Izgalmas az emberiség pusztulását figyelni

Nem épp vidám A hátrahagyottak
Vágólapra másolva!
A Walking Dead némiképp váratlan, de bődületes sikere csak egy látványos jelzés. Tele van világvége-sorozatokkal a tévé, drámai víziókkal, olyan sorozatokkal, amelyek egy maroknyi ember túlélését, szenvedését hivatottak bemutatni. Sokan kedvelik ezeket, és még többen keresik, mit nézzenek, ha épp kifogytak az ötletekből. Segítünk.
Vágólapra másolva!

A Walking Dead döbbenetes sikere után az a tévhit alakult ki sokakban, hogy a közönség ki van éhezve a zombisorozatokra. Természetesen ez volt a csatornák és tévéstúdiók vezetőinek első gondolata is, de miután megszondázták közönségüket, kiderült, hogy szó sincs arról, hogy annyira népszerűek lennének - nem véletlen, hogy a Walking Dead sikere után évekig nem került eredeti zombifilm a mozikba, tévésorozatos klónok sem születtek nagyobb számban.

Az ugyanakkor érdekes adalék, hogy az élőhalottak felbukkantak videojátékok és a társasjátékok formájában: ezek eléggé rétegközönséget céloztak meg, de jó pár próbálkozás kudarcot is vallott, a sikeresek pedig több műfajjal szemben is alulmaradtak, ha az eladott mennyiséget nézzük.

Walking Dead: világszerte nézik

Azonban a Walking Dead diadalmas felfutása mégsem tekinthető puszta anomáliának, egyszerűen arról van szó, hogy a közönséget a posztapokaliptikus szcenáriók érdeklik, talán mondanunk sem kell, hogy miért. A félelemre, a "veled is bármikor megtörténhet" alaphelyzetre építő történetek egyre reálisabbak, egyre valóságosabbnak hatnak, egyre nagyobb veszélyérzetet keltenek a nézőkben, akik így talán már nem is csak szórakoztató műsorként tekintenek a témával foglalkozó szériákra, hanem afféle ismeretterjesztő termékként is.

De miért nézzük?

Talán egy, az utolsó óráit nyögő társadalom víziója olyan hatással bír számunkra, mint egy közúti karambol: tudjuk, hogy nem kéne odanézni, de nem bírjuk megállni. Arról nem is beszélve, hogy a posztapokaliptikus műfaj számtalan érdekes történetet szállíthat. Egyes sztorik pusztán a túlélésről szólnak, mások a társadalom újjáépítéséről, de persze akadnak road movie-jellegű sztorik, illetve összeesküvésekre épülők is. De persze a lényeg az embernek maradás, minden körülmények között.

Míg zombisorozatok tavalyig nem készültek Amerikában nagyobb számban, azt észrevehettük, hogy az elmúlt években megsokasodott a posztapokaliptikus sorozatok száma. Ezen műfajból eleinte a legnépszerűbb alműfaj, az idegeninváziós tarolt, elég a Walking Dead után nem sokkal indított Éghasadásra (Falling Skies) gondolni, mely már eleve rettenetesen félelmetes alaphelyzettel nyit, miszerint a földönkívüliek bolygónk népességének túlnyomó részét, több milliárd embert kiirtottak. A hatás kedvéért az első részben mindezt kisgyerekek által készített rajzok segítségével mutatják meg nekünk.

A Falling Skies idegenek elleni küzdelemről szól, itthon is megy

Ha pedig egyszer egy üzlet beindul... A legnépszerűbb sorozatok között többféle módon közelítették meg a világ pusztulását. A Revolution-ben például egy áramszünet taszította ismét már-már középkori körülmények közé a társadalmat, bár ebben nem volt szó arról, hogy az emberiséget kihalás fenyegette volna.

Hasonlóképpen az HBO-s A hátrahagyottak (The Leftovers) sem erről szólt, hiszen abban „csak" 140 millió ember tűnik el a föld színéről, de már a lakosság 2%-ának ismeretlen sorsa is alapjaiban változtatta meg a Földön maradtak életét és gondolkodását. A nyáron indult The Last Ship hasonló történettel bír, mint a spanyol A bárka (El Barco), azonban nem feldolgozásról van szó, hanem egy jóval korábbi könyv adaptációjáról. Míg A bárká-ban a tengeren hajózók körül tűnik el az életnek minden jele egy részecskegyorsítós baki következtében, addig a The Last Ship-ben egy vírus pusztítja el a lakosság 4/5-ét.

Nem épp vidám A hátrahagyottak Forrás: HBO

Az említett spanyol sorozatról sem feledkeztek meg az amerikaiak, épp a napokban jött a hír, miszerint remake készül belőle, azaz eggyel több olyan sorozat készül, amely egy szűk csoportnyi embert mutat be, rejtélyes kataklizma után, egy olyan világban, ahol semmi más nincs, csak ők. Legalábbis látszólag.

Az idegeninváziós műfajt vitte egy lépéssel tovább a Syfyon Az ellenállás városa (Defiance), hiszen az a Nagy Attak után játszódik, pár évtizeddel később, amikor is a Földön több földönkívülifaj él egymás mellett. Őket a közös ellenség is összefogja némiképp, no meg a társadalom újjáépítése.

Isten eltűnt

A Syfy tavaly is megpróbálkozott egyébként egy posztapokaliptikus szériával, A légió (Legion) című film alapján készített Dominion-nal, amelyben Isten eltűnik, és Gábirel arkangyal indít támadást seregével az emberek ellen, őket téve felelőssé Ura eltűnéséért. A sorozat 25 évvel az esemény után veszi fel a fonalat, amikor az emberiség túlélői pár erődítményként funkcionáló városban húzzák meg magukat.

Egy nukleáris háború utáni Földön és az űrben játszódik a The 100, sok szép nővel, markáns képű férfival Forrás: The CW

Ugyancsak sci-fis történettel bír a The 100, a CW tinisorozata, amely a nukleáris világháború után 97 évvel játszódik. Az emberiség maroknyi túlélői egy olyan űrállomáson élnek, ahol vészesen fogy az oxigén, és a földi viszonyok felderítése érdekében száz fiatalkorú bűnözőt küldenek a bolygó felszínére.

Mit hoz a jövő?

Jó pár posztapokaliptikus tévésorozatot tartogat számunkra. Tavaly ráadásul végre utat tört magának Amerikában a Walking Dead utáni első zombis sorozat, a Z Nation is, amelyet a Syfy csatornára a hírhedt Asylum stúdió gyártott - sikerrel, hiszen idén érkezik belőle a 2. évad. Aztán itt az iZOMBIE, egy egészen friss sorozat: annyira friss, hogy csak március közepén mutatják be a halott emberek agyát evő szőke medikát. Itt írtunk róla korábban.

Hamarosan indul az iZOMBIE Forrás: CW

Nemrég indult el Angliában a Cockroaches, mely egy világégés után tíz évvel játszódik, amikor is egy pár előbújik az óvóhelyről, hogy megismerje az új világot. Eddig semmi extra a sztori, de ha hozzátesszük, hogy romantikus komédiáról van szó, az ember máris felvonja a szemöldökét. Még véletlenül sem az Eleven testek-hez hasonló zombis-emberes, Rómeó és Júlia-szerű történetre kell gondolni, mindössze annyi történik, hogy a főhősnő találkozik az exével, ami kínos szituációkat teremt, hiszen kénytelenek együtt utazni tovább.

Ugyancsak nemrég indult útjának a 12 majom (12 Monkeys) tévés adaptációja, amely ezúttal nem idegeninvázióval kreált scifit a posztapokaliptikus műfajból, hanem az időutazással. És akkor még nem is beszéltünk azokról a próbálkozásokról, amelyek pilotfázisban haltak el.

Az egyik legsajnálatosabb a The After kaszája volt, miután az Amazon berendelte a sorozatot. Az X-aktás Chris Carter által készített széria a Revolution-höz hasonlóan egy áramszünetre épült volna, azonban a posztapokaliptikus műfajból apokaliptikusat csinált volna, azaz nem azt vizsgálta volna, hogy az emberek miképp próbálnak élni a katasztrófa utáni időszakban, hanem a katasztrófa közbeni viselkedésükről mesélt volna.