Tényleg nem vagyunk Amerika

The Glades - Tengerparti gyilkosságok
Vágólapra másolva!
Olyan sorozatok futnak be itthon, amelyek jobbára ismeretlenek a nagyvilágban, ugyanakkor az USA-ban jelentős nézettséggel futó szériák vegetálnak, majd csendben kimúlnak. Nem számít, hogy milyen költséges marketingkampány kíséri, az sem fontos, ki szerepel benne, az pedig pláne nem érdekes itthon, hogy ki a rendezője, producere. De akkor min múlik a siker?
Vágólapra másolva!

A Glades – Tengerparti gyilkosságok itthon az RTL Klubon január 7-én kezdett, és megkapta a lehető legjobb felvezető műsort, amit hétköznap lehet: a Barátok közt-öt. Így nagy nézői tömeget örökölve első részével 22,9, a másodikkal 22,1 százalékos közönségarányt ért el, ami csatornaátlag fölötti. Ezzel könnyen és lazán verte a Jóban Rosszban-t, amely szappanopera létére már egészen későn, bőven este kilenc után rajtol a TV2-n - sok más országban ez egy délutáni, koraesti műfaj.

The Glades - Tengerparti gyilkosságok Forrás: A&E

Ami különös ebben, hogy a Glades nem is egy friss, felkapott sorozat az USA-ban, sőt odakint már egy ideje vége, már nem is készítenek belőle újabb részeket. Jobbára észrevétlenül ment le, itthon sem alakult ki rajongói tábora a türelmetlenebb, szinkronra és hazai premierre nem váró letöltők közt. 2010 és 2013 között futott, az első ötbe be sem férő A&E Networkön, azaz egy igazi tucatkrimi tángálta el a TV2 egyik zászlóshajójának hívott, és a kommunikációjában rendre sikersorozatként aposztrofált Jóban Rosszban-t. Az pedig csak hab a tortán, hogy a Glades ismétlés, mivel már ment az RTL II-n – ahová pont az a Dallas lett száműzve, amely a magyarok kedvenc sorozata volt a kilencvenes években.

Mi kell a sikerhez itthon?

A programigazgatók tudják a legjobban, hogy a hazai tévéző mindennél jobban szereti az epizodikus krimiket, ahol 40 (reklámokkal együtt 60) perc alatt megkap egy komplett kis sztorit, általában megnyugtató lezárással. Összefüggő, hosszú történettel operáló szerializált drámák már nagyon ritkán hoznak jól, talán a Szökés volt az utolsó ilyen, amely jól teljesített, de a 24, a FlashForward, vagy az AXN-es A cég messze nem szállította azt itthon, amit vártak tőle.

Ugyancsak nem mer a két nagy kereskedelmi tévé főműsoridőbe tenni szituációs komédiát, hiába megy nagyon szépen az USA-ban, esti órában a Modern család, az Agymenők vagy az Így jártam anyátokkal. Az RTL és a TV2 szerint a magyarok nem néznék ezeket elég nagy számban.

A bura alatt Forrás: CBS

Az utóbbi években bebizonyosodott, hogy még egy költségesebb reklámkampány sem tud jelentősebb tömegeket bevonzani hosszabb távon, legfeljebb mérsékelt érdeklődést vált ki az első adásra – azaz tiszta pénzkidobás. A Bura alatt például a TV2 kiemelt fontosságú heti sorozata volt 2013 őszén, méghozzá úgy hozták be, hogy a nyár legnagyobb sorozatos dobása volt az USA-ban. Az Egyesült Államok tévéiparában sem főszezon a nyár, de tényleg hetekig a Stephen King-regényből írt sci-firől szóltak a tévés, netes oldalak, blogok, miközben persze hozta a ragyogó nézettséget. Itthon marketingkampány mellett jól kezdett, majd elhalványult, rendre kikapott műsorsávjában, és szinte észrevétlenül múlt ki az első évad.

Az a fontos, hogy mi megy előtte

A tévéiparban semmiféle nyomot nem hagyó Glades hazai sikere, illetve az USA-ban agyonsztárolt, itthon szép csendben agonizáló A bura alatt esete is azt bizonyítja, hogy a legtöbb hazai tévéző csatornát néz, és nem műsort. Ha szitkomhívő, akkor a Viasaton időzik a Két pasi – meg egy kicsi-vel, vagy a Comedy Centralt figyeli, ha imádja az Éjjel-nappal Budapest-et és a Barátok közt-öt, akkor utána is marad az RTL-en, nem keresgél, nem kapcsolgat, és pláne nem karikázza már be piros filctollal a tévéújságban a kiszemelt sorozatokat.

Ennek megfelelően az RTL Klubnak jóval nagyobb esélye van sikerre vinni egy sorozatot a 30 százalékos nézettségű Barátok közt után betéve, mint a TV2-nek a feleakkora nézői bázisra építő Jóban Rosszban esetében (ráadásul a SuperTV2 már délután leadja az aznapi epizódot, bevonzva a kőkemény rajongókat, így ők már nem nézik meg este, főműsoridőben az adott részt). Mivel a hazai tévés piacon nem négy-öt egyformán erős tévétáraság verseng, és 2003 eleje óta nagyjából folyamatosan az RTL vezet nézettségben, kimondható, hogy nem az a siker itthon, ami az USA-ban, hanem az, ami erős csatornán, jól időzítve indul. A TV2 is betehetne a népszerű Tények után amerikai sorozatot, annyit bizonyára hozna, mint a frissen indult, hazai Magánnyomozók.

Bones, Dr. Csont, bűnügyi tévéfilmsorozat Forrás: Fox

További példákat is hozhatunk arra, mi volt az, ami a sorozatipart meghatározó Egyesült Államokban nem nagyon izgatta a közönséget, itthon viszont szép siker. Az Arrow, A zöld íjász, a Transporter – A szállító ilyen, de a Dr. Csont sem egy túl nagy szám a tengerentúlon, miközben itthon nagyon szép tábora van. A Cobra 11 itthon évekig verte azt a Naplót, amely sokáig befoghatatlannak tűnt – erre egy világszerte nem is nagyon ismert német akciókrimi gyűrte le a nagy ellenfelet.

Persze akadt mellettük több olyan is, amely az USA-ban jelentős sikert ért el, nagy várakozásokkal hozta be valamely hazai tévé, de kudarc vagy legalábbis méla közöny lett az import eredménye. A Glee pár éve óriásit szólt kint, egy-két évig őrült divatos sorozat volt, de itthon elbukott (épp az RTL-en), akárcsak az Ugly Betty, amelyben szintén nagyon hittek. A Hawaii Five-0, a Person of interest, A célszemély kint szép siker, itthon halovány, észrevétlen. De a már kimúlt Született feleségek-et is előráncigálhatjuk a gardróbból, ugyanis miközben kint a sorozat évekig szupermenő volt és óriási nézettséget termelt, itthon alig-alig tudta megnyerni a műsorsávját.