2014 a tévében: új szereplők és új módszerek

2014.01.01. 08:15

2014-ben az új csatornák – mint a Fox vagy a Paramount – hazai felbukkanása azt eredményezheti, hogy gyorsabban bekerülnek az amerikai sorozatok a hazai képernyőkre. Tavasszal Az ének iskolája, a Csillag születik és A Dal lesz a sláger, tippünk szerint. Nyáron a közmédia adja a brazil futballvébét, ősszel összecsap az X-Faktor és az újféle szavazást ígérő Rising Star. Piaci elemzők 3-5 százalékos növekedést várnak a hazai televíziós reklámiparban, de ettől még nem várható radikális átrendeződés.

Lezajlott az analóg lekapcsolás az országban, de ez nem okozott jelentős átrendeződést, a nagyok megőrizték vezető szerepüket, a kisebb kábeltévék pedig nem erősödtek látványosabban, mint korábban. Mozgalmas évnek ígérkezik viszont 2014 a magyar tévéknél, hiszen az újak megjelenésével még nagyobb lesz a verseny a szereplők szerint amúgy is telítettnek, zsúfoltnak mondott piacon.

Több kérdésre vár választ a szakma: kivonul-e a Sanoma Magyarországról, és ha igen, mi lesz a Story4 és a Story5 sorsa? Hoz-e bármiféle tartalmi vagy személyi változást a TV2-csoportnál, hogy a vezérigazgató egyben tulajdonos is lett, és előny vagy hátrány, hogy kikerült a ProSiebenSat.1 védőhálójából a társaság? A futballvébét és a Forma-1-et leszámítva képes-e a közmédia elérni az ötven alatti lakosságot is az M1-gyel? Bejön-e az RTL húzása, hogy egy alig egy éve indult kis kábeltévére teszi a sok százmillió forintos büdzsével készülő Való Világot? Sorban megyünk.

Közmédia

A 78 milliárdos költségvetésből gazdálkodó MTVA helyzete a piacon stabil, a közmédia csatornáinak jórészt nem a reklámpiacon kell megélniük, így a Nielsen számai sem okoznak napi izgalmakat a Kunigunda utcában – annak ellenére, hogy a 18-49-es korosztályban a Cool, a Film+ és a Viasat3 is gyakran veri az M1-et, amely láthatóan továbbra is nehezen szólítja meg a fiatalokat. Folytatódnak a korábbi műsorok, a régi beszállítókkal, jelentősebb nézettség várható A Dal hatrészes műsorfolyamtól (amely eurovíziós indulást biztosít a nyertesnek, és január 25-én rajtol), a Forma-1-es közvetítésektől és a nyári futballvébétől. Ugyancsak lesz újabb évadnyi Fölszállott a páva, ennek nagy részét már fel is vette a közmédia.

A Dal 2013-ban is nézett volt, 2014-ben is az leszForrás: MTI/Mohai Balázs

Napi magyar szappanopera továbbra sem várható az M1-re, noha a Marslakók 2012-es indulása idején még azt nyilatkozták az illetékes vezetők, hogy a magyar közszolgálati televíziónak szüksége van napi, saját gyártású sorozatra (a Marslakókat 2012 júliusának végén elkaszálták, másfél éve csend van ebben a témában). Az Origo úgy tudja, hogy szinopszisok érkeztek bőven, van köztük aktuális, napjainkban játszódó, van történelmi sorozatterv is, de a választásokig senki nem foglalkozik ezekkel, így ősz előtt semmiképp nem lesz napi széria. Az M2-re több saját gyártású, mai gyerekeknek készülő, hazai műsort várunk az unásig ismételt Nils Holgersson helyett, az M3 pedig simán elérhet 2-3 százalékos nézettséget teljes lakosságban, mivel nosztalgiára mindig hajlamos az idősebb korosztály - példa erre az Önök kérték korábbi kedveltsége.

RTL-csoport

Stabil piacvezető a tévétársaság, az RTL Klub jóformán minden este verte a TV2-t, a Cool és a Film+ vezetik a középmezőnyt, az RTL II-re tett Való Világ 6-tól pedig az várható, hogy legalább a reality időtartama alatt felhozza a kábeltévét 4-5 százalékra (az adások alatt ez jóval magasabb is lehet). A VV6-ot az RTL eleve a kisebb kábeltévére szánta, és ennek legfőbb oka, hogy szeretné, ha minden jelentősebb szolgáltató felvenné különféle csomagjába, így jutva újabb bevételhez. Ennek megfelelően a már január 12-én elinduló Való Világ különös módon lemond az emelt díjas SMS folyamatos tarhálásáról, és a kábelszolgáltatótól kapott pénzekre, illetve a reklámidőre épít. Kérdés, sikerül-e kisebb lefedettséggel is nagy nézettséget hoznia a VV6-nak (a Digivel nincs paktum), és felkúszik-e az RTL II középmezőny élére ezzel az itthon sokat szidott, de annál nézettebb realityvel.

Már a hatodik Való Világ közelegFotó: Hajdú D. András - Origo

Az anyacsatornán egyelőre jegeli az RTL a már megvett sztáros-éneklős formátumot, ahol a magyar énekesek mást alakítva lépnek fel – ennek oka, hogy a TV2 fürgén és furfangosan lekoppintotta a műsort, és szép nézettséggel küldte képernyőre a Sztárban sztárt. Az RTL Klub tehát inkább egy jól bevált formulához nyúl, tavasszal jön az újabb Csillag születik, illetve családi vetélkedőt kap Sebestyén Balázs, aki eddig minden gameshow-t sikerre vitt a tévén. Vele itt interjúztunk, innen kiderül, mit gondol a Vundersőn és zuperszexiről, az ellenséges fogadtatásról. Az őszi tervekről nem tudni sokat, de minden bizonnyal lesz X-Faktor, immár Geszti Péter nélkül, és ha nagy siker a VV6 tavasszal, szeptembertől akár jöhet menten a VV7 is.

TV2-csoport

A médiavállalat eladása hosszan elhúzódott, de belső forrásból úgy tudjuk, a dolgozók megnyugodtak a bejelentés hallatán, ugyanis jelentősebb változások akkor következtek volna be, ha a Modern Times Group vásárolja meg a TV2-t és a három kisebb kábelcsatornáját, a SuperTV2-t, a Pro4-et és a Fem3-at. Azzal, hogy a vezérigazgató Simon Zsolt lett az új tulajdonosok egyike, valószínűleg sok minden marad a régiben, azok a képernyősök, stábtagok, háttéremberek, akikben eddig bízott, tovább dolgozhatnak. Nem várható tehát teljes átalakulás a Róna utcában sem.

Sztárban sztárForrás: TV2

Folytatódik új évaddal, de a régi zsűrivel Az ének iskolája, megy tovább az Édes élet, a Sztárban sztár is újabb évadot kaphat. 2014-ben elindítanak egy új realitysorozatot is, amely hasonló az Édes élethez, csak civil szereplőkkel. Emellett Kapsz egy fülest címmel új szórakoztató műsor rajtol, amelynek lényege, hogy két műsorvezető fülhallgatót tesz egy-egy ismert ember, azaz celeb fülébe, akiknek különböző vicces szituációkban azt kell tenniük, amit a műsor házigazdái és mások neki mondanak. Folytatódik a Kasza! és a Pimasz úr ott alszik, valamint visszatér a képernyőre A Nagy Duett is.

Viasat-tévék

2013-ban nem volt Éden Hotel a Viasaton, és ez meg is látszott a csatorna számain (voltak korábban adások 8-10 százalék körül is). Egy harmadik széria nagy invesztíciót igényel, információink szerint félmilliárd forint körül van egy évad, de az is tény, hogy az Éden Hotel óta nem volt igazán nagy dobás, így a Viasat3 csak evickélt az idén a nagyok mögötti sodrásban. Mivel végül nem a Viasatot birtokló MTG vette meg a TV2 hazai tévéit, nagyobb felfordulásra nem számítunk jövőre. 2014 tavaszán a Viasat3-on lesz itthon először látható J. J. Abrams sorozata, az Emberi tényező (Almost Human), valamint a Brooklyn Nine-Nine, illetve több hazai gyártás várható.

A Viasat6 viszont növelte nézői táborát 2013 második felében, olyanokkal tartja a lépést, mint a Story4, a SuperTV2 vagy az RTL II. Az Amerikai Horror Story, az Éghasadás, a Dexter minőségi sorozatok a kisebbik Viasat-tévén mentek, jövőre is tartja férfiasabb profilját.