Ütődött főhőssel indul az új magyar rajzfilmsorozat - videó

2012.01.04. 13:07

A Comedy Central januárban indítja saját gyártású rajzfilmsorozatát, amelynek egyperces epizódjai - akárcsak a Susogós Mackók részei - a műsorok közti szünetekben fognak menni. Az És Ubul kellően ütődött főhőse különféle jól ismert mesék történeteibe kavar be, amihez a Showder Klub egyik arca, Kőhalmi Zoltán is adott pár ötletet. Nézze meg az egyik epizódot, amely a Comedy Central jóvoltából az [origo]-n látható először!

A végleges anyagokat már megkapta, úgyhogy még januárban elindítja új kisfilmsorozatát a Comedy Central. "Ez egy tízszer egyperces animációs sorozat, amelynek főszereplője Ubul, egy igazi ütődött, aki mindenféle mesékben - például a Hófehérke és a hét törpé-ben vagy a Piroska és a farkas-ban - bukkan fel. Kicsit megkavarja az eseményeket, ami után az epizód az ismerttől eltérő végkifejlettel zárul - végül is ismert történeteket láthatunk, csak éppen egy másik kameraállásból" - jellemzi munkáját Csornay Péter, az És Ubul executive producere, aki a Liszka Tamás vezette Szimplafilmen keresztül készítette el a sorozatot.

Csornay neve az animációs filmek rajongóinak korábbról is ismerős lehet, Divinyi Gáborral és Szapek Attilával együtt ő készített például videoklipet a Zagar Bossa Astoria című számához - amit aztán többek között a Fluxus 2005 nevű brazil online filmfesztiválon is díjaztak. A kliphez a forgatókönyvet a Showder Klub-ból ismert Kőhalmi Zoltán írta, aki a mostani projektnél is segédkezett: "Zoli régi jó barátunk, ha van valamilyen ötletünk, mindig fel szoktuk kérni, hogy egy-két sör mellett mondja el ő is a véleményét. Nagyon jó észrevételei szoktak lenni, így amennyire lehet, szeretjük bevonni - mostanában ez persze nem olyan egyszerű, miután híres ember lett belőle" - mondja Csornay.

Az És Ubul egyébként - a Bossa Astoriá-hoz hasonlóan - 2D-s flashanimációban készült, de technikailag annál mégis kicsit többre törekszik. "Szerencsére hozzájutottunk olyan eszközökhöz, amelyek segítségével kicsit túl tudunk mutatni a hagyományos flashanimáción. Klasszikusnak tűnő, képkockáról képkockára történő animációs megoldások is láthatók a sorozatban, illetve a hátteret külön készítettük el, valamint mélységélességet is használunk, ami nem szokás a flashnél. A vizualitást tekintve a Cartoon Networkön futó Totál Dráma Sziget (Total Drama Island) volt az előkép, a mozgások az ott látottakra hasonlítanak" - árulja el az executive producer.


Szerinte hiába a rövid játékidő, az egyperces epizódokkal is sok mindent meg lehet mutatni: "Aki ismeri a rajzfilmes szakmát, az tudja, hogy ha valaki pár perc animációt le tud gyártani egy évben, azzal már bőven megelégszik. Ennél több nem is nagyon fér bele az ember idejébe, mivel ez egy elég lassú és költséges technológia. Egy tévécsatorna egyébként nagyságrendekkel kevesebb összegért hozzá tud jutni egypercnyi hagyományos műsorhoz, mint egypercnyi animációhoz, úgyhogy mi különlegesen szerencsés helyzetbe kerültünk a Comedy Central megrendelésével" - véli.

Azzal a csatorna főszerkesztője, Litkai Gergely is egyetért, hogy "Magyarországon nem nagyon lehet olyan tévéadót találni, amely kiemelten támogatná az animációt. Nekünk ez viszont mindig fontos volt, a műsorstruktúránkban előkelő helyet foglalnak el a rajzfilmek, például a Simpson család, a South Park, a Family Guy vagy a Cleveland Show. A hazai animációs közösség valószínűleg nem fog ilyen volumenű dologként tekinteni az És Ubul-ra, mégis fontosnak tartjuk megmutatni, hogy itthon is vannak remek animációs szakemberek."   

Comedy Central

Korábban talán a Cool TV Hungarikum című sorozata volt hasonló kezdeményezés, de az És Ubul stílusa jelentősen eltér attól: "A Hungarikum-ból havonta sok-sok perc készült, emiatt lényeges egyszerűbb technikával lett megcsinálva. Nálunk a humor is sokkal kifinomultabb lesz - ez is volt a Comedy Central kérése -, ami persze azt is jelenti, hogy nem lesznek olyan merész jelenetek sem, mint a Hungarikum-ban. Néhol kicsit erősebb lesz ugyan, de minden bele fog férni a tizenkettes karikába" - mondja Csornay.    

"Nálunk az ilyen rövid formátumok eléggé népszerűek voltak korábban is. Főleg azért használjuk ezeket, hogy ki tudjuk tölteni az időt, amikor épp kevesebb reklám van, vagy rövidebbre sikerül egy műsorszám. Idővel azonban ezek a kisfilmek is önálló életre szoktak kelni: például a Susogók Mackók is csak időkitöltésként indult, ma pedig már közel 100 ezer rajongója van a Facebookon" - teszi hozzá Litkai.

A főszerkesztőnek a Susogós Mackók-at már sikerült eladni az orosz piacra - sőt Moszkvában stand-upos castingot is tartott nemrégiben -, és reméli, hogy az És Ubul-lal is meg tudja tenni ugyanezt: "A Comedy Centralnak egyre több csatornája indul világszerte, így a mi régiónkban is. Ezek közül párnak én vagyok a projektmenedzsere, és azt látom, hogy egyre nagyobb igény van a lokális - vagy legalábbis regionális - tartalmakra. Az És Ubul-ra önfenntartó vállalkozásként tekintünk: megpróbáljuk eladni a társcsatornának, esetleg más helyekre is, amiből aztán a finanszírozhatjuk a későbbi epizódokat."

KAPCSOLÓDÓ CIKK