Napi nézettségi görcs nincs, de kockázat van - interjú az HBO Magyarország vezetőjével

Fülöp Tamás, HBO, interjú
Vágólapra másolva!
Miközben a TV2-nél és az RTL-nél is elbocsátások voltak 2011-ben a csökkenő reklámbevételek miatt, az előfizetőkre építő HBO évente bő öt százalékkal növeli forgalmát, elérését. Többek között Mácsai Pállal, Nagy Ervinnel forgatják a Terápia című sorozatot, miután tavaly a Társas játék hazai remake-je jó kritikákat kapott. Fülöp Tamás, az HBO Magyarország vezetője szerint a legnagyobb különbség a tévépiaci szereplők közt, hogy az HBO nem függ görcsösen a napi nézettségtől, mint a főképp reklámszpotokból élő kereskedelmi csatornák, így van idő építkezni.
Vágólapra másolva!

A médiapiaci válság közepén hogy áll az HBO? Feltűnő, hogy miközben a kereskedelmi tévék spórolnak, hónapokig pihentetnek vagy megszüntetnek műsorokat, az HBO új, saját gyártású sorozatokkal jön elő.

Gazdasági szempontból nagyon jó a helyzetünk, évek óta folyamatosan nő az előfizetőink száma, így a bevétel is. A válság egyfelől azt hozza, hogy csökken a vásárlóerő, de a mi szempontunkból ez nem feltétlenül baj, mert olcsó szórakozási formát nyújtunk. Mondhatja valaki, hogy nem fizet elő 2800 forintért az HBO-ra, mert eleve fizet mondjuk ötezret a családi csomagért. De gondolhatja úgy is, hogy reklámmentes prémiumcsatornáról van szó, saját gyártású sorozatokkal: két mozijegy áráért kap öt csatornát, miközben egy családi mozizás, pop-cornnal, parkolással, mozijegyekkel, kólával 8-10 ezer forint is lehet.

Igen, de utóbbi olyan, mint elmenni étterembe: kimozdulós program. HBO-t otthon nézni olyan, mint a házi koszt.

Az igazság a kettő közt van valahol, de a számok azt mutatják, hogy folyamatosan növünk.

Mondjunk konkrét számokat!

Vállalati döntés értelmében nem adhatjuk ki sem az árbevételünket, sem az előfizetői számot, és ez nem csak az HBO Magyarország esetében van így. Előfizetőink száma az előző évihez képest masszív öt százalékkal nő, évek óta, és az árbevétel is hasonlóan alakul. Én úgy számolok, hogy az idei évben minimum ötszázalékos növekedést kell hoznunk még 2011-hez képest is.

A bő ötszázalékos növekedés világszerte trend, vagy csak itthon, netán a régióban?

Ez piaconként változik. Az új piacokon nyilván sokkal gyorsabb ütemű a növekedés. Ázsiában, Amerikában jelen vagyunk, de Afrikában például nem. Február 9-én pedig Nyugat-Európában, elsőként a holland piacon is megjelent az HBO. (Az economist.com szerint az HBO az Egyesült Államokban 680 ezer előfizetőt veszett 2009 és 2010 között, de így is jól tartja magát. A lap úgy tudja, hogy az HBO az USA-ban 28 millió előfizetővel bírt 2011 nyarán, legfőbb riválisai, a Starz és a Showtime pedig 18-20 millió háztartásban voltak láthatók - a szerk.)

Arányaiban több itt az előfizető, mint a kelet-európai régióban?

Magyarország volt az első a régióból, ahol az HBO megvetette a lábát, húsz és fél éve van itt. Lengyelországban például jóval később indult. A magyar előfizetők száma, százalékos arányban, átlagosnak mondható Európa ezen részén. Nagyon magasnak sehol nem mondanám, de Lengyelországban például igen népszerű a csatorna. Függ ez a technológiától, hol milyen a kábelhelyzet, milyen platformok a népszerűek. A piaci szereplők magatartása is fontos, az, hogy mely szolgáltató mennyiben érdekelt abban, hogy HBO-t értékesítsen. Az előfizetők száma persze függ az adott ország fizetőképességétől is, más a helyzet nálunk, mint Bulgáriában vagy Macedóniában. Sok összetevője van ennek, de érdekes módon sok helyen majdnem azonos penetrációt lehet elérni, különböző okok miatt.

Miért érdemes az HBO-ért fizetni, ha pár órával a premier után bármit le lehet halászni a netről?

Én nem tudom, hogyan kell torrentezni. Sokan nem akarnak ezzel foglalkozni, és eleve internetük sincs, hiszen valahol 65 százalék körül van az internetpenetráció, a tévé viszont ott van szinte mindenhol. Eleve van egy halmaz, amelynek nincs lehetősége a webről leszedni műsorokat. A második csoportban van az a felhasználó, aki nem ért a torrentfájlok leszedéséhez, a harmadik halmaz az, aki nem ér rá neten kalózkodni, legfeljebb a negyedik csoport hajlandó erre időt áldozni. Meg kell keresni a megfelelő szájtot, feliratot szerezni mellé, nem lehet egyszerű. Ezért csináltuk meg az HBO GO-t, azzal a céllal, hogy országos lefedettsége legyen, ennél sokkal egyszerűbb, remek minőségű szinkronnal, hetente frissülő kínálattal. Másfelől törekszünk arra, hogy az amerikai premierhez képest a lehető leghamarabb kerüljenek nálunk is képernyőre a legnépszerűbb filmek és sorozatok. Több korábbi szériánkhoz hasonlóan például a Trónok harca második évadja az amerikai premier másnapján, április 2-án már nálunk is látható lesz.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Sokáig nem volt magyar gyártás az HBO-n, most elkészült a Társas játék, épp forog a valamivel olcsóbbnak tűnő Terápia. Miért most költ ezekre a csatorna?

Itt azért pontosítanék. Az HBO korábban is készített Magyarországon, magyar produkciót, például sokan emlékeznek még az igen közkedvelt Mennyi? 30! sorozatunkra. A Társas játék 13 részes, a Terápia 40 részes lesz. Utóbbi sem lesz olcsóbb, sem alacsonyabb minőségű.

Mondjunk számokat: mi mennyi?

Az egyik ezért drága, a másik azért, de ha adáspercre lebontom őket, akkor nincs nagy különbség. A Társas játék-ban remek színészek voltak, de a két főszereplő például nem annyira ismert, mint Nagy Ervin, Mácsai Pál az újabb sorozatunkban. Az utómunka mennyisége is számít. Az pedig, hogy saját sorozatot gyártunk, az vállalati döntés - ez az útirány. A mi helyzetünk pedig nem olyan, mint a többi kereskedelmi tévéé, mert ott hiába csökkennek a bevételek, hiába csökken idén nagyjából nyolc százalékkal a reklámtorta, ha a mi bevételünk nő. Nekünk a reklámmal nem kell számolni. Azt szeretnénk, ha többen fizetnének elő az HBO-ra, így be kell fektetnünk. A meglévő előfizetői bázist megtartanánk, az újakat pedig saját gyártással is meggyőznénk.

A magyar gyártási szándék három éve is megvolt, csak akkor a kinti tulajdonosok nem bólintottak rá?

Megvolt, ez egy nagyon régi történet. Ott volt például a Mennyi? 30! című műsorunk. Most mindenki felkapta a fejét, hogy elkezdtünk sorozatot gyártani, és "véletlenül" minőségi széria lett a Társas játék. Dustin Hoffman is elmondta, hogy az HBO-nál nincs kapkodás a forgatáson, nem fogadnak el nem tökéletes jelenetet. Ha magas minőséget szeretnénk, abba bele kell tenni a pénzt, mi pedig abban hiszünk, hogy ez igenis nézőt, előfizetőt fog számunkra hozni.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Milyen az átlagos HBO-néző? Nagyvárosi, fiatalabb?

Legalább ötven százalékuk budapesti, a többiek java megyeszékhely, nagyváros. Tanyán, falun kevésbé jellemző, hogy ezt a fajta szórakozást választanák.

Milyen ötleteket kap az HBO hazai megvalósításra?

Kétszázhetven pályamű érkezett be legutóbb, voltak jók, rosszabbak. Tavaly sokáig időztünk egy webes krimi ötleténél, de ez igazán nem az én területem. De ketté is kell választani ezt a kérdést, mert az csak egy dolog, hogy lokális szinten milyen ötletek érkeznek be, ugyanakkor az is nagyon fontos, hogy milyen formátumok vannak a piacon. Az általunk felvett, illetve most forgatás alatt lévő szériák, a When Shall We Kiss és az In Treatment nem magyar ötletek, ezek remake-ek. A Terápia itthon 2012 őszén jön, de mivel nagyon jók a Társas játék visszhangjai például a sorozat Facebook rajongói oldalán, elképzelhető, hogy azt folytatjuk 2013-ban. Döntés még nincs erről, de ezt véleményem szerint az idén tavasszal meghozzuk. Szerintem évente egy sorozat, egy évad készülhet: pénz és idő kell hozzá, és a Terápia is elvisz nyolc-tíz hónapot, mindennel együtt. Kettő egymás mellett nem lenne megvalósítható. Realityben nem gondolkodunk, dokumentumfilmben viszont igen, hiszen a díjak (Láthatatlan húrok - Magyar Filmkritikusok Díja 2011, 42. Magyar Filmszemle, Két világ közt - 8. Jameson-CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál, Magyar Filmkritikusok Díja 2012) is azt bizonyítják, hogy érdemes. Ez abszolút lokális gyártás, de közben azért ott vannak a filmek, illetve a sorozatok, mint a Trónok harca, a Gengszterkorzó, a Befutó.

Szponzor van a magyar HBO-s sorozatok mögött?

A sorozatokban nincs kereskedelmi partnerünk, nincs szponzor, így termékelhelyezés sem.

Nem lesz akkor Mácsai Pál mellett egy kólásüveg?

Nem, mert ez nagyon ellene menne annak, amit prémiumkategóriának hívunk. Persze ezen lehet vitatkozni, mert ott a James Bond-sorozat, ami igényes, de közben ott a hosszú termékskála. HBO-s sorozatban nem nagyon van ilyen, hangsúlyos szponzoráció pedig biztosan nincs, hiszen reklámmentes csatornákat kínálunk.

Dolgozott sok éven át a TV2-nek. Mi a különbség egy TV2-es sorozat és egy HBO-s széria forgatása, tálalása közt?

Szerintem az igényesség - ami persze pénz függvénye. Lehet valami úgy is igényes, hogy ugyanannyiba kerül, de jobban odafigyelek rá. Nagyon egyszerűen fogalmazva egy kereskedelmi tévé máról holnapra él, minden a nézettség függvénye. Anno csináltunk egy Megasztár-t: ott azt néztük, izgatottan, hétfő reggel 8.30-kor, hogy milyenek a nézettségi számok. Ha nem voltak jók, akkor instruálni lehetett a kollégákat, hogy tartalmi változtatásokat hajtsanak végre a műsorban, fokoztuk a műsor PR- és marketingaktivitását. Mindig a nézettségi számokra kellett reagálni - itt viszont nincs az a kényszer. Ennek azonban nagyobb a kockázata, mert csak jóval később látja az ember, hogy mennyire tetszett a nézőknek a műsor, esetlegesen hol hibázott.

Sok HBO-s sorozat megy idővel más tévére, például így kötött ki a Maffiózók az RTL-en. Van szabály arra, hogy két vagy három évet kell várni az HBO-s premier után, hogy más tévé átvegyen egy filmet, sorozatot?

Átlagosan két-három év, de mostanában abszolút menedzsmentdöntés, hogy egyáltalán eladjuk-e. Lokálisan mi még nem adtunk el semmit, nagy kérdés lesz majd, hogy továbbadjuk-e másodvetítésre a Társas játék-ot valaha.

És ha lesz az az ár?

Ez stratégia függvénye, mert megtarthatjuk házon belülre is, mondván, hogy ha tetszik a sorozat, akkor fizessen elő a tévéző. Ha értékesíteni szeretnénk majd, akkor nem lesz nehéz dolgunk, sokan átvennék - de most még nagyon friss, ez nem aktuális. A Terápia sikerében is erősen bízunk, különben nem tennénk bele ennyi pénzt és időt.

Mondjuk, a Gengszterkorzó vagy a Trónok harca esetében csoportszinten dőlnek el a dolgok?

Feltételezem, hogy igen, de vannak csoportszintű és lokális szintű dealek. Annyi biztos, hogy az HBO esetében a licencjogot az egész régióra vesszük meg, így került hozzánk a When Shall We Kiss és az In Treatment. Ez utóbbi jogai Lengyelországban, Romániában és Csehországban a helyi HBO-hoz kerültek, megcsinálták a saját piacukra hangolva, saját sztárokkal, kissé átírt sztorikkal. Lokalizálni kell a tartalmat, nem lehet egy az egyben ugyanazt megcsinálni, mint Csehországban vagy Izraelben. A forgatókönyvíró persze nem írhat teljesen újat. Egy Big Brother vagy egy Legyen ön is milliomos! például annyira kötött formátum, hogy szinte a hajviselet is szabályozva van, de a Társas játék esetében azért ez nem így volt, szabadabban lehetett hozzányúlni.