Üres a Vészhelyzet trónja

orvosos sorozat
Vágólapra másolva!
Rengeteg trónkövetelő tűnt fel a tévésorozatok piacán, hogy a Vészhelyzet által szabadon hagyott pozíciót elfoglalja, azonban hiába ért véget már 2009-ben minden idők legsikeresebb kórházas sorozata, egy új kórházban játszódó drámának sem sikerült igazán befutnia. 
Vágólapra másolva!

Mercy angyalai, Trauma, Dzsungeldokik, Frontkórház - csak néhány példa azon sorozatok közül, melyeket már itthon is láthattunk, s csak 13-22 epizódot értek meg, hogy ne is folytatódjanak az első évadjukon túl. Amerikában az elmúlt szűk egy évben nem kevesebb, mint hét kórházas, orvosos, gyógyítós sorozatot indítottak el, és ezek közül öt már nem is létezik, egy megbukott Amerikában (viszont hazájában, Kanadában prosperál), egy pedig lehet, hogy májusban ér véget, azonban van némi esélye a túlélésre.

A sort nyáron a Saving Hope kezdte a Smallville-ből ismert Erica Durance főszereplésével. A sorozat középpontjában egy esküvőre készülő orvospár áll, akik közül a férfi baleset következtében kómába kerül, és a kórház falai között mintegy szellemként bolyongva próbál segíteni menyasszonyának. Ez a sorozat Kanadában hatalmas sikert aratott, az amerikai közönség azonban szinte az első részt követően megbuktatta. Hasonló sors várt az alig egymillió nézőt érdeklő őszi Emily doktornőre (Emily Owens, MD) is. A főszereplője Mamie Gummer volt, aki civilben Meryl Streep lánya, de a közönséget ő sem győzte meg, a sorozat minden bizonnyal a narrálás, valamint a fiatal orvosokról szóló felállás miatt túlságosan is a Grace kliniká-ra emlékeztette őket.

Forrás: [origo]

Két újonc orvosi dráma akadt az elmúlt hónapokban, amely próbált valamilyen csavart is belevinni történetébe - azonban ezeket az erőfeszítéseket nem koronázta siker. Egyikük, a Maffiadoktor (The Mob Doctor) az Emily doktornő-höz hasonlóan csak 13 epizódot élt meg, és szinte azonnal megbukott: ebben egy kettős életet élő orvosnő volt a főszereplő, aki miközben gyógyította kórházában a betegeket, a maffia zsarolásának engedelmeskedve barkácsmódszerek segítségével egyes bűnözők bajain is segített. Érdekes módon az NBC pár hónapja bemutatott új drámája, a Do No Harm is egy kettős életet élő orvosról szól, illetve csak szólt volna, hiszen két epizódot követően lekerült a képernyőről. A főszereplő az itthon nem túl ismert Steven Pasquale volt, aki egy Dr. Jekyll & Mr. Hyde-szituációban találta magát, miután éjszakánként egy destruktív személyiség vette át a teste fölötti irányítást.

Csavar ide vagy oda, minkét sorozat halálra volt ítélve, a közönség esélyt sem adott egyik szériának - a bukásuk oka egyszerű: sem az alapkoncepció, sem a színészek neve nem keltette fel a nézők érdeklődését. Az ugyancsak jó pár hete bemutatott színtelen-szagtalan Monday Mornings-ból akár siker is lehetett volna, hiszen egyrészt a Chicago Hope-ot is jegyző David E. Kelley készítette, másodszor pedig tévés szinten príma szereplőgárdával rendelkezett a széria (Alfred Molina, Jennifer Finnigan, Ving Rhames, Jamie Bamber), azonban mégis besült. Bár ez a sorozat egyelőre még él, és a tizedik epizódjáig élni is fog, csatornája legalacsonyabb nézettségét produkálja, így a további sorsa nem is lehet kétséges.

Humor a kórteremben

Érdekesség azonban, hogy orvosos fronton az amerikai csatornák ismét kezdik maguknak felfedezni a komédiákat. Az ősszel indult Animal Practice igaz csak állatorvosos szitkom volt, s pár rész után le is került a képernyőről, de az egyetlen, valamilyen szinten prosperáló tavalyi orvosos széria, az egy szülésznőről szóló The Mindy Project is komédia.

Forrás: [origo]

Elnézve a kínálatot, az meglehetősen eklektikusnak mondható, a bukások okai pedig igen változatosak: hol az orvosos történetbe vitt csavar rémiszthette el a nézőket, hol pedig az, hogy teljesen átlagos szériáról volt szó, százszor látott karakterekkel és esetekkel - hol van sapka a nyuszin, hol pedig nincs, ilyenkor szokták a műsorkörnyezetre fogni a balsikert. A bukások zömében azonban egyetlen szereplőre épült a történet, aki körül a többiek csak mellékszereplők lehettek - pedig emlékszünk, hogy a Vészhelyzet, a Chicago Hope, de a Meredith-féle narráció ellenére a Grace klinika is úgynevezett ensemble dráma, azaz sok azonos rangú szereplővel dolgozik. Még a Dr. Addison-ban is háttérbe szorult Addison, ami persze nem mondható például el House karakteréről a sikeres Doktor House-ban, azonban a sorozatot a többség nem kórházasként kezelte, hanem egy modern Sherlock Holmes-krimiként.

Hiába azonban a sokszereplős sorozatok sikere, a csatornák nem mernek kockáztatni, és folyamatosan a sokkal könnyebben eladható egyszereplős formátumot erőltetik, hiszen egy színészt, illetve egy karaktert könnyebb lenyomni a nézők torkán, mint dr. Cartert, dr. Greent, dr Bentont és dr. Rosst egyszerre. Némelyik sorozat, mint a The Mindy Project vagy az Emily doktornő még a címével is arra utal, hogy egyetlen főszereplője van, aki ha nem kelti fel a néző érdeklődését, akkor nem nagyon számíthat sikerre.

Tart a műtét, van esély

Persze mindez nem jelenti azt, hogy jelenleg nincs orvosos vagy kórházas sorozat a palettán, igaz, már csak módjával emlegethetünk címeket. A Grace klinika és a komikus oldalról közelítő Jackie nővér, valamint az itthon nem túl ismert, mindössze tíz perces részekkel operáló elvetemült komédia, a Childrens Hospital mellől idén kikopott a Dr. Addison, tavaly pedig elbúcsúzhattunk a Doktor House-tól is, valamint olyan frissen indult sorozatoktól, mint a Szellemdoktor.

Talán majd ősszel vagy jövőre? Azt nem lehet mondani, hogy feladnák a csatornák a próbálkozást, hiszen Angliában elindul a Breathless, ami egy hatvanas években játszódó orvosos dráma Jack Davenport főszereplésével, Amerikában pedig elkészül a Surgeon General pilotja, melynek főszerepében Jason Isaacs "Amerika főorvosát" alakíthatja. Ezek mellett a nagyobb csatornák kínálatában megtaláljuk a Hostages-t, melyben egy nagymenő sebésznőnek kell megoperálnia az amerikai elnököt, s eközben összeesküvésre bukkan, az After Hours-t, melyben katonai orvosok egy San Antonióban található kórház éjszakai műszakjában dolgoznak együtt, és a Big Thunder-t, mely a XIX. század végén játszódik, s benne egy nagyvárosi orvos a családjával egy aranylelőhely közelébe költözik.