Da Vinci-kód, kicsiben, magyarosan

Vágólapra másolva!
Stohl züllött, trágár, reszkető kézzel cigizik, és negyvenéves kabrió Cadillacet hajt, Erdélyi Tímea pedig buja és vonzó az új, magyar, misztikus sorozatban. A készítők által minisorozat helyett inkább 150 perces filmnek hívott, három részre szabdalt Géniusz, az alkimista március 3-án lesz először látható az MTV-n.
Vágólapra másolva!

Kosztümös színházi próbával, öngyilkossággal, az István, a király-ra emlékeztető, komor zenével kezdődik a Géniusz, rendes akciósorozathoz méltó módon nincs hosszú, lomha felvezetés, rögvest halálesetet kap a néző. Hamarosan aztán titkokat, megfejtendő misztériumot is, csak úgy repkednek a szakkifejezések, az alkímia, az ezoterika, a kriptográfia, az okkultizmus, az ornamentika, a gyakori, drámai hatású vallási zenékkel kisérve pedig hamar hangulatba kerülhet a néző, pláne az MTV-n, ahol nem ajánlanak váratlanul vízkőoldót vagy intimbetétet egy kereskedelmi blokkban, megszakítván a borzongást.

A jól elkülöníthető, erős karaktereket sorra kapjuk, Tenki Réka történésznek készül, lelkes egyetemi hallgató, Alföldi Róbert egy kimért, tudálékos professzor, László Zsolt egy videoklipbe való, titokzatos figura, aki nélkül persze nincs misztikus krimi, Erdélyi Tímea a sötét oldalon állók buja és érzéki segítője, Kolovratnik Krisztián a mellette álló kemény, erőszakos verőember, Stohl András pedig egy kiégett, cinikus nyomozó. Stohl szándékosan szétcsúszottabb és durvább karaktert kapott, mint a Tűzvonalban esetében, hogy ne legyen Bordással keverhető - és nem is áll neki rosszul. Ő alakítja Brunner Pétert, akinek apja egy régi titok nyomában járt, akinek naplóját keresik a szereplők az első epizódban, és aki - nem először a tévés krimik történetében - le van tiltva az ügyről, személyes érintettség miatt. A laza zsarunak még a fegyverét is elveszik a nyomozók (ez a fordulat sem egyedi), ennek ellenére nekiáll kideríteni, miért halt meg az apja.

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]

A nyelvezet indokolttá teszi, hogy 16-os karikával menjen a minisorozat (amit a készítők inkább három részre szabdalt filmek hívnak), ugyanis a hétköznapi trágárságokkal találkozhat a néző. Példaképp Stohl első pár szavai: "A köcsög? A kurvája? Bassza meg!" Néha elhangzik egy-két mesterkéltebb mondat, mint a "te leszel a koponya holnap a Hamlet-ben", de alapvetően Fonyódi Tibor forgatókönyvíró, aki a Tűzvonalban-t is jegyzi, nagyjából életszerű dialógusokkal operált, nem kell felszisszennie a tévézőnek hamis hasonlatok, kínos beszólások miatt, a káromkodásokat kiirtani pedig nem lehet: egy füvet szívó, bunyóra mindig kész zsaru nem mondja azt, hogy "teringettét."

A képi világ sokat vesz át ismert filmekből, sorozatokból. A Da Vinci-kód magyar megfelelőjeként aposztrofált Géniusz-ban is van persze templomi jelenet, sejtelmes zenével, a márvány- vagy kőburkolatot éppúgy törik fel, értékes holmi megszerzése végett, ahogy teszi azt Indiana Jones Velencében, egy könyvtárban, de van földre vitt ellenfél fojtogatása nyakra tett székkel, mint a 24-ben. A fegyveres jelenetek mégis megfelelőek, noha a karddal felbukkanó árny a templomban inkább komikus, mint félelmetes. A háttérben pedig Pécs: megmutatja magát finoman, egyáltalán nem tolakodóan, legalábbis az első epizód nem tűnik turisztikai szempontból támogatott promóciós filmnek.

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]

Stohl karaktere egy ránézésre 1969 körüli, 375 lóerős Cadillac DeVille Convertible Coupét hajt, az interneten körülnézve egy ilyet kopottas külsővel 10 ezer dollárért lehet beszerezni Iowában, jobb állapotban 27 ezerért Floridában - és mennyi lehet Angyalföldön? Az pedig nem épp mindennapi, hogy egy pesti rendőr egy negyvenéves, benzinfaló monstrummal furikázzon, noha kétségkívül jól néz ki, lazaságot, öntörvényűséget sugall.

Az alapgárda erős, jó színészek hozzák a kötelezőt. Feltűnnek még mellékszerepben - recepciós, biztonsági ember, prosti, büfés, autószerelő - A Társulat tagjai, ami nem meglepő: ugyanaz a producer, Rosta Mária. Feke Pál viszont lehet jó énekes, övé a főcímdal is, színészként viszont az első részben nem remekel.

A háromrészes, Soós Péter rendezte tévéfilm 250 millió forintból készült, gagyi, elsőre kellemetlen megoldásokkal így nem is találkoztunk az első rész alatt. Összehasonlításképp, a Dobó Katával, Kern Andrással forgatott thriller, a nagyot bukott Halálkeringő 120 millió körüli költségvetéssel forgott, de a Szinglik éjszakája már 500 millió forint körül volt - és nem szippantja be nézők ezreit a mozikba. Az Advobart Kft. 70 milliót kapott (vagy kap majd) az MTV-től, a költségvetés további részét az Oktatási és Kulturális Minisztériumtól és az MMKA-tól szedte össze: a Géniusz-nál kevésbé nézőbarát produkciókra is volt már pénz korábban. Új tévéfilmet amúgy egy évtizede nemigen kap a néző, különösen kevés készül. Ha visszatérne a műfaj, ami alapvetően - a termékelhelyezés televíziós tiltása miatt - gazdaságtalan egy tízmilliós piacra, a színházba járó kevesek által ismert színészeknek nem csak a ritka mozi vagy a Tv2-es, RTL-es szappanopera jutna: alkalomadtán megmutathatnák magukat vállalható drámai sorozatokban is.

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]

A köztévével koprodukcióban készült az idei filmszemle legjobb tévéfilmje, az Átok is, a négyrészes alkotást március 10-én és 11-én láthatják a nézők: addig pedig három estén képernyőn a Géniusz, a keménykedő, rekedt Kolovratnikkal, a csábos Erdélyi Tímeával, a szívós Tenki Rékával, az okoskodó Alföldivel, a látszólag flegma, de gyors öklű Stohllal, a kimért, titokzatos László Zsolttal.