Így nyúlják le egymást a tévék

2013.11.03. 19:53

Az RTL Klub megvásárolt egy külföldi műsort, amelyben a helyi énekesek nemzetközi sztároknak beöltözve produkálják magukat. A TV2 azonban nekilátott, és a részleteket kissé átalakítva fürgén megvalósította ugyanezt az ötletet, amivel alaposan kitolt a legfőbb vetélytárssal. A magyar kereskedelmi televíziózásban nagy hagyománya van az efféle lenyúlásoknak, ám sokszor nehéz meghúzni a határt a lopás és az eredeti ötlet átformálása között.

Újabb fejezettel bővült a magyar tévés lenyúlások története az elmúlt hetekben. A TV2 Sztárban sztár című műsora ugyanis feltűnően hasonlít a Your Face Sounds Familiar című, az Endemol és az Antena3 által kidolgozott show-ra, amelynek magyarországi licencét a nyár elején az RTL Klub kaparintotta meg a TV2 elől, majd be is jelentette, hogy tavasszal elindítja a műsor hazai verzióját. A TV2 azonban gyorsan lépett, és riválisát megelőzve, más néven legyártott egy lényegében ugyanolyan show-t, amelyben magyar énekesek alakulnak át külföldi sztárokká, és Madonnának vagy Tina Turnernek öltözve, azok hangját imitálva lépnek színpadra.

A lépés bejött, a Sztárban sztár egyike a TV2 kevés húzóműsorának: harmadik része az előzőekhez hasonlóan több mint kétmillió nézőhöz ért el (átlagban egymillió fölötti nézőszámot ért el a késői időpont ellenére), és a csatorna legnézettebb októberi műsora volt.

Dér Heni mint Rihanna, Sztárban sztárForrás: TV2

Úgy tudjuk, az RTL-nél már el is döntötték, hogy mégsem indulnak el jövő tavasszal a megvásárolt eredeti formátummal, hiszen könnyen lehet, hogy a nézőket így már nem érdekelné annyira a műsor, ráadásul azt hihetnék, hogy az koppintják a TV2-t, amit pedig nyilván igyekeznek elkerülni.

De mi a lopás, mi a fejlesztés?

Nem új keletű vita az iparban, hogy milyen műsor számít ténylegesen új formátumnak, miben van annyi kreativitás és eredetiség, ami jogi védelmet is érdemel. Olyan eset is előfordult egy nemzetközi vásáron, hogy egy angol cég egy kvízt próbált eladni, amelyben növekvő nyereményért kellett helyes válaszokat adni a kérdésekre, és mindenkinek volt három élete, segítsége, illetve négy válasz közül kellett választania kérdésenként. Amikor felvilágosították, hogy ez olyasmi, mint a Legyen Ön is milliomos!, azzal védekezett, hogy más a díszlet, nem beszélve a domináns színekről. A nemzetközi gyakorlat szerint: ha nagy, erős cég másol le egy formátumot, arra azt mondják, hogy újrafejlesztett, ha viszont kicsi, akkor lopott.

Hogy a magyar lenyúlások eddig nagyrészt megtorlatlanul maradtak, annak kétféle oka van. A TV2 például a Pop Idol vagy annak német megfelelőjének koppintásaként küldte csatába egykor a saját fejlesztésnek hívott Megasztárt, bírósági per azonban nem lett belőle, mert egyfelől a magyar piac elhanyagolhatóan kicsiny Németországból vagy Angliából személve, másfelől a formátumokat kiötlő és azokkal kereskedő cégek ezer szállal kötődnek olyan nagy médiaipari vállalkozásokhoz, mint a TV2-tulaj ProSiebenSat.1 vagy az RTL-csoport. Mivel sokkal több pénz van a nagyobb üzletekben, nem akarják beperelni azok egyik regionális cégét, mert többet veszítenének a komolyabb kapcsolatok megromlásával, mint amennyit nyernének egy kis közép-európai tévétársaságtól bezsebelhető büntetéssel.

Tolvai Reni, MegasztárForrás: TV2

Sokszor megegyeznek a színfalak mögött

A nemzetközi piacon sok vitás ügyben azért nem kerül sor perre, mert a felek  a háttérben megegyeznek egymással, ez történt például, amikor az ABC tavaly kijött egy Big Brother-klónnal, a Glass House-szal, amelyben fiatalok költöztek be egy alaposan bekamerázott házba, feladatokat kaptak, a tévézők meg szépen kiszavazták őket. Előfordul, hogy egy tévétársaságot megfenyeget az a gyártó, amelyiknek az ötletét trükkösen „továbbfejlesztette", ezért aztán a csatorna engesztelésképpen pár hónap múlva vesz a forgalmazótól egy vetélkedőt vagy realityt, így elkerülve a bíróságot és az ügyvédi költségeket.

A magyarnak mondott Hal a tortán esete is érdekes: szerepel saját formátumként a ProSiebenSat.1 katalógusában, árulják világszerte. Meg is vette egy skandináv tévé, majd elkezdte adni helyi celebekkel, mire az eredeti ötlet jogtulajdonosa, az ITV  beperelte a csatornát, ám elvesztette a pert. A Come Dine With Me ugyanis eredetileg az ITV Studios műsora, ebben öt ember szerepel, mindenki egyszer főz, négyszer megy vendégségbe, majd pontozzák egymást – akárcsak a Hal a tortán-ban. A műsor formátumát az RTL Klub megvette itthonra, és elkezdte forgatni Vacsoracsata címen. Eleinte bevezetés gyanánt hírességekkel ment, de utána civilekre váltott, ahogy a licenc eredetileg szólt. A TV2 ezt másolta le, de csak sztárokkal: amikor a két műsor párhuzamosan ment, jobban is futott a TV2-es, a koppintott verzió, így utána már az RTL is arra kényszerült, hogy ismert színészekkel, zenészekkel tömje tele az így már jóval drágábban készülő gasztrorealityt.

A Való Világ-tól a Topmodell-ig

A magyar csatornák tehát sok külföldi műsorötletet dolgoztak már át korábban is, és nem lett bajuk belőle. Az RTL már a hatodik Való Világ-ra készül, várhatóan 2014 elején jön az RTL II-re, de közben sok tévéző emlékezhet, hogy gyakorlatilag a Big Brother másolataként indult 2002-ben. Az RTL Klub ezt tagadja, ottani vélemények szerint épp elég mennyiségű változtatás van benne (kiválasztás, kijelölés, párbaj, védettség stb.), hogy ne lehessen lopással vádolni. A műsort az RTL el is adta, készült belőle szlovák és cseh verzió is VyVolení néven (egy időben szép sikert hozott), de hiába volt fenyegetőzés, a Big Brother-t kitaláló Endemol végül visszavonta a keresetet.

 

Pandora a VV2-bőlForrás: RTL Klub

Ugyancsak a piacvezető küldte többször is a képernyőre a Szombat esti láz című táncos show-t, amely nagyjából megegyezik a BBC-féle Strictly Come Dancing-gel. A brit show-ban – amely 2004-ben indult, és negyven országban vették meg – egy celeb és egy versenytáncos alkot párt, hetente van egy kieső. Szombat este ment, mint a Szombat esti láz… ismerős?

Akad olyan médiaipari szereplő is, aki a Saturday Night Takeaway with Ant and Dec-féle műsort látja feltámadni a Vundersőn és Zuperszexi-ben, a Csillag születik pedig igencsak hasonló a Got Talent-szériákhoz, de az RTL Klub szerint nem levédhető egy Ki mit tud?-szerű műsor.

A TV2 a közelmúltban fizetett jogdíjakat a vetélkedői után, így A 40 milliós játszma (Rákóczi Ferivel) vagy a Párbaj (Vágó Istvánnal) is rendes licenc volt, akárcsak Az ének iskolája, a tavaszi siker, amely a Master Class formátumára épült. Máskor azonban inkább nem kötött üzletet, inkább csak megvalósította a külföldi ötleteket: a már említett Megasztár és Hal a tortán mellett a 2006-ban műsorra tűzött Megatánc-nak és 2007-es Sztárok a jégen-nek is van külföldi megfelelője, ezeket a licenceket azonban nem vette meg a csatorna. 

A Viasat is próbálkozott

Miközben a két nagy csatorna nem pironkodott  túlságosan, ha nemzetközi formátumot kellett jogdíj fizetése nélkül átemelni a magyar valóságba, a sok éven át harmadik legnézettebb kereskedelmi tévé, a Viasat3 is szemet vetett pár külföldi műsora.

Igaz, hogy a legnagyobb sikerét a rendes licenc alapján működő Éden Hotel-lel aratta, találni a kínálatában olyat, amely gyanúsan hasonlít külföldi kedvencekre. Az America's Next Top Model például már a huszadik évadjánál jár az USA-ban, tehát működik, a Viasat mégsem ezt vette meg, mint korábban a Cool, hanem készített egy sajátot A Címlaplány címmel - ebben is modellek vetélkedtek, fotózásra jártak, ruhákat próbálgattak és tervezgettek, majd heti egy kiesett.

A címlaplány-döntőForrás: Viasat3/Nánási Pál

Miközben a Pretty Smart a holland Talpa formátuma, és Észbontók címen el is adták Magyarországra, Romániába, Törökországba és még pár országba, a szintén koppintásnak tűnő Aranypart-ért nem fizetett a csatorna. Az eredetije, a Jersey Shore a legtúlértékeltebb sorozatok közé is bekerült, arról szól, hogy bulizik, szeretkezik meg civakodik részegen néhány nem túl képzett fiatal a tengerparton. A Viasat ezt nyúlta le elegánsan, a Balaton partjára helyezvén a sztorit és a szereplőket.