Összeomlás Mácsai Pál díványán

2012.02.28. 14:44

Mácsai Pál nyolc héten keresztül egy fotelba szögezve hallgatja páciensei problémáit, miközben saját élete is széthullóban van: ő alakítja az HBO ősszel induló, Terápia című sorozatának pszichológus főhősét. A forgatáson jártunk, ahol megtudtuk, miért van válságban Nagy Zsolt házassága, és az is kiderült, hogy a rendező, Gigor Attila igazából nem is szereti a sorozatokat.

Az In Treatment talán a világ legjobb tévésorozata: bár más nem történik benne, mint hogy két (néha három) figura ül egymással szemben, beszélgetve egy szobában, hatalmas emberi drámák tárulnak fel benne, és közben olyan izgalmas, mint a legszuperebb krimi. A helyszín egy pszichológus rendelője, ahova hétről hétre visszatér ugyanaz az öt páciens, akiket egyre jobban megismerünk, miközben a pszichológusról is egyre többet megtudunk. A terápiás ülések tele vannak feszültséggel és finom játszmákkal, szinte fáj, amikor vége egy epizódnak. Az eredeti a mindössze két évadot megélt BeTipul című izraeli sorozat volt, de sajnos az amerikai változat is véget ért három évad után. Most jön az új remény a kiéhezett rajongóknak: már forog és ősszel tévébe is kerül a Terápia című magyar változat.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Mácsai Pál a Terápia forgatásán | Nézzen még több képet a forgatásról!

Amikor belépek az HBO-sorozat díszletébe, ismerős közegben találom magam. Bár a kertre nyíló rendelőt kívülről a budai Garas utca egyik házáról mintázták, odabent egy olyan igényesen kialakított, semmilyen jellegzetesen magyaros jegyet nem hordozó pszichológusi rendelőt találok, hogy a barna fotelben ülhetne akár az amerikai változat terapeutája, Gabriel Byrne is. Helyette a kordnadrágos Mácsai Pált - azaz Andrást, a terapeutát - találom a fotelban, vele szemben a kanapén Szamosi Zsófia és Nagy Zsolt. Ők a csütörtöki páciensek, Petra és Tamás.

Petra és Tamás házasok, már van egy kilencéves fiuk, és most azért fordultak pszichológushoz, mert a nő újra terhes, és nem tudják eldönteni, megtartsák-e a gyereket. Petra magas beosztású menedzser, jókora késéssel érkezik az ülésre, férje mérges, különösen, mert hiába hívta, a felesége nem vette fel a mobilját. A rendező, Gigor Attila magyarázza a színésznőnek a megfelelő attitűdöt: "mondod, hogy elnézést, amikor belépsz, mert tudod, hogy úgy illik, de nem jössz zavarba attól, hogy elkéstél".

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Szamosi Zsófia és Nagy Zsolt a Terápia forgatásán | Nézzen még több képet a forgatásról!

Később Szamosi Zsófia elmondja nekem, hogy pont ez a hozzáállás számára a legnehezebb a szerepben: "A színész a feszültségeit, problémáit könnyebben beleforgatja a szerepeibe, de amikor valakinek olyan felsőbbrendű nyugalma vagy - mondjuk inkább úgy - látszatnyugalma van, mint ennek a karakternek, azt nehezebb megteremteni. Bennem ez nem igazán van meg." Tamás a másik pólus, aki értelmiségi szülei ellen úgy lázad, hogy letér a számára előírt útról, és inkább lovakkal foglalkozik. Aztán összejön Petrával, aki Nagy Zsolt szavaival "rendesen megkavarja ezt a srácot. Teljesen különböző értékrend szerint élnek. Szép az íve részről részre, ahogy a fiú csalódik a nőben, elveszti a reményét és a hitét."

Mindez csak a csütörtök, a terapeuta hétfőnként a párkapcsolati gondokkal küzdő, apakomplexusos Marozsán Erikát, keddenként az önerőből gyógyszercéget felépített, súlyos lelkiismereti válságtól gyötört Nagy Ervint, szerdánként pedig egy öngyilkossági gondolatokkal birkózó tornászlányt, Sztarenki Dórát kezeli. Péntekenként viszont ő megy saját pszichológusához, Csákányi Eszterhez. Összesen negyven epizódból áll majd az évad, azaz mindegyik pácienssel nyolc héten keresztül ülünk majd egy szobában, remélhetőleg izgatottan várva, hogy mi lesz a terápia kimenetele.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Mácsai Pál a felvételek közti szünetekben rajzolgat  | Nézzen még több képet a forgatásról!


A legnehezebb dolga a színészek közül persze a sorozat minden egyes pillanatában jelen levő Mácsai Pálnak van, akinek összesen 800 oldalnyi szöveget kell megtanulnia, és a napi tizenkét órás, heti négynapos forgatást amellett vállalta, hogy az Örkény Színházat igazgatja, és folyamatosan játszik is előadásokban. Alvásra mostanság csak 4-5 órája marad, amit fizikailag megterhelőnek talál, de úgy véli, hogy "az ilyesmit bírni kell".

A terapeuta szerepe nem teljesen idegen számára: maga is járt már pszichológusnál, de "mindössze két alkalommal, arra tehát nemigen lehetett volna támaszkodni", viszont kifejezetten érdekli ez a tudomány, olyannyira, hogy két évig hallgatott is pszichológiát, az ELTE PhD-programja keretében. De hangsúlyozza, hogy ez ugyanolyan szerep, mint bármelyik: "ahogy Medgyessy Ferenc mondta, amikor kifogásolták egy lovas szobra élethűségét, 'nem lú az, hanem szobor'. Ez érvényes minden művészetben. A karakternek igaznak kell lennie, és nem hasonlítania kell, vagyis végső soron rám kell hasonlítania, nagyjából úgy, hogy ha én terapeuta lennék, hogyan csinálnám."

Mácsai számára különleges a szerepben, hogy "negyven epizódon keresztül egy fotelban ülök. Itt sajátos, nagyon visszafogott gesztusrendszerre van szükség. Itt elsősorban figyelni kell. Ha átvetem a jobb lábamat a balon, máris nagy jelentősége van. Az első részek alatt meg is kellett tanulnom, hogy ne fészkelődjek. A figyelem pedig nyugodt figyelem, nem mozgékony, nem látványos: mintha egy nagy vasgolyó forogna vagy lógna belül, olyan kiegyensúlyozott színészi létezést kell megtalálni ehhez". Viszont úgy érzi, a feladat "egyáltalán nem idegen egy magyar színésztől, mert hiszen itt lélektani realizmusról van szó, és mi ezt tanuljuk a főiskolán, ebben vagyunk a legjobbak, és lényegében a lélektani realizmusban írt színművek - Csehov, Ibsen, sorolhatnám - gondolkodásmódjára hasonlít."

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Mácsai Pál a Terápia forgatásán | Nézzen még több képet a forgatásról!

Hozzáteszi, hogy "miközben minden szereplő szinte csak ül, viharos, nagy krízisek és konfliktusok bontakoznak ki. Ez a sorozat nagy találmánya. Minden karakter, a pszichológus is, az összeomlás ellen küzd. Messze nem arról van szó, hogy csak fecsegünk. Miközben ott ülnek és beszélnek, életük legfontosabb kérdései dőlnek el. Így egyébként maguk a szavak, mint általában, itt is másodlagosak. Az a lényeg, hogy ki mit hallgat el, vagy mit mond ahelyett, amit gondol."

Az öt páciens szálait öt különböző író írta (Tasnádi István, Kovács Kriszta, Szekér András, Baráthy György és Gigor Attila), a rendezői feladatokat pedig ketten látják el: Enyedi Ildikó visz három szálat, Gigor pedig kettőt, a házaspárt és a tornászlányt. Gigor saját bevallása szerint nem rajong a tévésorozatokért: "Engem borzasztóan idegesít és untat, hogy érzem minden sorozaton, hogy húzzák az időt, hogy kitöltsék az epizódot, hogy nem az lenne az igazi ritmusa, ahogy megy. Kivétel a Jóbarátok és a Terápia izraeli eredetije, amit egyszerűen nem tudtam abbahagyni. Ez a sorozat egyszerre állította vissza a forgatókönyvírásba és a színészvezetésbe vetett hitemet."

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Szamosi Zsófia és Gigor Attila a Terápia forgatásán | Nézzen még több képet a forgatásról!

Amikor Gigor elkezdte nézni az izraeli sorozatot, először ellenszenvesnek találta a pácienseket, akik "beletörlik a lábukat a mi terapeutánkba", de menet közben ráeszmélt, hogy "nem tudod nem szeretni azt az embert, akit már negyedik alkalommal nézel, és már tudod, hogy miért olyan, amilyen. Megszereted, egyszerűen attól, hogy megérted, mi baja van. Ez ennek a sorozatnak a csodálatos terápiás hatása. Hogy egy picit talán jobban megértjük egymást."

Bevallom Gigornak, hogy amikor az amerikai változatot néztem, egyszerűen nem tudtam elképzelni, hogy Magyarországon lehet találni olyan forgatókönyvírókat és színészeket, akik meg tudják oldani azt a hatalmas feladatot, amit ez a sorozat jelent. A rendező szerint viszont "a színészeink pontosan ugyanolyan jó színészek, mint az amerikaiak, meg tudják ezt csinálni, csak az a kérdés, hogy megfelelő helyzetbe vannak-e hozva. Az odakint sem úgy megy, hogy odaáll a színész, van fél napja, és akkor gyorsan fölmarja. Nem véletlen, hogy egy amerikai film nem egy hónapig forog, mint egy magyar, hanem mondjuk négyig. Annyi idő alatt a magyar színész is pontosan ugyanúgy játssza el, mint az amerikai." Itt szerencsére adottak a megfelelő körülmények: minden epizód felvétele előtt próbálnak egy vagy két napot. A forgatás maga viszont meglehetősen feszített tempóban zajlik: egy-egy harmincperces részt két nap alatt vesznek fel.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Nagy Zsolt és Gigor Attila a Terápia forgatásán | Nézzen még több képet a forgatásról!

Ami a forgatókönyvet illeti, az írócsapat igyekezett hű maradni az izraeli eredetihez, ami alapján dolgoztak. "Annyira erős és gyönyörű anyag, hogy csak ott nyúltunk hozzá, ahol nagyon muszáj volt" - mondja Gigor. Ilyen például Nagy Ervin szálja: az eredetiben az ő figurája bombázópilóta, de Magyarországon túl egzotikus lett volna nemcsak egy bombázópilóta, hanem bármilyen éles bevetésről hazaérkező katona. A szabadságuk egyébként megvolt a változtatásra: mint Krigler Gábor, az HBO forgatókönyv-fejlesztésért felelős vezetője elmondja, a licencszerződés drámai sorozatoknál nem olyan szigorú, mint valóságshow-knál és vetélkedőknél, ahol nagyon pontosan kell követni a formulát. Azért ők a biztonság kedvéért konzultáltak Hagai Levivel, az eredeti sorozat írójával, és a nagyobb változtatásokról kikérték a véleményét.

A forgatókönyvet a terápiás helyzet hitelessége szempontjából dr. Erdélyi Ildikó klinikai szakpszichológus ellenőrizte, akihez ráadásul minden író elmehetett egy ülésre. Gigor azt meséli, hogy "még életemben nem jártam terápián, ijesztő volt. Leginkább az érdekelte, hogy miért nem csináltam meg a diplomámat. Elmondtam az összes dolgot, amiről én azt gondoltam, hogy az életemben trauma, de ebbe kapaszkodott bele, hogy nem fejezem be a dolgokat."

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Mácsai Pál a Terápia forgatásán | Nézzen még több képet a forgatásról!

A rendezői feladat bizonyos szempontból nagyobb kihívásnak bizonyult, mint Gigor várta: "Amikor írtuk, azt gondoltuk, hogy azt majd pikpakk föl lehet venni, hogy két ember ül és dumál egy szobában, hogy ennél egyszerűbb nincs. Hát, ennél nehezebb sincs. Minden apró rezdülésnek jelentése van. És nem tudsz hova vágni, nincs hova menekülni, csak egyik emberről tudunk vágni a másikra. Épp ezért ezt izgalmassá csak a színészek tudják tenni. Ha ebben a nézők észreveszik az írót, a rendezőt, az operatőrt vagy a vágót, akkor már rég rossz. Csak a színészt szabad látni benne, mert ők csinálják meg ezt a sorozatot, és miattuk lesz szerintem iszonyú jó."