Az évtized legfontosabb sorozatai

Vágólapra másolva!
A Sorozatjunkie megszavaztatta olvasóit az évtized legjobb sorozatairól, de ez évben több orgánum is állított fel hasonló listákat. Érdemes összevetni a magyar nézők kedvenceit pár jelentős amerikai médium favoritjaival - egészen eltérő tévézési szokások rajzolódnak ki. Írja meg nekünk, mely három sorozat volt a legmeghatározóbb az elmúlt évtizedben!
Vágólapra másolva!

A Sorozatjunkie olvasói több mint 1200 kommentben szavaztak a kétezres évek legjobb sorozatairól: az első helyet a Lost szerezte meg, Doktor House lett a második, utána pedig a 24-et tartották kiemelkedőnek az olvasók az elmúlt évtized terméséből. A negyedik és ötödik helyet két rétegsorozatnak mondható alkotás szerezte meg, jelesül a Csillagközi romboló és a Dexter. Az első tízben még két misztikus, illetve sci-fi sorozat található (Odaát, Firefly), valamint a csacsogós, popkulturális utalásokkal telezsúfolt Szívek szállodája, a jelenkori amerikai társadalom visszásságaira rávilágító Drót és a gimnazista nyomozólány kalandjait bemutató Veronica Mars.

Az olvasók összesen 71 sorozatot említettek, de a listáról így is hiányoznak olyan klasszikusok, mint a Maffiózók vagy Az elnök emberei - igaz, ezek 1999-ben indultak, de a legtöbb külföldi orgánum innentől számítja az évtizedet: a Hollywood Reporter tízes, illetve a Hollywood.com ötös listáján például a Maffiózók lett az első, amely a TV Guide és a BuzzSugar összeállításában is szerepel. A Sorozatjunkie-nál feltűnő még a 2000-ben indult Helyszínelők hiánya, melynek testvérsorozatai is a legnézettebbek között voltak a kétezres években.

Sőt az általunk vizsgált négy amerikai összeállítás közül a Helyszínelők egyedül a TV Guide több mint húsz show-t tartalmazó, egyébként ömlesztett (tehát nem rangsorolt) listáján szerepel - annak ellenére, hogy a CSI-franchise valóban igen sikeres volt, és a krimisorozatokra gyakorolt hatása is tagadhatatlan. Az mindenesetre így is megfigyelhető, hogy az amerikai média is kedveli az igényes, filmszerű drámákat - csak épp másokat, mint a magyar olvasók: a Lost és a 24 a Hollywood Reporter tízes összeállításában sem került túl előkelő helyre (9., illetve 8. lett), a Doktor House pedig mindenhol kikerült a szórásból.

Az orvosi sorozatok közül a Vészhelyzet-et említi a TV Guide és a BuzzSugar nevű popkulturális oldal (amely szintén ömlesztett listát állított össze), annak ellenére, hogy a széria 1994-ben indult, és a legjobb epizódjai is a kilencvenes években készültek. House-hoz hasonlóan, a Sorozatjunkie-nál negyedik és ötödik helyet szerzett Csillagközi romboló-t és a Dexter-t sem nagyon méltatja az amerikai média: közülük csak a Dexter-rel találkozunk, és azzal is csak a TV Guide-nál.

A külföldi összeállítások rendre tartalmaznak továbbá olyan alkotásokat, amelyek szerves részei az amerikai televíziós kultúrának, de a magyar nézők nemigen tudnak mit kezdeni azokkal. Feltűnő például a Félig üres jelenléte, amely a Hollywood Reporternél a harmadik, a Hollywood.comnál pedig az ötödik lett, és a másik két listán is szerepel - itthon már az alkotó és főszereplő, Larry David előző kultsorozata, a Seinfeld sem vált túl ismertté, a Félig üres pedig az HBO Comedyn ment, ahol igen kevesen láthatták.

A tengerentúli listákon - a Hollywood Reporter kivételével - rendre felbukkan az Office brit vagy amerikai változata is (mint az évtized meghatározó szitkomja): itthon ez sem volt túl nézett, a Sorozatjunkie-hoz egy, illetve két szavazat az egyes verziókra. A Hollywood Reporternél hatodik és a kritikusok által agyondicsért Mad Men - Reklámőrültek-et a Sorozatjunkie nem is jegyzi, mint ahogy az itt hetedik A stúdió-ra is csak egy szavazat érkezett a magyar portál olvasóitól.

----------------------------------

Írja meg nekünk, ön számára mely három sorozat volt a legmeghatározóbb az elmúlt évtizedben! A válaszolók közt tévés ajándékokat (poszter, könyv, DVD) sorsolunk ki. A hármas listákat erre a címre várjuk, május 1-jéig.