Kolosi Péter: Saját magunk riválisai vagyunk

Kolosi Péter, RTL
Kolisi Péter az RTL vezérigazgató-helyettese, Origo interjú 2015.
Vágólapra másolva!
Ideje volt kijönni heti fikciós sorozattal, véli az RTL Klub vezérigazgató-helyettese, aki szerint ősszel egyértelműen sikeres volt Istenes Bence párkereső show-ja és Sebestyén Balázs vetélkedője. A Got Talentben nagyon bízik, a Partyzánok kudarcának okait még kutatják, a Butiquehotelnek pedig türelmi időt kért.
Vágólapra másolva!
  • Két-három nagyon drága reality vagy show helyett 13 új műsort indított vagy indít ősszel a tévétársaság.
  • Vége a válságnak a tévéiparban, lehet kísérletezni.
  • Az RTL-csoport nem kommentálja a TV2 körüli botrányokat.
  • A Got Talent egyre jobb lesz, ígéri.
  • Egyre hangsúlyosabb a saját tartalom szerepe, de jönnek új sorozatok is.

Idén sokkal több az újdonság, mint tavaly. Több a pénz is?

Nekünk tavaly egy nagy újításunk volt, A Konyhafőnök, amely idén is jól megy, a hétköznapi főműsoridős kínálatunk erős bástyája, könnyedén nyeri sávját, csatornaátlag feletti nézettséget hoz, a reklámozók is nagyon szeretik, és várták, hogy visszatérjen a képernyőre. Viszont minden tévének meg kell újulnia, és a napi struktúránk annyira erős, hogy tudunk kísérletezni olyan dolgokkal, amelyekben hiszünk. Sok új műsort az RTLII-n próbálunk ki, szerencsére van elég felületünk és lehetőségünk a tesztelésre, kísérletezésre. Természetesen ebben is megvan a kockázat, de ez a kockázat sokkal nagyobb volt, amikor csak egy-két újdonság volt nálunk.

A bevált formátumok helyett idén ősszel több újítás volt Fotó: Polyák Attila - Origo

Ahogy említette, sok friss tartalom van az RTLII-n, de ebből sok megélne az RTL Klubon. Ezekben nem bíznak annyira, hogy az anyacsatornán legyenek?

Abszolút nem erről van szó. Ezen műsorok egy része eleve nem is jött volna létre, ha nincsenek kábelcsatornáink. Nem úgy megy, hogy kitalálunk valamit, és ha nem elég erős, áttesszük az RTLII-re. Utóbbinak saját arcot akarunk adni, másfajta közönséget szolgálunk ki, érdekes és értelmes tartalmat adunk ott is. Programming szempontból teljesen úgy van felépítve, mint egy országos kereskedelmi csatorna: van benne közéleti magazin, hírműsor, sport, sorozatok, filmek, és persze számos hazai gyártású vadonatúj műsor. Az RTL Klub főműsorideje egyébként saját gyártású tartalmakkal van tele, és azt gondolom, hogy nem olyan fontos délután vagy éjjel növelni a közönségarányt, mert akkor már nincs annyi néző, mint főműsoridőben.

Itt érdemes megjegyezni, hogy az RTL3 nevű értékesítési csomagunkban szereplő Cool, Film+ és RTLII össznézettségben nem egy alkalommal megközelíti vagy meg is haladja a TV2 főműsoridős közönségarányát a kereskedelmi célcsoportban. Ha így nézzük, kereskedelmi szempontból létrehoztunk egy nagy országos csatornának megfelelő üzleti modellt.

Jön a Deutschland '83 című, NDK-s időkben játszódó német kémsorozat is Fotó: Polyák Attila - Origo

Lehet, hogy egy műsor átkerül majd az RTL Klubról az RTLII-re?

Igen, de ilyen megtörtént már a múltban is: a Heti Hetesnek megvan a közönsége, csak már nem akkora, mint volt. Én pont azt szeretem a sokcsatornás világban, hogy olyan tartalmak is meg tudnak jelenni a magyar médiában, amilyenekre korábban esély nem volt. Korábban 35-40 százalékot kellett csinálnia az RTL Klubnak, és ez eleve egy csomó tartalmat kizárt. Ebből a szempontból

Egyébként a múlt héten az RTL Magyarország, vagyis az RTL Klub és a hozzá tartozó kábelcsatornák főműsoridős közönségaránya meghaladta a 35,5 százalékot, tőlünk jelentősen lemaradva, alig 16,3 százalékot ért el a TV2-csoport.

Nézzük az új műsorokat sorra! A Hungary's Got Talent-et ilyennek szerették volna, amikor megvették a licencet?

Egy vagy két adás után nem szeretek értékelni semmilyen műsort, de az első bejött, és a kritikák sem voltak lehúzóak. Én elégedett voltam vele, és ez lesz a legszórakoztatóbb és legnézettebb show-műsor a szombat estékben. A második adás növelni tudta a közönségarányát, a hét legmagasabb közönségarányát hozta a 18–49-es korosztályban, főműsoridőben. Elégedettek vagyunk vele, a műsor görbéje is azt mutatja, hogy szeretik a nézők, és nem kapcsolnak el róla. Szombatonként valamivel kevesebb néző van, mint vasárnap, de így is bízunk abban, hogy a műsor beérik, és ez lehet hamarosan a hét legtöbb nézőt vonzó műsora.

Cél, hogy a főműsoridő legyen erős Fotó: Polyák Attila - Origo

A külföldi verziók is félórás lötyögéssel indultak?

Olvastam a lapokban, hogy biztos van ezeroldalas leírás, hogy pontosan mikor, mit kell csinálni, de ez nem így van. A magyar stáb csinált már hasonló műsorokat, és próbál olyan dramaturgiát kitalálni, amilyet a néző még nem láthatott, viszont ennyi év show-műsor-készítés után ez már nem olyan egyszerű. Az első adás is valahonnan valahová tartott. Lehet, hogy az Origónak nem tetszett az eleje, másnak viszont igen, és a görbe pont olyan volt, amilyennek gondoltuk: folyamatosan emelkedett a nézettség, és a reklámszünetek után is visszatértek a nézőink. A közösségi médiában is hasított a műsor, ami azt mutatja, hogy a nézőink ki voltak éhezve egy ilyen jellegű tartalomra.

Szép számokat hoz a Gyertek át szombat este! Forrás: RTL

A Gyertek át szombat este! számai jók? Nem kellett volna többet hoznia?

Nagyon szórakoztató a műsor, és eleve nem vártunk tőle harmincszázalékos közönségarányt.

Az már nem reális?

A fragmentáció alapvetően változtatta meg az igényeinket, elvárásainkat, nagyon megváltozott a piac. Amit most látunk, az végbement már Nyugat-Európában, ott sem nagyon vannak harminc százalékot elvivő nagy tévék. Sok helyen húsz alatt vannak a nagyok is. A műsor stabilan hozza a számait, erős nézői bázisa van, aki odakapcsol, ott is marad. Olyan típusú műsorról beszélünk, amiről tudtuk, hogy csak egy bizonyos nézői réteget vonz be, náluk sikeres is. A Got Talent kiemelkedő közönségaránya pedig jótékony hatással van a Gyertek át! nézőszámára is. Az elmúlt két hétben növelte nézőszámát és közönségarányát.

Kolosi Péter, az RTL vezérigazgató-helyettese Fotó: Polyák Attila - Origo

A Partyzánok nagyon alacsony számokat szállít, nem jött be. Miért?

Valóban kevesebb néző választja, mint amire számítottunk, elemezzük is az okokat. A műsor szerintem magas színvonalon készült el, érdekes kísérletnek számít. A 20 órai kezdés valamiért nem működött, azt láttuk, hogy a délutáni ismétlések nézőszámban és közönségarányban is jobban teljesítettek, ezért a premierrészek október 19-től 16.15-től kezdődnek. Licenc volt, akárcsak a Vacsoracsata, egy nemzetközi vásáron találtunk rá. Szerintem jobb is lett a miénk, mint a formátum, de valóban, ha csak a számokat nézzük, nem teljesen jött be. Az utolsó héten azonban már nem civilekkel, hanem a korábbi X-Faktor szériáiból megismert énekesekkel fejeződik be a műsor, amitől azt várjuk, hogy magasabb számokat szállít majd.

A Butiquehotel.hu egy komédiasorozat lenne, de szerintem sok hibával, kevés poénnal indult.

Az egy interjúra jutó „kísérlet” szó száma biztos itt a legnagyobb, de csak ismételni tudom magam: ez szintén egy kísérlet, és volt benne rizikó, akárcsak a Partyzánok-ban. Több éve megkeresett bennünket egy producer, aki szitkomot szeretett volna készíteni. Az eredeti ötlet nem volt megvalósítható, több változatot vitattunk meg, és megállapodtunk egy olyan konstrukcióban, ami nekünk és neki is megéri. (A Pasik egyfajta folytatása lett volna, de Bajor Imre halála miatt ez nem jött össze. Erről itt olvashat bővebben - a szerk.) Egy adáson vagyunk túl, megvárjuk a további tizenkét epizódot, akkor értékeljük ki részletesebben. Egyébként ha visszanézünk bármely külföldi szitkomot, akkor az első részek mindig nehezebben indulnak be, hiszen alig fél óra alatt kell a főszereplőket és az alapszituációt bemutatni. A második adástól jobban beindul majd a műsor.

Tudnak jó komédiát írni a magyarok? Nem egy sikersztori ez a vonal.

A Pasik azért sikeres volt, de az is nagyon régen... A legnehezebb műfaj a szitkom, nehezebb csinálni és elhelyezni is a struktúrában, a hossza miatt. És tényleg nagy kérdés, hogy vannak-e jó magyar szitkomírók.

Istenes Bence a Vigyél el! című show-ban dilizett Forrás: Life.hu

A Vigyél el! ugyan nem szitkom, de a nézettség alapján bejött a nézőknek. Kellett már egy párkereső?

Hozta, amit kellett, Istenes Bence pedig nagyon jó volt benne, ez is csatornaátlag feletti nézettséggel ment. Nyugat-Európában egy ideje ismert formátum, és tényleg kellett egy datingműsor, randizós show. Szombat estére ez is egy kísérlet volt, ami bejött. Nem tudom, hogy mikor hozzuk vissza, de sikernek könyveljük el.

Három kiemelt fontosságú műsorral jön még ősszel az RTL Magyarország. Melyik miért kellett a struktúrába?

A novemberben induló műsorok jelentősége talán nagyobb is, mint a szeptemberieké. Jön az RTL Klubra a Válótársak, ami heti sorozat, a Keresem a családom szintén heti rendszerességgel jelentkezik, és az RTLII-re érkezik a Konyhafőnök Junior. Utóbbi egyértelműen adta magát, mert a Konyhafőnök nagyon sikeres volt: pár héttel a tavalyi rajt után már beszéltünk arról, hogy ennek a gyerekverziója is kell. A Lilu, Hadas Kriszta, Máté Kriszta által készített Keresem a családom régi terv, szerintem 2010 körül már szóba került egymás között. Jöttek nehezebb évek, a válság,

de szerencsére idén minden eddiginél több forrásunk volt, van műsorgyártásra. Amúgy nemrég épp itt volt benn nálam Máté Kriszta, a laoszi kalandjaikról mesélt, mert a világ minden pontján lehetnek elveszett családtagok. Liluék jártak már Johannesburgban, Moszkvában, Floridában, Svájcban, hamarosan pedig repülnek Kubába. Nagyon megható, érzelmes anyagok születnek, én is többször majdnem megkönnyeztem a sztorikat. Mindenkit érint: azt is, aki olyan helyzetbe került, hogy elhagyta apja, anyja, gyereke, de azt sem hagyja hidegen, akinek rendben van a családi élete. (Erről itt olvashat hosszabb interjút - a szerk.)

Kellett már a heti fikció Fotó: Polyák Attila - Origo

És a Válótársak? Drága műfaj a heti fikciós sorozat?

A napi sorozatnál sokkal drágább, ez kétségtelen. Nagy különbségek vannak a helyi piaci sztenderdek között, vannak érthetetlen különbségek is: a francia sorozatepizód például három-négyszer annyiba kerül, mint ugyanaz, ha a holland piacra készül. Nekünk is jó esélyünk van arra, hogy siker legyen, mivel Hollandiában öt éve megy, és a legnevesebb helyi színészek játszanak benne. A miénkben is nagy nevek vannak – Gubás Gabi, Balsai Móni, Földes Eszter, Stohl András, Scherer Péter, Lengyel Tamás –, és bízom benne, hogy

Ezzel a műfajjal a színészek eredeti szakmájukban térhetnek vissza a képernyőre. Egy egészséges kulturális tér eleme a helyi gyártású fikció: a Válótársak ilyen. Ha a cseh, szlovák, bolgár piac meg tudja oldani, hogy legyen saját, heti drámai sorozata, akkor nekünk is meg kell ezt csinálnunk.

Stohl András, Lengyel Tamás, Scherer Péter a Válótársak című heti sorozat forgatásán Fotó: Marton Szilvia - Origo

A magyar HBO már egy ideje készít drámai sorozatokat.

Persze az HBO is magas minőségű sorozatokat gyárt itthon, de azok nem jutnak el a nagyközönséghez. Mi viszont hasonlóan színvonalas műsort gyártottunk, amit tömegek nézhetnek. Remek stáb dolgozott a megvalósításán, az első epizódot levetítettük az RTL 18. születésnapi partiján, rengeteg pozitív visszajelzést kaptunk.

A magyar HBO által gyártott sorozatokat nem akarta megvenni és leadni az RTL Klub, hogy lássák százezrek?

Voltak tárgyalások, de elakadtak. A Terápia amúgy nagyon rétegsorozat, éjjel mehetett volna csak nálunk, a Társas Játék korábban is.

Sebestyén Balázs műsorából mennyi van még?

Még legalább annyi, mint ami lement.

Mi lesz a Való Világ-gal? A villa áll még itt a szomszédban?

Igen, de a közeljövőben nem tervezünk beküldeni villalakókat. Amikor a VV3 véget ért, sok évet vártunk, hogy visszajöjjön. A formátumban van tartalék, de a hetedik évad végén lehetett látni a kifáradás jeleit. Soha nem mondom, hogy soha, de holnap nem indul el a VV8.

Jól hoz az Americans Forrás: The Americans

Celeb vagyok, ments ki innen! vagy más, nagy költségvetésű reality várható?

Idén is csinálhattunk volna, de akkor sok más nem lett volna helyette. Ha érdemes, és lesz rá igény, akkor készítünk új évadot, de sok érdekességet ugyanakkor még nem látott a hazai néző. A cannes-i tévés vásáron jártunk múlt héten, figyelemre méltó műsorok vannak szép számmal. Úgy látom, hogy a jövő az erős branddel és tartalommal bíró sorozatokban lehet majd, ezért nem véletlen, hogy a Deutschland '83 című, NDK-is időkben játszódó kémsorozat is nálunk lesz látható először, ahogy a Coolon a Foglalkozásuk: amerikai. De természetesen

Számos tervünk van a jövőre, a lehetőségeink is maximálisan adottak ahhoz, hogy jövőre is hasonlóan sikeres évet tudjunk magunk mögött, mint idén.

Mi tetszett leginkább a cannes-i tévés vásáron?

Nem mondhatom meg, üzleti okból, pláne, hogy a riválisok is megjelennek a tavaszi és őszi tévés mustrákon. Ötletet nem szeretnék adni nekik.

A TV2-re vonatkozó kérdéseinkre az RTL-csoport egyelőre nem kívánt válaszolni.