A világ egyik legnagyobb bulija

2015.02.01. 21:03

Február 1-jén játsszák a 49. Super Bowlt, vagyis az amerikaifoci-bajnokság idei döntőjét, ami az Egyesült Államokban afféle népünnepélynek számít, tévés közvetítése is rendre nézettségi rekordokat dönt. Ennek megfelelően a reklámidő is igen drága, az itteni hirdetések azonban már külön műsorszámnak számítanak, számos cég direkt erre az alkalomra áll elő egy-egy ütős kisfilmmel. Nézze meg videóinkat!

A Super Bowlt először 1967-ben láthatták a tévénézők, ma pedig már hagyományosan a legnézettebb műsorok közé tartozik az Egyesült Államokban. A baráti társaságok még szabályos rituálét is szoktak kerekíteni köré, emlékezzünk csak, milyen balhé lett például az Így jártam anyátokkal egyik részében abból, hogy a döntő napján Tedéknek egy temetésre kellett menniük.

Bár a mérkőzést több mint 200 országban közvetítik, tipikusan olyan műsorról van szó, amely jórészt az amerikaiakat vonzza: a 2005-ös Super Bowlt például világszerte 93 millió ember nézte, de csak alig 2 millió volt azok száma, akik Észak-Amerikán kívül kapcsolódtak be az adásba. Mára azonban itthon is igen népszerű lett, tízezrek maradnak fenn vasárnap éjjel, csak a Super Bowl miatt. (Az Origo is élőben közvetíti majd a döntőt.)

Állandó a 100 millió fölötti nézettség

Az Egyesült Államokban azonban jelenleg a tavalyi Super Bowl tartja a legnézettebb műsor rekordját, átlagosan 111,5 milliós nézőszámot hozott. Ettől alig maradt el a 2012-es (111,3 millió) és a 2011-es közvetítés (111 millió), miközben a legnépszerűbb sorozatfináléra, a M.A.S.H. záróepizódjára "csupán" 105,9 millióan voltak kíváncsiak.

A nagy nézettséget természetesen nem kizárólag az okozza, hogy az Egyesült Államokban megőrülnek az amerikaifociért, hanem az is, hogy a hirdetők és menedzserek hamar rájöttek, milyen lehetőségeket tartogatnak a játékrészek közötti szünetek. A félidőben mindig valamilyen látványos műsorszámot adnak, mondjuk egy énekes vagy egy zenekar bemutatja az új dalát: tavaly Bruno Mars és a Red Hot Chili Peppers lépett fel, idén Kate Parry és Lenny Kravitz várható, de a Super Bowl idején esett meg az is, hogy Justin Timberlake letépte Janet Jackson melltartóját:

A hirdetők is rákaptak a műsorra, idén egy harminc másodperces reklámhely már bő négymillió dollárba kerül – nem csoda, hogy az ügynökségek külön készülnek erre az alkalomra. Egy vicces sörreklámot már korábban bemutattunk a mostani kínálatból, de a régebbi darabok között is akad rengeteg gyöngyszem.

Elsősorban a férfiakat célozzák meg

Miután maga a mérkőzés elsősorban a férfiakat ülteti a képernyők elé, a célcsoport is adott, a Super Bowlon bemutatott kisfilmek jó része sört, autót és más férfias termékeket reklámoz. A Budweiser, illetve a Bud Light például állandó hirdetőnek számít: előfordult, hogy három béka segített a márkanév rögzülésében, de olyan reklámot is láthattunk a cégtől, amelyben a buliba látogató pasik mind valamilyen élelmiszernek álcázzák a sörüket, hogy a konyhában nyugodtan nézhessék a meccset.

A reklámok filmszerűvé válását a Super Bowlok történetében talán a neves rendező, Ridley Scott indította el, aki 1984-ben az Orwell-regényt idéző kisfilmet szentelt az Apple-nek, illetve az akkor megjelenő Macintosh számítógépeknek – azt mutatva be, hogy van más alternatíva is a mindenkit ugyanolyanná formáló Nagy Testvér (az IBM) mellett.

A későbbiekben az ügynökségek egyre színvonalasabb látványvilággal és sztárok tömegével próbálták meggyőzni a nézőket arról, hogy az adott termék érdemes a figyelmükre. 1992-ben Cindy Crawford mindenkinél szexisebben itta a Pepsit, de a srácok csak az üdítősdoboz új kivitelezésére figyeltek; egy évvel később Michael Jordan és Larry Bird egy Big Macért mutatta be a legelképesztőbb kosártrükköket.

Az ismert arcok később is szívesen csatlakoztak azokhoz a reklámokhoz, amelyeket a Super Bowlra időzítettek – ezekből mutatunk még pár mókásat. Arnold Schwarzenegger a már említett Bud Light kedvéért húzott béna parókát, és játszott el egy éppen bemelegítő asztaliteniszezőt, a sorozat másik darabjában pedig Don Cheadle lépett be egy lámával egy hotelszobába – akármi is következik ezután, mindig ott egy jó sör, sugallták a kisfilmek.

Az Agymenők színésznője, Kaley Cuoco 2013-ban a Toyotát reklámozta: egy tündért alakított, aki azonban sosem úgy teljesítette a kívánságokat, ahogy azt kellett volna. A családfő úszógumija helyett például a kocsi pótkerekét tüntette el (mindkettőt mondják spare tire-nek az angolban), majd a wishes-t is witches-nek értette, így az újabb kívánságok helyett boszorkányok lepték el az utcát.

Az utóbbi években Amy Poehler tett még fel hülye kérdéseket a Best Buyban, Paul Rudd és Seth Rogen azon vitatkoztak, hogy melyikük lenne jobb arca a Samsungnak, Bruce Willis egy vadidegen fickót ölelgetett, Stephen Colbert pedig pisztáciának öltözött – nézze meg mindet!