Soha nem tudjuk meg a végét - félbehagyott sorozatok

2012.07.01. 10:50

A napokban arról írtunk, hogy a magyar tévék hajlamosak eltenni, elfelejteni hosszú évekre pár megvett, lefordított tévésorozatot, miközben ezekből az USA-ban újabb évadok készülnek, és a világ számos pontján remekül teljesítenek. Most azt vizsgáljuk meg, mi vezet oda, hogy egy sikeres sorozatot az amerikai megrendelő csatorna csak úgy félbehagyjon, nézők millióinak okozva komoly hiányérzetet.

A tévésorozatok különlegessége, miszerint általában nincs befejezésük, leginkább a formátumukból adódik. Az amerikai országos tévécsatornákon látható, évente 22 epizódot produkáló szériák ugyanis általában úgy készülnek, hogy az írók júniusban elkezdik írni az adott évadra szóló történeteket, amelyek forgatása júliusban vagy augusztusban indul, hogy a szeptemberi startra már adásba kerülhessen az évadnyitó. Ez azt jelenti, hogy évad közben az írók általában 7-8, míg a színészek 4-6 epizóddal járnak a tévében adott epizódok előtt.

Amikor egy sorozat szezonja véget ér májusban, akkor a színészek már több mint egy hónapja, a készítők pedig általában két hónapja szabadságon vannak, így ha a finálé után hozza meg döntését a csatorna egy sorozat megszüntetéséről, akkor már nincs lehetőség arra, hogy befejezés készüljön. Mint ahogy az is megoldhatatlan logisztikailag, hogy a stáb összeüljön egy sorozat megszüntetése után, hogy legyártson egy lezáró filmet, hiszen addigra a színészeket és az írókat lehetetlen összetrombitálni, a sorozat díszleteit pedig jó eséllyel lerombolták, hogy helyet csináljanak az új szériák díszleteinek.

Nagyon ritka, de persze előfordul, hogy évad előtt vagy közben bejelentik egy sorozat elkaszálását (a Született feleségek vagy a Doktor House így járt, ott a nézettség miatt csökkenő reklámbevétel már nem fedezhette a hatalmasra duzzadt gyártási költségeket), így a készítők valódi befejezéssel tudnak készülni. De sokkal gyakoribb az olyan sorozatvég, amikor a történet még a fináléjáig sem ér el, hanem egész egyszerűen a gyenge nézettség hatására a csatorna menet közben leveszi a képernyőről a szériát, mindent félbehagyva.

Többféleképp is nyitva maradhat egy sorozat: sokadik évad után cliffhangerrel, első évadok után a sikertelenség miatt, sokadik évad után lezáratlanul, de mégsem bosszantva a nézőket, sőt még úgy is, hogy befejezik, vagy például a siker ellenére egyszer csak leállítják a gyártását.

Hősök

Forrás: tv2.sajtoszoba.tv

Döbbenetes pályát futott be a televízióban Tim Kring szuperképességekkel megáldott (vagy megvert) átlagemberekről szóló sorozata. Ahhoz képest, hogy milyen rétegsorozatnak tűnt és milyen bonyolult szerkezettel rendelkezett, a közönség imádta, és ami fontosabb, nézte is. A hatalmas sikerű első évad közben már el is kezdődött a spinoff, azaz a testvérsorozat tervezése, ami valóban csak a legnagyobb sikereknek adatik meg, egy újonc esetében pedig szinte példátlan.

Azonban a készítők valamit nagyon elrontottak az első évad zárásával és a második szezon felütésével, mert hirtelen menekülni kezdtek a nézők. A negyedik évad során már szinte mindenki a ciki kategóriába sorolta a Hősök-et, nem is folytatódott a sorozat, pedig a befejezés igen érdekes irányba vihette volna el a történetet. (Mivel itthon még nem volt látható a rész a TV2 késlekedése miatt, ezért a következő mondat spoilert tartalmaz.) Claire a soha meg nem született "hatodik fejezet" elején egy igen magasról végrehajtott zuhanással, halállal, majd meggyógyulással/feltámadással a világ tudomására hozza, hogy a világon léteznek szuperképességeket birtokló emberek.

FlashForward és társai

Forrás: axn

A Hősök-éhez hasonló átívelő történettel rendelkező, úgynevezett high concept sorozatok szinte összes darabját fel lehetne sorolni az elmúlt pár évből, ha a nyitva hagyott sztorikat keressük, hiszen egy friss sorozatbetegségről van szó: amikor egy nagyon jól sikerült pilotot koncepciótlan, gyatrán megírt folytatás követi. És a közönség ahogy kell, ilyenkor elmenekül a sorozattól, amely nyitószezonja általában hatalmas cliffhangerrel zárul, annak ellenére, hogy a készítők is sokszor tudják, hogy nem lesz lehetőségük a visszatérésre.

A FlashForward - A jövő emlékei-ben például egy második tömeges ájulásra került sor, igen érdekes látomásokkal, de már sosem tudjuk meg, hogy mi történt volna később. Az Esemény-ben megtudjuk, hogy mi is az a bizonyos "esemény", és megindult az idegenek inváziója. Az itthon nem látott szériák közül (spoilerveszély!) a V-ben beindult a valódi ellenállás, az Árész Projekt. A Terra Nová-ban kiderült, hogy sok-sok millió évvel a múltban is találni középkori tárgyakat (van egy másik időrés is?). Az Alcatraz-ban végre megtudták a nézők, hogy mi van az Ajtó mögött, és hogy a foglyok visszatérése nem csak San Franciscóra korlátozódik. A Persons Unknown-ban pedig hőseink az első szint teljesítése után elértek a másodikra.

Esküdt ellenségek

Forrás: NBC

Az Esküdt ellenségek fináléja remek példa arra, hogy egy hosszú és elismert sorozat sem biztos, hogy kap lezárást. Persze a készítőket senki sem hibáztathatja, nem sokan tudták elképzelni, hogy a 20. évadát taposó krimi nem fog folytatódni, hiszen ezzel a 20 szezonnal minden idők leghosszabb sorozatává vált. De csak holtversenyben a Gunsmoke-kal, így még egy évadra szükség lett volna, hogy egyedüliként vezesse a toplistákat. A lezárásban természetesen semmi jel nem utalt a búcsúra, bár egy karakter távozott a sorozatból (nem túl vidám sorsot szántak neki a készítők), de sem az ő, sem a többi ismerős további sorsát nem kötötték az orrunkra.

Maffiózók

Forrás: RTL Klub

Vannak sorozatok, amelyeket lezárnak, vannak sorozatok, amelyek befejezése nyitva marad, és van a Maffiózók, amelyhez David Chase, a készítő olyan zárást rittyentett, amelyről még ma is beszélnek, amelyről újságcikkek, előadások, szakdolgozatok készülnek, és amelyet mindenki úgy értelmezhet, ahogy akar. Bár a nagy kérdésre, miszerint meghal-e Tony, Chase később azt válaszolta, hogy nem, de ettől még a net tele van összeesküvés-elméletekkel, és lényegtelen dolgokat fontos jeleknek beállító eszmefuttatásokkal.

Ráadásul a Maffiózók nem egyszerűen úgy záródott, hogy kaptunk egy nyitva hagyott lezárást, hiszen ami az utolsó rész utolsó másodperceiben történt, még lezárásnak sem volt nevezhető, az embernek olyan érzése volt, mintha filmszakadás történt volna: egyszerűen csak megszakadt a kép és a zene, és a néző csak a feketeséget bámulhatta hosszú másodperceken át a stáblista megérkezéséig.

Befutó

hbo

Az HBO idei sorozatát azért érdemes megemlíteni, mert olykor a siker - és Dustin Hoffman - sem biztosíték a folytatásra. Persze a "siker" kifejezés viszonylagos, mert nem sokan nézték a szériát, de az megkapta a második szezonját, el is kezdődött a forgatás, amikor az állatvédők nyomása hatására az HBO úgy döntött, hogy leállítja a produkciót. (Három ló pusztult el a Befutó munkálatai során.) Ez azt jelenti, hogy a második évad már elkészített első részét sem biztos, hogy látni fogjuk, a sorozat tehát az első évad záró epizódjával fejeződött be: ez ugyan lezárt néhány szálat, de sok érdekes történetkezdeményt már sosem fognak kifejteni a készítők.

KAPCSOLÓDÓ CIKK