Aláírt Fábry, az RTL Klub és a Primetime is

Fábry Sándor, interjú
Vágólapra másolva!
Jól elhúzódott, de végül megszületett az írásbeli megállapodás is a felek közt, nem lesz per: az RTL Klub felbontotta a szerződését a Primetime-mal, a gyártó cég pedig elengedte az MTV-hez Fábry Sándort, aki licencdíjat fizet az adások után. A producer Kovács Kristóf új műsora, a Roast indulása napján a hazai gyártás régimódi, szerinte nem működő stílusáról, a külföldről átvett műsorelemekről, a cinkelős show szervezési hátteréről, a vágás okairól, módjáról - azaz igazi, tévés kulisszatitkokról mesélt az [origo]-nak.
Vágólapra másolva!

Az amerikai filmek, tévésorozatok, amelyek jól működnek kinn, azok itthon is jól mennek, ugyanakkor Magyarországon besült már több tévéshow, és ennek oka a műsorkészítői hozzáállás, a régi magyar tévések megszokott munkamódszere - véli Kovács Kristóf, a Showder Klub, az Esti Showder Fábry Sándorral, az Activity és az egykori Szulák show producere. "Az Esti Showder sok elemet átvett Amerikából, és ugyanolyan erővel működött, mint a kinti show-k: az igazán jó formátumok ugyanis univerzális emberi tényezőkre épülnek. Hiba az, ha rosszul koppintunk, és csak a külsőségeket másoljuk: én hiszek abban, hogy ha valami jól ki van találva, és ügyesen átveszi a módszertant, akkor sikerrel mehet itthon. Akár egy új tévés műfaj is, mint a Roast" - mondta az [origo]-nak.

Még a Roast kidolgozása előtt történt a Fábry Sándorral való szakítás. "Elengedtük egymás kezét, és ennek az volt az előzménye, hogy az RTL egy nagyon komoly költségcsökkentésbe kezdett: a műsort optimalizálni kellett, kérték, hogy csökkentsük a műsoridőt. Az évvége sok tévének rosszul sikerült, az októberre csúsztatott őszi rajt végül átment 2012 februárjára, de Fábry humorista, ő nem akart egy évet képernyő nélkül lenni. Ebben a résben találták meg egymást az MTV-vel. Sándor akarta volna, hogy én vele együtt csináljam az új show-t, az első tárgyalásokat még én vezettem. De hamar világossá vált, hogy amit az MTV elvár és amit Fábry támogatott - elsősorban kultúra, népnevelés -, olyan, ami a szórakoztató műfajjal nem összevethető" - magyarázta a producer.

Kovács szerint az RTL-nek elsősorban nézettséget kellett hoznia az Esti Showder-rel, az MTV-nek ugyanakkor komoly nézettségi elvárása nem volt az átigazoló Fábryval szemben. "Úgy éreztem, ebben nekem nagy szerepem nem lehet. Én őszintén szerettem volna, ha az a két év, ami még a szerződés szerint az RTL-hez kötött minket, rendben lemegy. Ami a konfliktust okozta, hogy mi ennek a műsornak a készítői voltunk, szerződésben voltunk az RTL-lel, és valamilyen formában meg kellett állapodnunk - a vége az lett, hogy Fábry licencdíjat fizet a cégemnek minden adás után. Ezzel mi, a Primetime, el tudtuk engedni a műsort és le tudtuk zárni az RTL-es szerződést is" - mondta.

Nem ment gyorsan

A procedúra jó pár hónapig eltartott, Fábry jogilag támadható helyzetben kezdte el a műsorát az MTV-n, akár perelhette is volna az RTL vagy a Primetime szerződésszegésért. Kovács az [origo]-nak elmondta, hogy két hete minden fél leült, aláírt, az RTL pedig megértette, hogy Fábry ebbe az irányba, a kulturálisabb hangvételű show-k irányába akar elmenni. "Tavaly decemberben, mielőtt elindult volna a műsora, kimentem hozzá Leányfalura, ajándékot vittem, kezet fogtunk, megállapodtunk. A műsor jogi, hivatalos lezárása valóban csúszott, de Fábry az a fajta konzervatív polgárember, akinek elegendő volt a szóbeli megállapodás" - emlékezett.

Kovács tizenöt évet dolgozott együtt a humoristával, és az egyetlen dolog, ami megmaradt benne, a rajongás iránta. "Egyfajta apa-fiú kapcsolat ez, és ha ma találkozunk nála, Leányfalun, beszélgetünk, ugyanazt a szeretetet érzem, tehát nem üzleti vagy szakmai kapcsolatként gondolok erre. Én az első perctől éreztem rajta a vágyat, hogy megnevelje az embereket, hogy kilépjen a mindennapok darálójából. A mi konfliktusaink mindig arról szóltak, hogy a nagyközönségnek fogyaszthatóvá kellett tennem őt, de közben vigyáznunk kellett arra, hogy megmaradjon az a kis íz, amitől ő kívülálló tud maradni. Ezt azzal próbáltuk elérni, hogy nem dolgoztuk fel mindig azokat a témákat, amiket mindenki" - emlékezett.

Két óránál többet nem tud figyelni a néző

A Roast-ról, amely április 16-án debütál itthon, korábban már írtunk (a cikkeket itt találja). A producert az adásnapon kérdeztük: a rengeteg befektetett munkát emelte ki. Első lépésként meg kellett keresniük azokat, akik részt vesznek benne és egyáltalán hajlandók egy stúdióban leülni egymással. Három hónappal a felvétel előtt megvolt a lista, ekkor mindenkinek neki kellett állnia dolgozni a szövegen. A szerkesztők mindenkiről kikerestek 2-300 oldalnyi cikket, minden szereplőről 15-20 oldalas tematikus kivonat is készült, háttérinfókkal. Az anyagokat elküldték a résztvevőknek, a stand-uposok elvonultak, a saját anyagaikat megírták. A többiekkel négyszer vagy ötször is le kellett ülnie a stábnak, hogy minden flottul menjen.

Forrás: RTL Klub/Bársony Bence

"Egy magyar műsorkészítő úgy állt volna neki, hogy leültet tíz ismert embert, improvizálnak valamit, majd úgyis megvágják. Amerikában azonban, ahol értenek ehhez, egy egyórás műsor felvétele nem csúszhat sokat, ott kínosan ügyelnek arra, hogy a nézők, akik legfeljebb másfél-két órát bírnak ki a figyelem lankadása nélkül, ki ne essenek a hangulatból. Itthon nem így megy, ami hiba. Szerintem egy 50-60 perces adáshoz kell 15 százalék tartalék, mert a csatorna, a jogi osztály is belenyúlhat, ez már 70 perc felvétel. 10-15 perc kell, míg leülnek, 10 perc, míg az elején beszélünk hozzájuk, a nézők bemelegednek, felveszik a hangulatot - ezzel meg is van a másfél óra. Ha a Roast-ban bárki az előírt három percnél többet beszélt volna, azzal lehet, hogy több nevetést bezsebelt volna az adott pillanatban, de az utolsó három ember műsorát megöli közben, mert a néző a végére elunja a műsort. Ez az, mit a régi tévés generáció nem ért itthon" - magyarázta.

Az adás egy abszolút pilotműsor: a producer szerint az RTL részéről bátor dolog kipróbálni egy olyan emberrel, aki - x-faktoros mentorként - vezető arca a csatornának (Nagy Feró lesz a célszemély - a szerk.). A Roast-ra hetekkel előtte mindenki gyakorolt, de egy 3 x 1 méteres súgógép is volt a helyszínen, annyira kellett figyelni arra, nehogy megcsússzon a műsor. A sztárok szövegeit meghúzták, improvizálni a helyszínen már nem nagyon lehetett. Jó pár celeb, zenész, tévés be-beszólogatott a helyszínen lévő Jáksó László miatt a Marslakók-nak, de az RTL-es tehetségkutatót is cikizték. Az x-faktoros beszólásokat Kovács Kristóf vette ki, mert az RTL nem nézte volna jó szemmel a brand rombolását. "Én Amerikában szocializálódtam, ott a tévék kifejezetten keresik az ilyen ironikus, kritikus véleményeket, ettől lesznek hús-vér, életszerű televíziók. Ennek ellenére én sem akartam, hogy a brandet teljesen alaptalanul, egyszerű poénkodás miatt bántsák" - tette hozzá.

Újabb késő esti talkshow indulhat

Az [origo] kérdésre, miszerint fizetett-e licencdíjat a Roast után, nemmel felelt, mondván, vannak olyan ősi televíziós műfajok, amelyek nem licencdíjasok, nincs egy jogtulajdonos: "Egy konkrét vetélkedőnek van, de egy late night show-nak például nincs, hiszen nyolc-tíz ilyen fut az USA-ban: nagyon régóta csinálják, nagyon sokat. Kicsit olyan, mintha valaki háromfelvonásos színdarabot írna: lehet ezt levédeni? A Roast az ötvenes években már ment, a Comedy Central felfrissítette, de nem volt kitől megvenni, mert sok csatornán futottak. 1974-ben Dean Martin Roast címen ment, Angliában Comedy Roast volt 2010-ben, mi azt mondjuk, hogy Showder Klub Roast."

Forrás: RTL Klub/Bársony Bence

Kovács a környező országokban is készített műsorokat, szerinte Szlovákiában jóformán nincs stand-up, Csehországban is gyerekcipőben jár, Lengyelországban sem erős a műfaj. "Nekünk nagy szerencsénk volt, hogy volt egy Fábry Sándor, aki ezt tovább tudta vinni, és nem maradt marginális szereplő. Litkai Gergő is elkezdte csinálni rendezvényszinten, én a tévés dolgokat egyengettem, úgyhogy tizenöt évvel előrébb vagyunk ezzel, mint a környező országok" - vélekedett.

A producer a late night show műfaját nem temetné itthon, jóllehet, napiban nem menne ez Magyarországon, mert nincs annyi érdekes vendég, annyi sztár. Egy éven belül két-három pilotot tervez leforgatni Showder Klub-os arcokkal (ezeket RTL-es bennfentesek látják majd, a tévézők aligha), és biztos benne, hogy 4-5 éven belül lesz utódja az Esti Showder-nek. "Nem érti a sajtó, miért nem indulhat ilyen korábban. Külsőségek alapján ugyan egy nap alatt össze lehet tenni, de rengeteg idő kell egy rendes show-hoz. Hajós András is szóba jöhet ilyen műsorra, Sebestyén Balázs is, de szerintem óriási hiba lenne nem stand-upossal készíteni. András már csinált ilyet, jól, de minden ilyen műsor a produceri háttértől, a mögötte állóktól függ. A napi late night show gazdaságilag nem működne, csak a heti, de ahhoz is kell egy kis gazdasági fellendülés, mert a szórakoztatás borzasztó költséges műfaj."