Damu Roland is visszatérhet - interjú a Jóban Rosszban producerével

bűnök és szerelmek, nagy tamás
Vágólapra másolva!
Nagy Tamást a Danubius és a Sláger Rádióban hallhatták a nézők, egy ideje már a Jóban Rosszban producere, január 7-én pedig indul új napi sorozata a TV2-n, a Bűnök és szerelmek. Az előbbi szériában március elején várható nagy fordulat, akkor tér vissza valójában Száraz Dénes, de évek múlva akár Damut is visszavehetik, ha leülte börtönbüntetését. Az új sorozatot a tévépiacon lévő szappanoperáknál szabadabbnak és humorosabbnak szánják.
Vágólapra másolva!

Hogyan vezet egy rádiós útja a tévéproduceri székbe?

Úgy, ahogy egy külpolitikai újságíróé a rádióba, mert a szakmában úgy indultam. Amúgy rádiósként is napi műsorok producere voltam, így valahol hasonló a feladat. Éveken át a leghallgatottabb műsorokban dolgoztam, a különbség főleg az, hogy a rádió reggeli primetime-ban megy, a szappanoperák pedig az esti, tévés főműsoridőben. Főleg nőket, 18-49 köztieket célzunk meg velük, és tisztában vagyunk vele, hogy másodtevékenységként nézik a tévét, miközben gyereket nevelnek, vacsoráznak. A megoldandó probléma ugyanaz: hogyan ragadjam meg a figyelmüket a napi sorozattal, hogy a gyerek leckéjének kijavítása mellett jusson ideje a tévére is.

A váltás hogyan történt?

A Danubiusnál és a Sláger Rádiónál dolgoztam sokat. Bochkorék producere is voltam, évekig vezettem velük műsort, majd Rákóczi Ferivel és Liptai Claudiával dolgoztam. Öt-hat éve úgy éreztem, hogy kifutottam a pályát, pusztító volt a reggeli fél négyes kelés tizenöt éven keresztül, nem akartam többet hajnalban felkelni. Szép lassan áteveztem a televíziózásba. Kisebb tévéknél, kisebb műsorokkal kezdtem. Én például a kreatív oldalon voltam a híres Bagi, Nacsa és Hajdú összeveszésekor, amikor a humoristapáros egy évre leszerződött Hajdú Péter cégével, hogy műsoruk legyen (az esetről itt írtunk - a szerk.). A második adás felvételére már nem jöttek el, ott volt egy per, harc, amit azóta sem bocsátottam meg a Bagi-Nacsa párosnak. Akkoriban a TV2 keresett valakit tartalomépítésre, hívtak, én jöttem. Kiss Péter, aki a Jóban Rosszban alapító producere, most a TV2 programigazgatója, adott nekem egy lehetőséget, hogy alakítsam át a Jóban Rosszban-t - amellyel kapcsolatban nekem elég radikális elképzeléseim voltak, aztán úgy alakult a dolog, hogy leengedtek a pórázról, és a feje tetejére állítottam itthon a műfajt.

Le kellett győzni vele az RTL-t?

Be kellett fogni, amit meg is csináltunk, kevesebb pénzből, a világon egyedülálló módon, évekig napi két epizódot gyártva! Ez egyfajta győzelem! De én nem az RTL-lel harcolok, hiszen folyamatosan alakul át a piac. A két nagy kereskedelmi csatorna éveken át aratta le a piac nyolcvan százalékát. Azóta megjelent számtalan kábelcsatorna, a két nagy szerepe erősen csökkent, és ezért tartom mókásnak, amikor az jelenik meg a sajtóban, hogy mi az RTL-lel versenyzünk. Persze, valahol igen, de a kábeltévéknél már ott a piac nagyobb része, mivel szűkebb szegmensekre szabott tartalmat adnak. Ott vannak a nézőink, őket akarjuk visszahozni a Jóban rosszban-nal, és a Bűnök és szerelmek-kel is. És persze azt sem szabad elfelejteni, hogy most már a mi portfóliónkban is ott vannak a saját kábelek, a SzuperTV2, a Pro4, a Fem3 - ezek bevezetésében is fontosak a saját sorozatok.

Nyilván saját tartalommal lehet kitűnni a sorozattévék közül.

Ezért is kaptam meg a második sorozatomat a TV2-nél. Nincs az a vásárolt tartalom, ami huzamos időn keresztül tudna versenyképes lenni a saját gyártású műsorokkal. Vannak felfutások, mint a Doktor House-nak, amelynek volt két évadnyi tündöklése itthon, de az állandó, biztos nézettséget a magyar műsorok hozzák. A House-t is elkezdték ismételni a kisebb kábeltévék, egy idő után a néző már naponta kapta, és azt sem tudta, melyik csatorna arca ő. A Jóban Rosszban-nal nem fordul elő ilyen, száz megkérdezettből kilencvennyolc azt mondja, hogy TV2. Éves átlagban a csatorna legnézettebb napi műsora, jöhet bármi. Az év első hetében dupla adással voltunk képernyőn, a második héten pedig 20.20-tól jön be a Bűnök és szerelmek, a legjobb műsorsávba, mert ez az abszolút primetime.

Forrás: tv2

Hogyan kezdte az évet a Jóban Rosszban?

A csatornaátlag fölött, és csalóka is az eredmény, mert a mi 21-22 százalékos közönségarányunkban benne van a reklámbreak alacsonyabb nézettsége is. Ha a reklámot nem mérnénk bele, 23-24 százalék lenne egy-egy epizód nézettsége. Az azért megtisztelő, ha az ember műsorát az éppen televíziózók közel negyede választja!

Lesz valami meglepetés tavasszal?

Tamás atyát eddig csak Szabó Zsófi karaktere vizionálta, de február végén, márciusban jön a nagy durranás, amikor kiderül, hogyan tér vissza Száraz Dénes a sorozatba.

Damu Roland éveken át volt karakteres arca a szériának. Elképzelhetőnek tartja, hogy visszahozza, ha egyszer szabadul?

Nem zárnám ki semmi esetre sem. Eszembe jutott már, megvallom. Eltelt egy kis idő, el lehet gondolkodni ezen. Távol álljon tőlem, hogy a magyar igazságszolgáltatást minősítsem, de a következmények ismeretében úgy vélem, nagyon megbüntették Rolandot, és azt gondolom, hogy ha leüli ezt a sok évet, akkor szerintem megbűnhődött. Jóban Rosszban biztosan lesz, amikor szabadul, de nem tudom, én leszek-e az élén. Az új helyzet lesz.

Új helyzet még, hogy a komédia felé viszi az új szappanoperáját a TV2. Elsőre egy roma család és a Győzike show ugrott be a nyitóképek után, amint ott ült Bodzás Lorenzo a csicsás-flancos lakásban.

Nem roma a Bodzás család, inkább egy bizonyos társadalmi csoportot akarunk bemutatni. Ez alapvetően amúgy drámai sorozat, ahol a helyzeteket teremtjük meg, de a szereplőknek nem írjuk meg előre, mit mondjanak. Mivel improvizálniuk kell, és sok esetben nem képzett a színész, akadnak humoros jelenetek.

Azt láttam, hogy mivel a szereplők egy része amatőr, nem veszi fel a képzett színész gesztusait, nem játssza túl a jelenetet. Van az első részben egy heves szóváltás a lomtárban vagy garázsban, ahol a szegény asszony azt rikoltozza, ismételgeti folyton, hogy "egymilliót!" - no, az egészen életszerű.

Igen, a Jóban Rosszban-nál is épp az az egyik feladatunk, hogy a színészeinket visszarántsuk a hétköznapi, beszélt nyelvbe. Én nagyon büszke vagyok a Jóban Rosszban dialógjaira, minőségiek, válogatott csapat dolgozik rajta, de ez a műfaj, amit a Bűnök és szerelmek képvisel, kicsit más. Itt fogtunk egy csomó embert, akik gyakorlatlanok. Náluk hamar kialakulhatnak a színészi manírok, de én pont ez nem akarom. A médiatörvény viszont nem engedi 12-es karikával, hogy úgy beszéljenek az emberek a tévében, ahogy azt teszik az életben. Ha a szereplőm azt mondja, hogy "szar", akkor nem állíthatom le állandóan, mert akkor épp a lendületét veszti el a felvétel. Ki kell némítani, le kell takarni a száját. Ha a valóságot akarom leképezni, akkor nehéz a dolgom, de talán az új sorozatunk nyelvezete van legközelebb a valódihoz, az összes magyar sorozat közül, pont azért, mert nincs megírva előre. Van, hogy suta, de a hétköznapi nyelv egyszerűségében is gyönyörű! Mondok példát: a rendőrünk egyszer megállít egy autóst, és rárivall, hogy "tegye a kezét a kormányra, és szálljon ki!". Én ezt benne hagyom, mert vicces és életszerű. A vágáskor én ezen nagyon röhögtem, mint ahogy azon is, hogy "új szelek fújnak a Bodzás családból". Tudomásul kell venni, hogy a hétköznapi ember káromkodik, bazmegol, de én ezt nem tehetem bele, ennek ellenére igyekszünk közelebb vinni az élethez. Még az is kérdéses volt, milyen mélyre vigyük le a cselekményt. Itt magasról indul, nagyon mélybe zuhan a sztori, mert megerőszakolnak valakit és lövöldözés tör ki a végén. Aki színpadismerettel bír, az tudja, hogy ahol előkerül egy lőfegyver, ott valaki nem éli túl a dolgot.

Forrás: tv2

Mennyire merít a valódi hétköznapokból?

Vitatkoztunk ezen a tartalomépítő csapattal, akik azt mondták, ez már túl sok. Erre én bevittem az előző napi Tényeket és az aznapi bulvársajtót, hogy nézzék meg, mik történnek, mit fogyaszt a néző, az olvasó. Ebből kell építkezni. A szép, emelkedett történeteket is meg lehet csinálni, csak az, hogy valaki elment dolgozni, hazafelé vett a boltban kaját, otthon megette, és aludt egy jó nagyot, senkit sem fog érdekelni. Mi viszont bűnözőket mutatunk akcióban, aztán a menekülésüket, azt, ahogy jóravaló fiatalokat magukkal rántanak, ráadásul szinte dokumentarista eszközökkel forgatunk, ami a technikai hátteret illeti. Két kamera megy velünk, rendező, asszisztens instruál, vesszük folyamatosan. Másfél nap alatt le kell forgatunk egy epizódot, huszonöt percet! Ez kőkemény menet. Hétvégén is forgatunk.

A főcím kísértetiesen emlékeztet a Sons of Anarchy főcímére, ami itthon ugyan nem nagyon ismert, de megy, Kemény motorosok címen. Annyira hasonló, hogy az nem lehet véletlen.

Pedig az. Én nem ismerem azt a sorozatot, de amikor az egyik kollégám behozta a tetoválásokra épülő főcím ötletét, akkor végül beleszerettem, noha a tetoválásokkal kapcsolatban voltak korábban ellenérzéseim. Ez egy másik tetkós főcím, aminek minden részletét mi terveztük, valódi tetoválómester rajzolta meg a karaktereket, és nagyon ügyeltünk rá, hogy puhán, nőiesen legyünk dögösek, nem pedig motoros macsósan, mert a célközönségünk nőkből áll. A főcímzenénk is slágeres, nem rock.

Az RTL Klub új sorozata a Berlin Tag und Nacht-ot veszi majd át, többé-kevésbé. A TV2 új sorozata eredeti, vagy valamelyik német szériából vesz át sztorit, karaktereket?

Az másik műfaj, egy kamu valóságshow, volt ezzel a formátummal európai uniós szinten probléma is, hogy realitynek adják el, pedig egy scripted, azaz előre megírt reality. Azt hiszem büntették is őket a fogyasztók félrevezetéséért. A miénk más, ez egy igazi szappan, amelyiknek van egy saját történetfejlődési rendszere, amit ha tetszik, ha nem, követni kell. Most tartunk a nyolcadik hét sztorijánál, a negyedik hetet vágjuk, nagyon kell rá figyelni. De nagyon izgalmas, ahogy megy előre a történet.

Nincs külföldi séma, mint A gyanú árnyékában vagy a Családi titkok esetében?

Azoknak valóban van megvásárolható, átforgatható forgatókönyve. A Bűnök és szerelmek egy 100 százalékig saját történet, hiszen nem történethez kerestük a szereplőket, hanem fordítva: castingoltunk egy csomó ügyes karaktert, majd amikor megvoltak, rájuk kitaláltunk egy történetet, viszonyba hoztuk őket egymással, és mindezt úgy, hogy reményeink szerint emberek millióit érdekelje estéről estére.

Egy filmes előadáson elárulta, hogy négymillióból készül körülbelül egy epizódnyi Jóban Rosszban. És ez?

A Bűnök és szerelmek kevesebből készül. A Jóban Rosszban, ha duplán van egy este, akkor nyilván nagyjából nyolcmillió. Nem olcsó a műfaj, de messze mi vagyunk a legolcsóbbak itthon.

Kik lesznek a média kedvencei?

Fruzsi karaktere van az első helyen, de szerintem Serif és a verőlegények, keményfiúk csapata is népszerű lesz, mert annyira valóságosak. Az intézetis csapat még nem jelent meg egészében az első részben, őket is szeretni fogják, illetve remélem, hogy a lapok és a nézők is kedvelik majd a Bodzás család pár karakterét, Frenkit és a lányokat. Bennük érzem a potenciált, hogy a média kedvencei legyenek.