Hiába keressük a távirányítón - csendben kimúlt tévécsatornák

2012.07.14. 19:57

2012-re is jutott bezárt tévé: július elején kimúlt a Filmmúzeum és a Romantica. Korábban is voltak jobb-rosszabb próbálkozások, volt olyan, amelyik anyagi gondok miatt vérzett el, más csatornákat pedig annyira átalakítottak, hogy rájuk sem lehetett ismerni. Az alábbiakban sorra vesszük az elmúlt tíz-tizenöt évben megszűnt jelentősebb hazai tévéket.

Tucatnál is több tévécsatorna szűnt meg a kereskedelmi tévék indulása óta Magyarországon: legutóbb a Chello Central Europe márkázta át két tévéjét, sírba küldvén a telenovellákra szakosodott Romanticát és a nosztalgiára építő, archív anyagokból, filmekből építkező Filmmúzeumot. Akadtak olyan tévék, amelyeket financiális problémák miatt zártak be a tulajdonosok, más társaságok annyira eladósodtak, hogy a médiahatóság lépett, de előfordult egyszerre névcsere, logócsere és tartalomcsere is, ugyanazon tulajdonos taktikai lépéseként - a cél persze a nézettség és a reklámbevételek növelése volt az utóbbi esetben. Összeszedtük a hazai televíziós piac pár megszűnt képviselőjét - önnek melyik hiányzik?

Kilencvenes évek:

Top TV

Ez volt az első magyar zenecsatorna, egyben az első magyar műholdas tematikus tv-csatorna, amely 1995-1996 tavaszáig sugárzott. A műsorvezetők közt feltűnt Balázsy Panna, Császár Előd, Csiszár Jenő, Palotás Petra, Pánczél Gábor, Rákay Kálmán (Philip), Szulák Andrea, Zana Zoltán (Ganxsta Zolee) és a kimnowakos Nagy Gergely, a zenei főszerkesztő Búza Sándor volt.

A3

Neményi Ádám 1994-ben indította be az első 24 órás magyar nyelvű televíziót, az A3 TV-t, ott tűnt fel többek közt Sárközi Anita, Pintácsi Viki vagy Márton Csaba, de dolgozott a csatornának Császár Előd is. Ha az alábbi videót megnézzük, akkor kiderül, hogy a csatorna eltűnése nem okozott kulturális sokkot az emberiségnek:


Z+

Miután Magyarország első zenei adója, a Top TV becsődölt, 1997. június 27-én - Ákos Ilyenek voltunk című klipjével - elindult a Z+. A ma már VIVA néven működő csatorna többek között a Top TV-től átigazolt Philippel (vagyis Rákay Kálmánnal) kezdett: az Izé Philippel című beszélgetős műsor volt az első a csatornán, amely számos későbbi tévésztárt termelt ki. Ott lett ismert a jelenleg első számú vetélkedő-házigazdaként ismert Sebestyén Balázs, az RTL-nél számos műsort kapott Lilu vagy Nagy Sándor, aki a Viasat3-on és az RTL-en is vezetett már műsort. A Z+ is megszűnt, helyére a VIVA lépett.

MSat

Az A3 1997-ben változtatta a nevét MSat Televízióra, majd egyre több kábelhálózat vette fel kínálatába. A csatorna elsősorban kereskedelmi, szórakoztató műsorokat sugárzott egészen 1999-es megszűnéséig. A Music Box Interaktív zenei kívánságműsort fiatalok nézték, a Bolondóra pedig egyeseknek végtelenül szürreális, másoknak szimplán szórakoztató volt. A műholdas sugárzás 1999. szeptember 24-én szűnt meg, mivel az MSat tulajdonosa nem fizette ki a sugárzási díjat az Antenna Hungáriának, így a kábelhálózatok számára a csatornán csak egy monoszkóp volt látható. A budapesti AM-Mikro rendszeren - az Antenna Digital elődje - 1999. október 5-én szüntették meg a sugárzást, ezzel a csatorna végleg kimúlt. Alábbi videó meglehetősen büntető, de ebből nagyjából be lehet lőni, milyen jellegű műsorokkal próbálkozott a Zalatnay-produkció:


TV3

1994. október 26-án indult, 2000. február 21-én szűnt meg. A csatornát működtető társaságot 1997-ben megvásárolta a CME, a Lauder-csoport és Mark Palmer korábbi budapesti amerikai nagykövet cége, amely az 1996-os médiatörvény alapján kiírt pályázaton nem nyert földi sugárzású frekvenciát. A csatorna főszerkesztését ezt követően Baló György, hírműsorainak szerkesztését Hardy Mihály vette át. A Budapesti Kommunikációs Rt.-t és jogait 2000-ben közösen megvásárolták és felszámolták a pályázaton nyertes RTL Klubot és TV2-t működtető társaságok, a luxembourgi RTL-konszern és a Scandinavian Broadcasting Systems. Baló György sok évvel később így látta a történteket az [origo]-ban tett látogatásakor: "Miután az ORTT 1997-ben elcsalta az országos kereskedelmi televíziós frekvenciákra kiírt pályázatot, amelynek nyomán az akkor egyetlen vesztes, az Írisz TV pert indított, az Írisz TV tulajdonosai megvásárolták a TV3-at. A TV3 1997 őszétől szerintem fokozódó sikerrel működött, noha csak kábelen lehetett fogni. De tekintettel arra, hogy időközben a pályázati csalás miatt indított per folytatódott, ennek vége előtt a TV3, tehát az Írisz TV tulajdonosai, már nem bízván a magyar igazságszolgáltatásban, eladták a TV3-at a TV2-nek és az RTL-nek, s egyidejűleg elálltak a per folytatásától. Így lett vége a pernek is, és a két nagy kereskedelmi televíziónak azért némi, szerény konkurenciát mégis jelentő TV3-nak is 2000 elején."

Szív TV

A magyar kábelhálózatokon, illetve a budapesti AM-Mikro hálózaton futott a kilencvenes években. A Szív TV úgymond a kazettás korszak egyik nevezetes televíziója volt, ahol a műsort VHS-kazettán juttatták el a kábeltársaságoknak, és ők egy időben indították el a VHS-lejátszót. A műholdas sugárzást az Antenna Hungária 1999. szeptember 24-én megszüntette, mivel a Szív TV tulajdonosa, a HBCO nem fizette ki a sugárzási díjat - ezután már csak AM-mikrón volt elérhető a csatorna rövid időre.

Kétezres évek:

Filmmúzeum

Szerethető, kicsit poros, de nosztalgiára mindig megfelelő csatorna volt 2012. júliusi kimúlásáig, sokan találtak rajta kedvükre való régi filmet, sorozatot. Sokan, de nem elegen. "Növekedett a Filmmúzeum nézettsége az elmúlt két évben, de a vezetőség szerint sokkal magasabban lenne a helye a csatornának. A teljes lakosságnál majdnem megduplázta nézettségét, 0,8-0,9 százalék körül volt májusban. Úgy érezzük viszont, hogy a múzeum szó miatt a nézők egy része elbátortalanodott. A változással az értékeket próbáljuk megtartani, de a Film Mánia név és arculat sokkal hűebben tükrözi a márkát" - nyilatkozta az [origo]-nak Málnay B. Levente, a tulajdonos, Chello Central Europe vezérigazgatója. Lesz tehát Kunta Kinte és Alfa holdbázis, csak épp nem akkor, és sokkal ritkábban.

Forrás: AFP/RIA Novosti

Zone Romantica

Szintén 2012 júliusában került le a képernyőről, átadva a helyét egy filmcsatornának. "A Zone Romantica esetében hasonló volt a helyzet: azt vettük észre, hogy nagyobb közönségigény van filmekre. A telenovellákat sem feledjük teljesen, de nagyobb váltás lesz, sokkal inkább női filmcsatornának számít a Film Café" - magyarázta kérdésünkre Málnay B. Levente. A Romantica létrejötte nem volt indokolatlan, hiszen egy időben sokan nézték a telenovellákat: ma már elképzelhetetlennek tűnik, de például 1999 júliusában az Esmeralda egyik epizódját 3 millió 37 ezer ember látta itthon, a Paula és Paulina 2,8 millió magyart vonzott 1999 decemberében, de a Rosalinda is elcsábított 2,65 millió honi tévézőt ugyanakkor. Áruk miatt kedveltek voltak később is a programigazgatók körében: két éve 20 millió forintért lehet már kapni 150-200 részes, más csatornán már bemutatott, így nem premier telenovellát, az [origo] által megkérdezett szakértő szerint pedig egy új, Magyarországon korábban soha nem vetített, nagy közönségsikernek számító sorozat egy epizódját nagyjából 750 dollárért (155 ezer forintért) lehet megvásárolni.

Budapest TV

2009 szeptemberének elején gyászoltak a magyar abszurd humor kedvelői, 18 év után megszűnt a Budapest Televízió, amely - nem szándékosan - számtalan tréfás pillanatot okozott nézőinek. A társaság ellen 2009 tavaszán indult felszámolási eljárás, egy izraeli cég mellett más hitelezők is jelentkeztek, mondván, nem rendezte adósságát a csatorna: a felszámoló 2009 augusztus közepéig tizenhárom hitelező 268 millió forint összegű követelését ismerte el és vette nyilvántartásba. Műsorszolgáltatási díjjal, 12,5 millió forinttal is tartozott a Budapest tévé az ORTT-nek. Az utolsó, drámai jelenetet itt meg lehet nézni, érdemes. A rettentő nívótlanság pedig ezen a videón is hamar átjön:


Deko

2011. április 15-től a Deko TV Spektrum Home néven található a képernyőn és a műsorújságokban, a Spektrum ismeretterjesztő csatorna új márkájaként maradt a tematikus tévék piacán. A csatorna kínálatában jelentős szerepet kap azóta is sok olyan téma, amely az otthon szépítésével, a környezettudatosabb életmóddal kapcsolatos. A Deko márka nem volt annyira erős, mint a Spektrum (amely népszerűségi kutatásokban rendre a legjobbak közt szerepel), így praktikus volt átnevezni és kissé átalakítani, hátha így vonzóbb a hirdetőknek.

Zone Club

2011 végén szűnt meg a Chello női csatornája, amely a stílus, divat, lakberendezés, egészséges életmód, gasztronómia, párkapcsolatok és utazás témakörökben mozgott. A televízió 1999-ben indult Club néven. 2004 szeptembere és 2006 decembere között esténként a TV2 akkori kábelcsatornájával, az Írisz TV-vel osztott műsoridőben működött. Később a Zone Club csatornáján kezdett a Megamax, amelyet osztott műsoridőben vezettek be a magyar piacra. A Zone Club sorozatai, beszélgetős műsorai és dokumentumfilmjei a csúcson 22 országban, 6 nyelven, több mint 6,5 millió előfizető otthonában voltak elérhetők.

Hallmark

2010. szeptember elején tűnt el, helyette Universal név alatt kap hasonló tartalmat a tévéző. A televíziós társaság 2007-re tervezte a névváltást és a Sci-Fi Channel hazai indítását, de az NBC Universal az utóbbi csatornát itthon azóta sem vezette be. A Universal Channelen folytatódtak egy időben a Hallmark sorozatai (A médium, A férjem védelmében, az Esküdt ellenségek, Testvérek).

Duna Autonómia

A Duna Televízió második csatornája volt, 2006-ban indult. 2011. október 3-tól a csatorna nevéből elhagyták az Autonómia szócskát, és reggel 7:00-től már Duna 2 néven művészeti, kulturális csatorna lett (volt róla szó, hogy DunArt lesz a név). 2012. január 1-jén Duna World néven kezdett sugározni, kissé megváltozott tartalommal.

Zone Europa

Korábban Europa Europa volt, 2009. április 30-tól nem látható többet itthon (Lengyelországban megnövekedett lengyel tartalommal maradt - ott jó piaci pozíciót foglalt el, és profitot hozott). A magyar tévé a nevével ellentétben nem csak az európai filmművészetre fókuszált, adott ausztrál drámát, kanadai, amerikai alkotást is. A csatorna temetésén a Kék égbolt című olasz drámát, a magyar Macerás ügyek-et és egy régi, 1984-es jugoszláv vígjátékot vetítettek. Az a fajta tévé volt, amelyet elvileg kedvelt az értelmiség, mindenki dicsérte, ha felmérésben kellett választ adni, akkor csak jókat mondott róla - de az AGB mérése szerint jóformán senki nem nézte.

Önnek melyik hiányzik leginkább? Írja meg nekünk!