átigazolt tévés ősszel a Párbaj-jal volt képernyőn, de úgy tűnik, tavaszra saját műsor nélkül marad. A Mr. és Mrs. című vetélkedőbe hívták ugyan, Vágó lapunknak azt mondta, hogy neki nem is lett volna ellenére, de felesége nem szerette volna, így nem vállalták a show-ban való megmérettetést.

Mindig csak az import

Noha 2009 tavaszára nagy dobás már nem várható, így is érdemes figyelnie a hazai tévéknek a vetélkedők külföldi evolúcióját, hiszen egy-egy jobban sikerült angol vagy amerikai próbálkozás ügyes adaptálása akár évekre megalapozhatja a hazai, főműsoridős nézettséget. Persze ami külföldön siker, az itthon nem automatikusan az, ahogy azt sem szabad feledni, hogy a máshol halovány és hamar elsüllyedt A széf itthon befutott, és ragyogó nézettséget hozott - de nem is egy történelmi, irodalmi alapokra épített show.

A tévéiparban meghatározó Egyesült Államok is szokott importálni játékokat: nagy meglepetésre nem csak friss angol formátumot vásároltak, hanem több évtizedes oroszt is. A magyarul Mi? Hol? Mikor? címmel fordítható orosz játék már a hetvenes évek óta képernyőn van Oroszországban (illetve a Szovjetunióban), s Amerikában The Six (A hatos) címen kerülhet képernyőre. Az ABC rendelt belőle pilotot, a hírről beszámolt a Hollywood Reporter, a Buzzerblog, és esélyesnek tartják, mert nagyon különbözik az USA-ban megszokottaktól.

A vetélkedőben hat játékos vesz részt, ők forgatnak egy szerencsekereket, s válaszolnak a kerék által kijelölt kérdésekre oly módon, hogy 60 másodperc alatt kell közös nevezőre jutniuk - miközben a közönség is játszik, a nézők is felelhetnek egy kérdésre. Ráadásul a kérdések is trükkösek, csak egy példa: "Először 1907-ben bukkantak fel Mexikóban. Kettő van belőlük. Idővel egyre közelebb és közelebb kerültek egymáshoz, akár a fekete holló szárnyai. Mik azok?" A válasz: Frida Kahlo szemöldökei.


A The Cube (A kocka) című brit játék jogait a CBS csatorna vette meg Amerikában, és egyfajta garancia, hogy az egyik legnépszerűbb sorozatsztárjának, Neil Patrick Harrisnak (Így jártam anyátokkal) adta ki a műsorvezetést. Angliában hét epizód ment le belőle jó nézettséggel (4,7 és 5,8 millió közt ingázott), az ITV 2009 októberében rendelte meg belőle a második szériát. Több ország megvette, Portugália, Szaúd-Arábia is elkészíti a saját verizóját. Drága, de az Egy a 100 ellen sem volt olcsó, mégis megvette a Tv2.

Maga a játékformátum látványos és egyszerű is. A játékosnak egy nagy és átlátszó kockában, mindentől elszigetelten kell feladatokat végrehajtania, legyenek azok ügyességiek, gyorsaságiak vagy koncentrációt igénylők. A körülmények megnehezítik a dolgát, de van kilenc élete, melyeket felhasználhat arra, hogy a trükkösebb feladatok módszertanát eltanulja. Rengeteg ismétléssel, szuperlassításssal, kameraforgatással különösen látványos végeredmény születik.


Szintén a Hollywood Reporter számolt be róla, hogy az NBC megvette a Perfect 10-t: a még bemutatás előtt álló, március 14-én debütáló játék több játékossal operál. A műsorban a tíz játékosnak tíz feladattal kell szembenéznie, minden egyes feladat végrehajtására 60 másodperce van: aki nem tudja teljesíteni azokat, az természetesen kiesik. A műsor produkciós cége azzal is próbálta közelebb hozni a játékot a tévét néző családokhoz, hogy olyan próbák elé állították a versenyzőket, amelyek otthon, akár a tévékészülés előtt is könnyedén imitálhatók, így a nézők is kipróbálhatják magukat, hogy vajon mire mentek volna a stúdióban, kamerák előtt. Az USA-ban a tévés személyiség, séf Guy Fieri vezeti a játékot.

Férfiak futószalagon

Amerikában még egy vetélkedőféle befutott, ez pedig a Conveyor Belt of Love, amelynek jogtulajdonosa a leginkább Big Brother-ről ismert, de több tucat gameshow-t gyártó Endemol. A Reuters és az Entertainment Weekly is dicsérte, elvileg ugyan játék, de első pillantásra inkább az MTV-s randishow-kra emlékeztet, azonban kellő számú jelentkezővel akár idehaza is életképes napi vagy heti formátum lehet belőle. A koncepció ezúttal is rém egyszerű: a játékosok körét egyfelől öt, párt kereső hölgy alkotja, másfelől 35, ugyancsak párt kereső úr - utóbbiak egy futószalagon járulnak előbbiek elé. A futószalagon mindössze egy percük van arra, hogy ékesszólásukkal, külsejükkel, esetlegesen valamilyen produkciójukkal lenyűgözzék a nőket, akik eldönthetik, hogy akarják-e maguknak vagy sem az őket meghódítani kívánót.

A 35 sorra kerülő férfiból minden nő egyet tarthat meg, a kiválasztottjukat azonban később lecserélhetik egy rokonszenvesebbre, vonzóbbra. Holtverseny esetén, amikor két nő ugyanazt a férfit választaná, érdekes fordulat jön, hiszen ekkor a férfira száll át a választás lehetősége. A játéknak különösebb tétje nincs, mindössze a játékosok nyerhetnek egy esetleges kapcsolatot maguknak, épp ezért a készítők az utolsó pár percben bepillantást engednek a kialakult párok első randijába, hogy kiderüljön, vajon mennyire volt jó a hölgyválasz, mennyire lehet megítélni valaki mindössze egy perc alatt.