Tudom, mit nézel jövő nyáron

szem, tévé, média
Vágólapra másolva!
A nagy tévétársaságoknak sem feltétlenül üzlet egy vébé vagy egy olimpia közvetítési jogainak megvásárlása, így inkább nagy, eseményszáma menő show-kat szerveznek. De hogyan fogyaszt tévés tartalmat a jövő embere? 
Vágólapra másolva!

A több képernyős tévézés – mit rejt a jövő? címmel rendezett kerekasztal-beszélgetést a Magyar Telekom. Rajki Annamária, a vállalat média és tartalom menedzsment vezetője a TV GO számaival büszkélkedett, százezernél több regisztráltja van a szolgáltatásnak. „Ott is azt keresik az emberek, amit megszoktak. Kor szerinti megoszlásban vannak eltérések, a regisztráltak 80 százaléka ötven év alatti" – mondta.

Rajki Annamária szerint az internetes, szerkesztett tartalomnak nagy hatása van a film- és sorozatfogyasztásra, ezt a TV GO szolgáltatásnál figyelték meg. Úgy látja, hogy minden afelé halad, hogy eltűnjön a határ a képernyők között.

Itthon maradt a lineáris tévézés

Magyarországon a műsorok egy, az USA-ban tíz százaléka esetében figyelhető meg késleltetett tévézés. Az Egyesült Államokban már nem olyan dinamikus ezen médiafogyasztási mód növekedése, azaz a tíz százalék lehet a plafon. Vannak olyan műsorok, amelyeket kifejezetten élőben szeretnek nézni a magyarok, ilyenek a nagy zenés show-k és a kiemelt sportesemények – tudtuk meg.

Az ötven éves kor fölöttieknél egyre nő a lineáris tévéfogyasztás, a harminc alattiaknál viszont csökken – osztott meg pár számadatot Vörös Csilla (Nielsen). Mint kiderült, mobilon főleg a rövidműsorokat preferálja a fogyasztó, élőben pedig a sportot kedveli. „A közösségi média szerepe pedig egyre nő a tévéműsorok esetében, a nagyobb show-k pedig másképp építenek közösséget ma, mint korábban" – tette hozzá.

Ha nincs vébéd, csinálj egyet

Szóba került, hogy egyre több műsor támaszkodik a közösségi médiára – azonban Kolosi Péter (RTL programigazgató) szerint ez nincs pozitív hatással a nézettségre. Példaképp a Rising Start hozta fel, amely szerinte nem volt siker (ezzel a megállapítással a TV2-esek nyilván erősen vitatkoznának). „Nem bukott akkorát, mint más európai országban, de ez azért van, mert más a piac, mint Németországban és Franciaországban, és nem saját gyártás, hanem vásárolt tartalom ment ellene" – mondta.

Kolosi szerint egy futballvébé, egy Európa-bajnokság vagy olimpia közvetítése a legtöbb tévétársaságnak nem éri meg, mert ezek jellemzően igen drága tévés jogok. „Ezért a tévétársaságok megalkotják a saját 'világbajnokságukat', amelyet sokan néznek" – utalt itt az X-Faktorra vagy a Celeb vagyok, ments ki inenn! valóságshow-ra. Utóbbi amúgy majdnem annyiba került, mintha megvették volna a futballvébé meccseinek közvetítési jogait.

20 százalék ma már siker

Manapság már egészen más számít sikernek, mint 5-10 éve. „Régebben, ha valamiben nem láttam, hogy hozna 35%-os közönségarányt, akkor nem tettem be estére. Ma, ha egy műsor 20%-ot hoz este kilenc után, akkor azzal elégedett vagyok" – jelezte Kolosi, hozzátéve, hogy a csatornacsaládok építése egyfajta válasz a fragmentációra.

És a jövő? A közeljövőben több saját gyártású, heti sorozatra számíthat a magyar néző (ősszel jön egy az RTL-re, de még egy percet sem forgattak), amúgy a programigazgató szerint ugyanazok a biológiai lények vagyunk, mint az ókori ember, hasonló igényekkel, úgyhogy csak az élmények fogyasztásának módja más.