Nem csak reggel társ a rádió

2014.11.15. 11:43

2012-ben alakult meg a magyarországi Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesülete (RAME): a szakmai szervezet elsődleges célja az iparági integráció segítése, a piaci szereplők érdekképviselete és érdekérvényesítése. Az egyesület alapító tagjai a Class FM, Gazdasági Rádió, Juventus Rádió, Inforádió 88.1, Jazzy Rádió, Magyar Katolikus Rádió, Klasszik Rádió, Lánchíd Rádió, MTVA, Music FM. Az egyesület elnöke Turi Árpád, a Class FM vezérigazgatója, őt kérdeztük hallgatottságmérésről, megunt zenékről, a piaci helyzetről.

Van-e jelenleg itthon mindenki által elfogadott hallgatottságmérés? Korábban a Class FM és az azóta megszűnt Neo FM sokszor egymásnak ellentmondó adatokkal jött elő közleményeiben, gyakran ugyanazon a napon.

A TNS-Médiaméter konzorcium a RAME – Rádiós Műsorszolgáltatók Egyesülete, melynek partnere a Helyi Rádiók Országos Egyesülete és valamennyi nagy kereskedelmi és közszolgálati szereplő – megbízásából, a összes szereplő által elfogadott módon és módszertan szerint, telefonos metódus alapján méri a rádiók hallgatottságát havi adatközlés mellett immáron második éve. Ennek a kutatásnak az a legfontosabb erénye, hogy egy kutatásban mutatja meg a rádiós piac egészének teljesítményét, hiszen együtt szerepelnek az országos és helyi adatok. Egy iparág, egy kutató, egy adatsor. Ez hatalmas előrelépés az elmúlt másfél évtized rádiós kutatási kalandjaihoz képest.

Van piaci szereplő, amely nem fogadja el ezeket a számokat?

A RAME a rádiós piac egészét hivatott képviselni, s mivel a szereplők 99 százaléka tagja és partnere a szervezetnek a fentiek szerint, a mostani kutatás kapcsán talán nem elbizakodottság teljes iparági támogatottságról beszélni.

Turi Árpád, a RAME elnöke, a Class FM vezérigazgatója

Forrás: Class FM

2012-ben a helyi rádiók hallgatottságát nem mérték. Most mi a helyzet?

Nagyon fontos szempont volt a módszertan és a kutatócég kiválasztásánál, hogy az adatok a teljes piacot mutassák be. Ezek alapján egyértelmű volt, hogy a mérés csak olyan koncepció mentén mehet tovább, ami kiszolgálja a lokális, regionális és országos ügyféligényeket is az adatok vonatkozásában. Az eltelt időszak azt mutatja, hogy sikerült megtalálnunk a megfelelő szakmai megoldást. A rádiós hallgatottság nő, a rádiós bevételek nőnek, vagyis konszolidálódó piacról beszélhetünk rádiós területen.

A legfrissebb adatok szerint hányan rádióznak naponta itthon, és hány százalékos a rádió részesedése a teljes reklámtortából?

Szeptemberben 5 millió 566 ezer ember volt a rádiós iparág átlag napi hallgatói teljesítménye, ami nemzetközi és magyar múltbeli összehasonlításban is nagyon erősnek tekinthető. Fontos, hogy a leghallgatottabb rádió napi elérése a teljes népesség körében meghaladja a két legnépszerűbb televíziós műsor együttes nézettségét vagy a két leglátogatottabb online hírportál havi látogató számát. Ezek az adatok hatalmas eredmények a rádiós iparág részéről, különös tekintettel az elmúlt években hangoztatott, a rádiózás borús jövőjét vázoló szakmai víziók tükrében. Tisztában vagyunk azzal, hogy az előbbi összehasonlítások félrevezetők lehetnek, de az mindenesetre felemelő érzés minden rádiós számára, hogy a legnépszerűbb rádiós műsort 2014 szeptemberében 20 százalékkal többen hallgatták, mint ahányan a legnépszerűbb tévéműsort nézték. A rádiós piac részesedése 5 százalék körüli az elmúlt években a teljes reklámtortából. (A felmért szektorok net-net reklámbevétele 2013-ban összesen 175,4 milliárd forint volt, ez 0,6 százalékos növekedést jelent 2012-höz képest – a szerk.)

18–49-ben és teljes lakosságban mérik magukat, mint általában a tévék?

A rádiós kutatásban természetesen demográfiai dimenziók mentén lehetőség van a hallgatottsági eredmények szűrésére. A kutatás alapja a teljes népesség (15+), de a rádiós célcsoport, mint minden normális piacon, a kereskedelmileg fontos 18–49-es szegmens.

Rádiózás 1932-ben

Forrás: Fortepan

Pontosan mi a főműsoridő? Reggel 6 és 9 között?

A törvényben meghatározott 6.30-9.30-ig terjedő időszak a főműsoridő, de öröm látni, hogy más elektronikus iparágakkal szemben a rádiós piacon a legerősebb szereplő reggel 6 és 18 óra között bármikor milliós elérést képes szállítani a partnerek számára. Ez azt jelenti, hogy a hallgatók nem csak egy napszakban, hanem folyamatosan társuknak tekintik a rádiót.

Van már mérés a Bochkorral futó Önindító című adás hallgatottságáról?

Erre még nincs adat, de hamarosan lesz. Gábor visszatérését mind a hallgatók, mind a szakma nagy örömmel fogadta. Magam is sok sikert kívánok neki, és kíváncsian várom az eredményeket, mert Balázs, Feri és Jani az elmúlt öt-hat év során magasra tették a lécet.

A Morning Show hallgatottságában voltak hullámvölgyek az idén, vagy végig stabil?

A Class FM reggeli műsora, a Morning Show a hazai médiapiac legkiegyensúlyozottabb teljesítményét nyújtja, januárban a teljes népességben 1 millió 455 ezren hallgatták, az eddigi, 2014-es éves hallgatói átlaga 1 millió 539 ezer hallgató, míg a szeptemberi elérése 1 millió 562 ezer fő. Ezekre a számokra és a mögöttük lévő csapatmunkára nagyon büszkék vagyunk.

A Morning Show kapta a Story Ötcsillag-díját

Forrás: Próbakő Kommunikáció

Hálás helyzet valódi ellenfél nélkül rádiózni, hiszen nincs Neo FM sem egy ideje. Szeretne igazi riválist?

Nem vagyunk ellenfél nélkül. Jelenleg ugyan nincs másik országos kereskedelmi rádió, de minden városban, megyeszékhelyen és a fővárosban is profin összerakott és a hallgatói igényeket jól kiszolgáló versenytársakkal kell megmérkőznünk mindennap, nem is beszélve a szintén országos magyar rádiós csatornákról. Mivel az összrádiós hallgatói arány nemzetközi és hazai összehasonlításban is erős, és folyamatosan növekszik, kijelenthető, hogy a hallgatók szeretik és hallgatják a hazai rádiókat. A Class FM-nél a versenyben hiszünk, és minden helyzetben az aktuális kihívásokra keressük a szakmai megoldásokat, így ma, a mostani piaci helyzetből próbáljuk a legtöbbet kihozni a hallgatók, a partnerek és a tulajdonosok számára. Amint változik a piac karaktere, mi is változtatni fogunk.

Hallgat más rádiót a Class FM mellett? Melyiket és melyik műsort?

Folyamatosan szól otthon, az irodámban és a kocsiban is a rádió. Ebből a szempontból pont olyan vagyok, mint egy átlagos rádióhallgató. Minden élethelyzetben és napszakban jelen van a rádió az életemben. Hangulatfüggő, hogy mit hallgatok, de leggyakrabban a Class FM szól.

A Sláger Rádiónál is dolgozott. Melyik három túl sokat hallott dallal lehetne kikergetni a világból?

A privát zenei ízlésem nagyon más, mint a Class FM által képviselt zenei világ, de ez nem is baj, nem nekem kell programozniuk a kollégáknak a rádiót. Ugyanakkor, ami nálunk szól, az sem zavar, sőt néha kifejezetten lázba hoznak bizonyos újdonságok. Alapvetően komolyzenét hallgatok, és bevallom, nem vagyok teljesen naprakész zenei témákban – mentségemre legyen mondva, kereskedelmi területről jövök. A Coldplay vagy a Train újdonságai viszont komolyan fel tudnak villanyozni.

Jövő héten közöljük a leghallgatottabb rádiók listáját, és megtudjuk, voltak-e problémák a dél-afrikai közvetítéssel.