A tévés évad legkeservesebb csalódásai

Való világ 6, VV6, döntő,Aurelio
Vágólapra másolva!
A Való Világ unalomba fulladt, az RTL Klub nagy talkshow-kísérlete elbukott, a TV2 realityhőst csinált Berki Krisztiánból. Újabb év telt el Éden Hotel nélkül, az MTVA pedig ugyanazt a két sorozatát nyomta, fittyet hányva arra, hogy nem igazán érdeklik a nézőket. Nézzük, miért ütögettük idegesen az asztalt a távirányítóval a 2013–2014-es tévés évadban!
Vágólapra másolva!

Alig vannak magyar sorozatok

Közel 80 milliárd forintból gazdálkodik az MTVA ebben az évben, de sem 2013-ban, sem 2014-ben nem látni, hogy szórakoztató műsorok tömegével próbálná feljebb nyomni csatornái szerény nézettségét. A heti sorozatok persze nem olcsók, 10-15 millió alatt nemigen jön ki egy epizód, az RLT Klub a gyorsan elbukott Szurdi Miklós-féle Casino óta nem aktív ezen a fronton, a TV2 sem költ ilyesmire, a kereskedelmi tévék közül egyedül az HBO tett le valamit az asztalra a Társas játék-kal és a Terápiá-val. A közmédia tehát bátran belevághatna színvonalas saját sorozatokba, esélyt adhatna más íróknak, rendezőknek is, de nem teszi, helyette évek óta nyomja rendületlenül a Hacktion-t meg a Munkaügyek-et, fittyet hányva arra, hogy kevés nézőt vonzanak, és biztosan nem is fognak többet (időközben már a Hacktion-t is megszüntette, vége). Pedig nagyon sok sorozatszinopszis érkezik be az MTVA-hoz, napi szappantól kezdve a heti, történelmi sorozatig, de ezek valahogy pilot fázisba sem igen jutnak el (leszámítva a rekordpénzért készülő Kossuthkifli-t). Elvileg jön még egy Végzős kezdők és egy Társak című sorozat, de várjuk csak meg, amíg tényleg bemutatják ezeket. Volt már olyan, hogy a közmédia megrendelt százmilliókért mindenféle sorozatot, majd semmi nem lett belőlük, vagy valami egészen más, mint amit ígértek.

Megint nem volt Éden Hotel

Éden Hotel Forrás: Viasat

A valóságshow-k kedvelői itthon nézhetik a többé-kevésbé megrendezett Édes élet-et, figyelhették a Való Világ 6-ot, ha volt RTL II-jük, de hiába vártuk a harmadik Éden Hotelt, csak nem jött. Jelentős különbség például a VV-vel szemben, hogy az édenesek nem a nézők kedvére játszanak (nincs nézői szavazás, nem kell nekik megfelelni), hanem egymás ellen, sokszor sunyin, taktikusan, megy az intrika éjjel-nappal, így egészen más, és sokak szerint sokkal izgalmasabb ez a reality, mint az RTL-é. A végén például nem az győz, akit a néző leginkább kedvel, hanem az, aki a legügyesebben lavírozott, szövetkezett vagy támadott, és még szerencséje is volt. A Viasat3-nak ezúttal nem volt 5-600 millió forintja erre a műsorra, vagy nem talált főszponzort, de nem is tud 8-10 százalékra felmenni azóta sem. Saját gyártásban kiküldtek helyette a képernyőre egy Megruházlak című valóságshow-t, amely parányi célcsoportra, az önjelölt divatgurukra lő. Ennek megfelelően a nézettség alacsony szinteken ugrál: a múlt héten volt 5,1, de 1,8 is a 18–49-es korcsoportban.

Dexter

Forrás: Showtime

Nincs olyan sorozat, amely mindenkinek tetszik, de a Dexter hamar kultstátuszba került, és a finnyásabbak is elismerték, hogy kreatívak az írók, sok a fordulat, az izgalom, Michael C. Hall pedig jól hozza a csak gazembereket likvidáló, szociopata sorozatgyilkos karakterét. Igaz, egy-két évaddal túlhúzták a sztorit, egészen a nyolcadikig, le lehetett volna zárni korábban, de a legvége aztán mindenkinek elvette a kedvét: a sorozatfinálé után utálkozó kommentek ezrei jelentek meg a neten, a kritikusok rosszul lettek, de még a főszereplő is rossz szájízzel emlékezik a zárásra. Mintha egy nyolcéves, szép házasság azzal érne véget, hogy párunkat pucéran találjuk az ágyban a házmesterrel, a fiával és a kéményseprővel – egyszerre.

Berki Krisztián érdekli a nézőket

Nagyon különös, hogy százezrek vannak annyira mazochisták, hogy minden este megnézzék az egyik legirritálóbb hazai médiaszemélyiség félig kamu, tévés profik által alakított magánéletének legújabb fejleményeit. Mert azt ugye senki nem gondolja, hogy minden fordulat, esemény teljesen spontán történik, és nem a stábértekezleten dől el, hogy ki mikor utazzon külföldre, találkozzon váratlanul egy volt szeretővel vagy veszítse el a mobilját? A Berki-jelenség mellett érdemes még előszedni Győzikét is, akinek öt éve már az eget verdeste a burn-out mutatója, mégis visszaküzdötte magát a képernyőre gátlástalan műbalhékkal, ordenáré ordibálásokkal.

Való Világ 6

Fotó: Hámori Zsófia - Origo

Az idei VV-eresztést sem tennénk a kirakatba. Igaz, hogy fél százalékról 9-10 környékére tornázta fel az adott műsorsávot az RTL II-n, de hosszabb távon nem tudta szórakoztatni a műfajt amúgy kedvelő, 30 fölötti nézőket, illetve azokat, akik egy realitytől nem csupán helikopterezést, primitív üvöltözést és köpködést várnak, hanem szellemes szívatásokat, stratégiát, okos intrikát, érdekszövetségeket, tehát egyfajta pszichológiai emberkísérletet. Nem gondoltuk volna, hogy visszasírunk pár korábbi, a mostaniaknál idősebb játékost, de velük sokkal szórakoztatóbb volt egy-egy adás. Nagy kár, hogy az ütődött Simont még az elején kizárták, belőle kinéztük volna, hogy végig taktikázva meg is nyeri a játékot.

Szombat esti láz

Fotó: Hámori Zsófia/Life.hu

Korábban sem volt egy nagyon fiatalos program, de legalább kimagasló nézettséggel ment, a táncközvetítésekért rajongó tévézők pedig hetente izgulhattak azon, hogy ki jut tovább, illetve ki esik ki a versenyből. Ezúttal sem heti kieső, sem feszültség nem volt a műsorban, ami talán a kapkodás számlájára írható, ugyanis az RTL Csillag születik-et tervezett 2014 tavaszára, de kellő mennyiségű színvonalas előadó hiányában inkább előkapta a megszokott formátumot. Így azonban a hirtelen összetrombitált csapat nem tudott eleget készülni a show előtt, az RTL pedig nem akart lejáratni ismert embereket azzal, hogy egy-két hét szerencsétlenkedés után kiejti őket. Így maradtak a teljesen indokolatlanul szórt tíz pontok és a zsűri folyamatos elragadtatása, valamint a nézőszám radikális csökkenése. Egykor volt kétmillió is, most inkább 900 ezer és egymillió közt ingadozott, a május 10-i adás például 700 ezer alá esett, célcsoportban 16 százalék alatti közönségaránnyal, ami a felhajtáshoz, az ismert emberek számához és a műsor múltjához képest mindenképp zsenge.

Így jártam anyátokkal

Spoiler jön, vigyázat! Ez a finálé nem szült olyan indulatokat, mint a Dexter-é, de így is nagyon sokan morogtak miatta, a készítők meg magyarázkodhattak. Mi a fenének szerettették meg a nézőkkel a basszusgitáros lányt, miért kellett meghalnia, az amúgy is folyton szenvedő és csalódó Ted legnagyobb bánatára? Ki találta ki, hogy egy mindent felborító haláleset legyen egy komédia utolsó előtti fordulata? És kinek jutott az eszébe, hogy megint összehozzák a magának való Robint és Tedet, amikor a napnál is világosabb, hogy sosem passzoltak össze?

Vundersőn és Zuperszexi

Sebestyén Balázs és Vadon Jani már a Celeb vagyok-ban, a Kalandra fal-ban és a Morning Show-ban bebizonyította, hogy egy hullámhosszon van, sokan szeretik szarkasztikus humorukat, beszólásaikat. Össze is álltak egy szórakoztató talkshow kedvéért, amelybe megpróbált mindent belezsúfolni az RTL: mintha az erőlevesbe beleszórnánk gumicukrot, madáreledelt, pingponglabdát és gyurmát, hogy tartalmasabb és izgalmasabb legyen. Az első adást – ők is belátták – eltolták, ahogy a másodikat is. És hiába tisztult, lett élvezhetőbb és összeszedettebb később a műsor, a nézők már nem mentek vissza. Elképzelhető, hogy ma már 20 százalék körül hozna, de ennyire nem volt kitartó az RTL.

Nem kockáztatnak a komédiákkal

Episodes Forrás: Showtime

A két nagy kereskedelmi tévé továbbra sem ad főműsoridőben szitkomot, mondván, nem nézik ezeket elegen a magyarok. De vajon azért nem nézik, mert nem adják? Pedig vannak jó komédiák, mint például az Episodes – Sikersorozat, az Agymenők, Modern család, Louie, mégis csak a Viasat3-on, a Comedy Centralon vagy kisebb kábeltévéken találkozhatunk velük. Mintha a folyton Helyszínelők-kel, Dr. Csont-tal és NCIS-szel kínált magyar tévéző másra se várna, csak egy kiszámítható, állandó sémákkal dolgozó epizodikus krimire, egy halottal per este.