Az Apukám világától A Dalig

Csiszár Jenő program-főtanácsadó SZEMÉLY Budapest, 2014. december 8.
Csiszár Jenő, az MTVA program-főtanácsadója, a zsűri tagja az Eurovíziós Dalfesztivál magyar előválogató show-ja, A Dal 2015 első tíz elődöntős produkciójának bemutatóján a budapesti Akv
Budapest, 2014. december 8. Csiszár Jenő, az MTVA program-főtanácsadója, a zsűri tagja az Eurovíziós Dalfesztivál magyar előválogató show-ja, A Dal 2015 első tíz elődöntős produkciójának bemutatóján a budapesti Akvárium Klubban 2014. december 8-án. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd
Vágólapra másolva!
Rúzsa Magdi és Rákay Philip mellett Csiszár Jenő is visszatér szombaton A Dal zsűritagjaként. A Magyarország, szeretlek!-kel együtt bőven elég neki ennyi a nyilvánosságból, jobban szeret már a háttérben dolgozni, inkább az érdekli, miként lehet létrehozni egy működő produkciót. A Dal-ban sokat segít neki rádiós múltja, a szigorított szabályozással teljes mértékben egyetért, és úgy gondolja, hogy egy magyar előadónak a műsor mindenképp jó lehetőséget jelent.
Vágólapra másolva!

Miután otthagytad a Class FM-et, A Dal mellett nemigen lehet téged máshol látni-hallani. Tudatos volt, hogy hátrébb húzódsz?

Úgy hét-nyolc éve, a fiaim születése után kezdtem visszahúzódni, áthelyezni a súlypontot a képernyős, mikrofonos létből a háttérmunkák, a kreatív munkák, a tartalomfejlesztés, programigazgatás és minden egyéb irányába, ami nem jár már akkora nyilvánossággal. Készültem erre, lépésről lépésre építettem le, mondtam vissza a felkéréseket, most már csak a Magyarország, szeretlek! című műsorban vagyok vasárnap esténként, meg A Dal című produkcióban hat szombaton. Nekem ennyi médiajelenlét már bőven elég. Sokkal nagyobb élmény egy produkció létrehozása, és az, hogy a háttérben dolgozhatok.

Ma már több örömöt nyújt a produkciók létrehozása Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd

A Dal 2015 most szombaton kezdődik, milyen érzésekkel készülsz?

Negyedik éve lehetek zsűritag, bevallom, nekem ez minden alkalommal megtiszteltetés, mert a szakmai munkám elismeréseként élem meg. Persze, baromi nehéz is egyben, mert, mint tudjuk, a zsűri mindig a szükséges rossz, jó döntést soha nem tud hozni, főleg egy zenés műsorban, ami verseny is egyben. Meg aztán, hogy néz már ki ez az alak? Egyáltalán, miért ő ül a zsűriben? – kérdezi a néző, aki mindig jobban tudja, és sokkal jobb lenne abban a szerepben. De hát ez így van rendjén, a nézőnek mindig igaza van…

A rád vonatkozó kritikákat, kommenteket mennyire figyeled?

Nekem is fontos bizonyos esetekben a reakció, amit kiváltok. Hazudik az, aki ebben a műfajban nem vallja ezt be. De már nem nagyon izgatom fel magam a hülyeségeken, a hazugságon vagy a félremagyarázáson. Ezt gondolják rólam, ennyi. Világéletemben mindig kimondtam a véleményemet. A pályám elején sokkal nagyobb intenzitással figyeltem a nézői, hallgatói reakciókat, igaz, akkor még csak levelek és faxok érkeztek, később aztán az én személyem is felkerült a net minősítő falára.

Ha ma a médiában valaki a fórumozókat figyeli, az akár eret is vághatna magán, mert az a réteg, amelyik szereti az adott közszereplőt vagy a műsorát, az nem írogat, vagy csak nagy ritkán írja le a véleményét. A grafomán nagy többség, a fórumhuszárok, persze titkos személyi adatokkal, leírják, na, az az igazi… Általában a saját frusztrációjukat írják ki, és legtöbbször nem is a teljesítményt nézik, hanem egy személyt, akit ilyennek vagy olyannak látnak, hallanak, képzelnek, vagy valakitől hallották, hogy valaki azt látta, hogy nem viselkedett nekik megfelelően.

Egyre kevésbé érdekli, ha kritizálják Forrás: MTVA/Nagy Zoltán

A Dal-ban ugyanúgy lehet befolyásoló tényező, ha a nézők ismernek valakit korábbról, nem?

Nem ismeretlen előadók lépnek fel. A nézői szavazatoknál bizonyára befolyásolhatja a dal megítélését az előadója iránt érzett személyes szimpátia vagy ellenszenv. Ez benne van a pakliban, viszont a zsűri szerepe lehet az is, hogy felhívja a néző figyelmét erre is, ha kell. Azért én most is bízom a nézők bölcs döntésében. Az elmúlt évek bizonyították, hogy a zsűri és a közönség többségének véleménye nagyon együtt mozog.

Az elején ezért hallgattátok ti is úgy a dalokat, hogy nem tudtátok, ki az előadója?

Fontos, hogy a zsűri tényleg a dalt keresi, nem az előadót, így nekünk muszáj elvonatkoztatnunk, át kell állítanunk egy kapcsolót magunkban. A kollégáim nevében nem tudok beszélni, de ez nekem nem okoz nehézséget. Az elején a tíztagú zsűrivel is úgy hallgattuk a számokat, hogy nem mondták be az előadót. Persze volt egy-két olyan markáns hang, aki azonnal felismerhető volt, és ha nem került fel a tévéműsorban szereplő harmincas listára, sajnáltam nagyon, hiszen a tévéműsor nézettségének akár jót is tett volna, de a tíztagú zsűri talált jobbat. És ezt tiszteletben kell tartani. És még valami: a zsűri minden alkalommal csak azokból a pályaművekből tud választani harmincat a tévéműsorba, amelyek beérkeznek a meghirdetett időpontra.

Muszáj elvonatkoztatniuk az előadótól Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd

Végül is milyen szempontok alapján döntesz valaki mellett a műsorban?

A rádiós énem nagy segítséget jelent abban, hogy egészében tudjam kezelni a produkciót. Nem dönthetek csupán az alapján, hogy nekem mennyire tetszik – ez sem elhanyagolandó persze, de más ismérveket is mérlegre kell tenni. A stílus, amit hallok, mennyire piacképes? A dal szerkezete, szerkesztési elve, hangszerelése mennyire passzol az adott stílushoz, az előadó személyiségéhez? Az adott előadónak jól áll-e a dal? A véleményezésnél azt is figyelembe kell venni, hogy az adott zenei stíluson, kategórián belül hogyan van összerakva a dal. Aztán megpróbálom elképzelni, hogy az adott tartalom hogyan tudná képviselni a világdöntő színpadán százmillió néző előtt a magyar popzenét.

Nem gyengíti a produkciókat, hogy az előadók már jóval a verseny előtt kitehették őket a Facebook-oldalukra?

Nyugodtan kitehetik, mert szerintem nem biztos, hogy az a jó, ha a néző teljesen frissen hallja a dalokat. Egy számot lehet jóra is hallgatni, velem is nemegyszer előfordult már, hogy elsőre jellegtelennek ítéltem egy dalt, de aztán egyszer csak a bőröm alá mászott. Működik viszont ennek az ellenkezője is, amikor először például innovatívnak hallasz egy számot, többszöri hallgatásra azonban rájössz, hogy unalmas.

Pierrot csatlakozásához mit szólsz?

Pierrot tehetséges művész, van tapasztalata a zsűrizésben is. Az ő szakmai hozzáértését sem lehet megkérdőjelezni, örülök a jelenlétének, izgalmas személyiségnek tartom. Egy ilyen műsorban nemcsak az a fontos, hogy például miként áll össze a dalok sorrendje, milyen a színpadkép stb., de egy ilyen típusú műsor készítésénél kulcs, hogy a zsűriben milyen személyiségek ülnek, akik érzelmeket generálhatnak.

Rádiós múltja sokat segít neki a zsűrizésben Forrás: MTVA/Penziás Nikolett

És az új műsorvezetőkről, Tatár Csilláról és Harsányi Leventéről mi a véleményed?

Biztosan jók lesznek, nem véletlenül őket választották ki erre a feladatra az illetékesek. Mindketten profi műsorvezetők, Csilla pedig – bár még soha nem találkoztam vele élőben – a tévében nagyon jól néz ki, fiatal, dekoratív jelenség, aminek én külön örülök.

A nézők zsűritaggá tételére miért volt szükség?

Ez nem újdonság, hiszen az elmúlt években a döntő négy legjobb dalából eddig is a tévénézők szavazatai alapján került ki a győztes, és utazhatott a világdöntőre. Ettől az évtől kezdve annyi az újítás, hogy a nézők szavazata már az elődöntőben is számít, egy telefonos applikáció letöltése után azonnal küldhetik a műsor alatt, ami beleszámít az eredménybe. Szerintem hiba lett volna ezt nem meglépni. Biztos vagyok abban, hogy ezzel a lehetőséggel még közelebb tudjuk hozni a nézőt a műsorhoz, hiszen azonnal beleszólhat a döntésbe. A nézők úgyis folyamatosan használják a modern kütyüket, mi csak adunk nekik egy plusz applikációt. Remélem, hogy próbálnak tényleg csak a dalra és nem a személyiségre szavazni.

Az új szabályozásról mit gondolsz?

Ha nem hozták volna be az új szabályt, legalább száz-százötven önjelölt tehetséget kellett volna pluszban végighallgatnunk ebben az évben is. Néhányan jelentkeztek az elmúlt években saját hegesztésű dalokkal vagy operettslágerek újragondolásával, egy sötétítőfüggöny félhomályában, Casio-kísérettel rögzítve, vagy valószínűtlen énekhanggal előadva, ami az elmúlt három évben nagyon sok időt vett el a zsűritől – mert a pályázó nem egy dalt küldött, hanem tízet. Minden tiszteletem ezeké az embereké, mert nagyon lelkesek, és néhányan hangszeres tudással is rendelkeznek, de amikor mindegyiket végig kell hallgatnunk, annak nem nagyon látom értelmét. Valahol meg kellett húzni egy határt.

Összességében mit adhat a versenyzőknek, hogy szerepel A Dal-ban?

A részt vevő előadóknak szerintem óriási lehetőséget ad, hiszen szombati főműsoridőben, stabilan egymillió néző előtt mutathatják be dalukat. A műsorral és az elhangzó dalokkal, előadókkal a társmédiumok ez idő alatt folyamatosan foglalkoznak. Egy adott dalt befuttathat, vagy egy kevéssé foglalkoztatott előadót újrapozicionálhat, így, ha csak az anyagiakat nézzük, menedzsment oldalról, A Dal vastagon beszáll az adott dal vagy előadó marketingköltségeibe. Sőt tovább megyek, a műsorral január-februárban fel lehet építeni a következő tavasz vagy nyár slágermezőnyét, amit a rádiók játszanak.

Persze, tudom én is, hogy az Eurovíziós Dalfesztivál megítélése milyen, de egy magyar előadó számára nem sok nemzetközi bemutatkozási lehetősége van, sőt szinte semmi – nem mi fújjuk a popzene passzátszelét, még akkor sem, ha itthon néhány előadó ezt képzeli. A Dal 2015 győztese így legalább abban a három percben százmillió néző előtt léphet fel a világ legkorszerűbben felszerelt színpadán, Magyarországról elképzelhetetlen körítéssel. És az életében egyszer világsztárnak képzelheti magát. Csak ennyi.