A Viasatnál sem örültek az Éden Hotel beégésének

2015.07.03. 15:50

Jövőre már az új tulajdonos, a Sony tervei szerint alakul a Viasat-csatornák sorsa, egyelőre kivárnak. Az Éden Hotel brandet a TV2 elhappolta előlük, viszont a botrány miatt úgy vélik, hogy nem lehet már itthon sikeres a formátum. Németh Marika programigazgató a magyar tévésztárokról, az animéről, új sorozatokról, a saját gyártású műsorok fontosságáról, a reklámadóról és tévéik piaci helyzetéről mesélt az Origónak.

A gyakorlatban mit jelent, hogy a Sony Pictures Television Networks megvette a Viasat3-at és a Viasat6-ot? Milyen most a hangulat?

Minden megy a régiben, úgy dolgozunk, mint korábban. A versenyhivatali jóváhagyásra vár az üzlet, addig nem realizálódik, tehát nem érzünk különbséget. Ősz környékén – reméljük – meglesz a jóváhagyás.

Az NMHH már rábólintott. Mi változhat a Viasatnál a tulajdonosváltás jóváhagyása után?

Tudomásunk szerint a Sonynak komoly fejlesztési tervei vannak a Viasat portfólióval. Saját gyártásban gondolkodunk, és ez jó, mert ezen a fragmentált magyar piacon ez a jövő. Az AXN-nel, AXN Blackkel és White-tal leszünk így egy családban, de a csatornák nézői táborában nem nagyon van átfedés, érdekes módon, annak ellenére, hogy a Black férfias profilú, mint a Viasat6, a White meg inkább nőket ér el, hasonlóan a Viasat3-hoz. Szerencsés helyzet, mert így átpozicionálás nélkül is megélhetnek egymás mellett.

Jövőre több jut saját gyártásra, ami örvendetes

Fotó: Polyák Attila - Origo

A Sony meg akarja tartani mind az ötöt?

Úgy tudom, hogy igen, főleg, hogy nincs jelentős kannibalizáció.

A Viasat Explore, a History, a Nature nem tartozott a magyar Viasat alá?

Programmingszempontból (műsorstruktúra) soha, az MTG meg is tartotta ezeket a regionális csatornákat. Csak a magyarországi disztribúció (terjesztés) szempontjából voltunk egyben.

A Sony keze nyoma mennyire látszik majd meg, és mikor?

Nem tudnám megmondani, de pár hónappal a jóváhagyás után már a Sony lesz a jóváhagyó fél, tehát akkor már az ő stratégiájuk érvényesül majd. Nagyjából tudjuk a jövő évi költségvetést, több pénz lesz gyártott műsorokra 2016-ban, mint idén vagy tavaly.

Mennyi?

Pontos összeget nem mondhatok, de cél, hogy szezononként legalább két komoly, saját produkció a képernyőre kerüljön. Hogy napi vagy heti, arról persze még nincs döntés. Az idei költésünk amúgy nem kevesebb, mint a 2014-es, de valóban szerényebb, mint mondjuk 2012-ben volt, amikor az Éden Hotel is nálunk ment. Jelenleg a fő problémánk a forint leértékelődése,  ugyanis a nemzetközi piacról értelemszerűen dollárban vagy euróban vásárolunk, így a forint gyengülésével súlyos tízmilliókat veszítünk az árfolyamon. Mindez persze csak az akvizíciós keretre igaz, a saját gyártásra szánt pénzt nem érinti. Szerencse, hogy a jövőben főleg ennek a mennyisége növekszik, így a következő években főleg a saját gyártásunk erősödhet. Idén ősszel például elővesszük az én személyes kedvencemet, az Észbontókat, amit 2013-ban láthattak a nézők. Nagyon sikeres volt, és abszolút beleillik abba a koncepcióba, amit én a Viasatnak szánok.

Vicces, könnyed műsorokra vadásznak

Fotó: Polyák Attila - Origo

Az milyen koncepció pontosan? A műsort már ismerem.

Nekünk az a jó formátum, ami vicces, könnyed, és beszélnek róla az emberek. Olyan, ami feltűnést kelt, és lojalitást épít. Az Észbontók pedig egy nagyon vicces, jópofa vetélkedő, nem egy hagyományos gameshow. Attól szórakoztató, hogy a nézők összekacsintva derülhetnek némely versenyző tudatlanságán, amelyekből az első évadban igazi aranyköpések születtek. Megtudhattuk például, hogy egy kiló vas nehezebb, mint egy kiló tollpihe, „hiszen a konditeremben se pihével edzel". Más szereplő meg úgy gondolta, hogy a Benelux-államokat Lettország, Észtország és Litvánia alkotja... Azzal, hogy a játék során a csapatoknak tippelniük kell, a legutolsó pillanatig nyitott marad a verseny, és higgyék el, komoly meglepetésekre számíthatnak a játékosok és a nézők is. Annyit elárulhatok, hogy a szereplőválogatás során nekünk többször is leesett az állunk.

Más is lesz ősszel?

Saját gyártásban csak az Észbontók jön, de több résszel, mint korábban. Cannes-ban voltunk legutóbb külföldi beszerzőúton, két nagy stúdióval kötöttünk megállapodást, és rengeteg formátumot néztünk meg. Volt, amit le is opcióztunk. Olyat, ami vicces, egyedi, szórakoztató. A moralizáló, az élet értelmét taglaló műfaj ugyanis nem illik a Viasat3 profiljába.

A leopciózás egy évre szól?

Igen, azt jelenti, hogy az aláírástól számított 12 hónapig csak a Viasat készítheti el a műsort az országban. Persze ezért fizetni kell. Címeket nem mondhatok, viszont sorozathírekkel szolgálhatok... Nálunk lesz az NCIS-franchise legújabb szériája, az NCIS: New Orleans,  amitől sokat várunk. Ugyanaz a producer jegyzi, Donald P. Bellisario, mint az elsőt, és hasonló a hangulata is. Jön továbbá a S.H.I.E.L.D. ügynökeinek második évadja a Marveltől, a Vikingek harmadik, szintén látványos évada, amely kinn nagyon sikeres volt.

Rétegsorozatok mennek a Viasat6-ra

Fotó: Polyák Attila - Origo

A Viasat6-ra mi megy?

Ott férfiasabb sorozatok dominálnak, mint például az Amerikai Horror Story, amelynek következő évadában Lady Gaga is megjelenik, vagy az Éghasadás (Falling Skies) negyedik évada.

Milyen közönségaránnyal lenne elégedett ősszel?

Idén, a hasonló költés mellett minden hónapban jobb volt a nézettségi eredményünk, mint tavaly ugyanekkor. Remélem, ez így folytatódik ősszel is! A Viasat3 esetében négy százalék SHR feletti célt fogalmaztunk meg, a Viasat6 esetében 1,1 százaléknál már boldog vagyok (A 18-49, teljes nap).

Évekkel ezelőtt stabilan harmadik kereskedelmi tévé volt a Viasat3, de időközben megelőzte a Cool, a Film+ és néha a Comedy Central. Mi történt?

Nagyon más időszak, más piaci környezet volt akkoriban, kábelcsatornákra nem is vásároltak hollywoodi kasszasikereket, se filmeket, se sorozatokat. A Viasat3 ezt megtette akkor, sőt ezenfelül több saját gyártású műsora is volt – megjegyzem, az RTL Klub, az MTV és a TV2 mellett -, de más nem készített ilyet. A középcsatorna-pozícióra ma legalább tízen áhítoznak, sok az aspiráns, sok az invesztíció. Látható, hogy a feljövő középcsatornák olyan nagyokhoz tartoznak, mint az RTL vagy a TV2, és így jobban érvényesül esetükben a szinergia. Jól tudják mozgatni a tartalmakat, és ha van gyártóbázisuk, akkor fajlagosan olcsóbban kijön egy-egy – kábeltévére szabott – műsor, mintha azt külön rendeli meg egy cég beszállítótól.

A reklámadó mekkora teher a Viasatnak?

Komoly teher, megsokszorozta az általunk fizetendő összeget. Fontos megjegyezni, hogy ez a reklámadó-módosítás a piacon csak és kizárólag két szereplőnek – a két nagy kereskedelmi csatornának – kedvez, mindenki másnál reklámteher-növelésről van szó. Így ez teljes mértékben a reklámadó növelése, szemben a médiában megjelent csökkenés helyett. Az elfogadott költségvetésben is meg lehet nézni, az idei 6 milliárd forint helyett jövőre 10 milliárd forintot remél az állam a reklámadóból.

Állami reklám van a Viasaton? Mennyi?

Nálunk az Atmedia értékesíti a reklámidőt, minimális állami költés van. A Viasat csatornáin nincsenek híradások, nem szerepelünk a politikusok térképén.

Az Éden Hotelt a Viasat hozta be, de nem volt pénz a harmadik évadra, így a TV2 elhappolta

Forrás: Origo

Édenezzünk egyet! Mit szólt a Viasat ahhoz, hogy elhappolta a formátumot a TV2?

Nem örültünk neki, azért nem, mert a brand pont a mi közönségünknek szólt, ennek a korcsoportnak, nézői rétegnek. A TV2-re nem volt való, nekik más típusú közönségük van, nem is volt annyira sikeres ottani mércével. Összességében úgy gondolom, a műsor sikerességét nem tisztem megítélni.

Igen, a 9 százalék jó volt a kisebb Viasatnak, de kevés a TV2-nek. Káröröm van a viasatosokban, mert beleszaladt a TV2 egy erőszakos-szexes jelenetbe, amelyért 14 milliós bírságot is kapott?

Bennem nincs káröröm, csak fájdalom, mert ezek után ennek a formátumnak vége itthon, a botrány után már nem lehet kikalapálni. De nem akkora baj, mert a csapatomat is azzal vigasztaltam, hogy elbuktuk ezt a brandet, de mindig lesznek újak, akár már holnap. A Viasat Playen viszont az első két évadot nagyon nézték, erősen megugrott a régi részeket megtekintők száma. Több ezren keresték vissza naponta, egy hónap alatt 70 ezren nézték vissza az első két évad részeit, ráadásul úgy, hogy összesen egy darab fizetett hirdetéssel támogattuk meg a Facebookon.

Mit irigyel más csatornáktól?

Azokat a formátumokat, amelyek illenének a Viasathoz: a Konyhafőnök és a Sztárban sztár, nekem ez a kettő volt kedves. Előbbi külföldi verziója, a Masterchef Mesterszakács címen nálunk is futott 2009-ben. A fiatalos műsort akkor is sokan nézték. Ugyanez a réteg nálunk a Sütimestert követhette 2014-ben.

Ha levesszük a drámai zenét a Konyhafőnökről, unalmas, csendes piszmogás marad a sárgarépával.

Én nem így látom. Főzni ráadásul most trendi, gasztroforradalom van, ezért is sikeres a műsor. A Sztárban sztár pedig szellemes, vidám, kár, hogy nem a Viasat3 adta.

Ki az a három magyar tévésztár, akit szívesen látna a Viasat csatornaarcaként?

Ördög Nóra, Balázs és Majka. Utóbbi dolgozott is nekünk több műsorban.

Ördög Nórát leigazolná a programigazgató

Fotó: Polyák Attila - Origo

Térjünk rá a sorozatokra: sokan nem tudják, mely tévén melyik fut, talán megszokásból nézik mindig ugyanazokat a nagy csatornákon. Lehet, hogy a torrentezők tevékenysége károsabb a kis tévékre, amelyek olyan minőségi, de rétegsorozat adnak, mint az Amerikai Horror Story vagy A S.H.I.E.L.D. ügynökei?

Igen, ez probléma. Az Éghasadás és a többi sorozat, nagyon fiatalos műsor, de pont azokat szólítják meg, akik kevés tévét néznek, viszont sokat torrenteznek. Ezen sorozatok többsége ráadásul összefüggő sztorival rendelkezik, a tévés fogyasztónak pedig már nincs türelmük kivárni egy hetet egy újabb epizódért. Ezen a világon túlléptünk, ennél gyorsabban pörög az életünk.

Mit lehet ezzel kezdeni?

Semmit, el kell fogadni. Talán az amerikai premierrel együtt, aznap kéne adni, az segítene. Ez azonban további technikai kérdéseket vet fel: például a kópiának hetekkel korábban meg kell érkeznie hozzánk, hogy a szinkron időben elkészülhessen. De hogy egy másik példát nézzünk: ha mindez meg is van, akkor még nem beszéltünk a műsorstruktúrák összehangolásáról. Tehát ez nem csak pénz kérdése.

Felirattal valamit kitenni gyorsan az nem megy?

Nem néznék.

Örökké szinkronnal fogunk tévézni itthon?

Fragmentálódhat olyan mértékben a piac, hogy lesz majd olyan tévé, ami csak így ad. De digitális módon, okostévén itt-ott már megvan az opció, hogy eredeti hangsávot és bizonyos csatornákon feliratot válasszon a tévéző.

A Négy esküvő visszatérhet

Forrás: Viasat

A Négy esküvő jól ment, új évad nem jön?

A régieket adtuk napközben, jól mentek. Lehet, hogy elővesszük.

Late night show nem lesz a Viasaton? Jó pimasz, merész, beszólós, amiről másnap beszélnek a kollégák kávé közben?

Nem rossz ötlet, de annak, aki ma Magyarországon ilyet tervez készíteni, azzal kell szembesülnie, hogy többnyire csak a B, C és D kategóriás celebek fognak ebben szerepelni, de ők nem annyira érdekesek. Egy jó late night műsorba A szintű, ismert embereket kell behívni, de ők sem izgalmasak, ha csak a jó oldalukat mutatják. A mi neves sztárjaink nem szeretnek kilépni a komfortzónájukból, nem veszik a lapot, nem csinálnak bohócot magukból a jó értelemben sem.

Ez kelet-európai dolog?

Nem kizárólag, mert az angolok sem szívesen rombolják komoly imidzsüket, ugyanakkor láttam román tévéadásokat, ott a helyi sztárok gond nélkül táncolnak, ordibálnak, ha épp az kell a show-ba. A magyar celeb szereti, ha a kérdések le vannak beszélve, ha tökéletes a haja,  ráadásul egyik kertévé nem engedi át a sztárját a másik nagy tévére. Mi, Viasatként esetleg megkaphatunk RTL-es, TV2-es sztárt, párszor, de ha elkezd működni a műsor, és sokan nézik, akkor riválissá válunk.

A realityről nem mond le a Viasat?

Semmiképp, illik a profilba.

A Két pasi - meg egy kicsi jól megy a Viasaton

Forrás: --

Az anime műsorokkal mi a helyzet? Ezekből vagy nem jön új, vagy csak összefoglaló fut, és ezért morognak páran a Facebookon.

Kutatásaink alapján az animéket elsősorban a 13-17 éves korosztály nézi, másodsorban a 25-29 éves korcsoport. Kereskedelmi televízióként a 18-49-es korosztályt tekintjük fő nézőinknek, hirdetőink erre a célcsoportra tervezik kampányaikat, ezek értékesítése jelenti a csatorna elsődleges bevételi forrását. Az említett kutatási adatokból az derül ki, hogy az animét célcsoport alattiak választják,  ez pedig azt is jelenti, hogy a műsorszámok körül megjelent hirdetések nem érik el azt a célközönséget, akiknek a reklám szólna. Emiatt született meg a 2014-es év végén – még a csatorna értékesítése előtt – az a stratégiai döntés, hogy az eddig animék megvásárlására fordított pénzösszegből, valamint a szinkronizálásukra felhasznált keretből a csatorna a jövőben elsősorban saját gyártású műsorok készítését, valamint premier sorozatok vásárlását finanszírozza.

Sport lesz a Viasat-tévéken?

Volt, de igen drága műfaj, gyakran még a nagyobb csatornáknak sem hozza vissza az invesztált összeget.

Ön mit néz a tévében?

A Madagaszkár pingvinjei sorozat zseniális, felnőtteknek is, én minden reggel arra ébredek. A Viasaton nézem a szituációs komédiákat, a Jim szerint a világot, a Két pasi – meg egy kicsit és az esti filmeket. Híradót nem annyira, mert az internetről informálódom.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK