A csalásból összekapart budai villa titkai

2015.10.30. 18:28

„Minden rohad, ami fénylik” – szól az Aranyélet tézismondata, ennek megfelelően egy széthulló világba pillanthatunk be a magyar HBO új sorozatában. A hangulatteremtés abszolút működik, jók a karakterek, és szépek a képek, a sztori azonban még kicsit akadozik az első részben – reméljük, a későbbiekben felpörögnek az események, az epizód második fele már ezt ígéri. Várjuk a folytatást, november 8-tól a tévében.

Na, így kell elkezdeni egy sorozatot – gondolom, amikor beúszik a főcím, markáns, beazonosítható képekkel, alatta jól eltalált zenével, a Fancy Dress Party, vagyis Fülöp Péter egyik számával. Rögtön a nyitójelenettel meggyőz az operatőr is, Ónodi Eszter kocogását olyan szépen járja körül a budai hegyekben, hogy öröm nézni. A drónok használata a későbbiekben is sokat dob a képi világon, az emberibb, feszültebb jeleneteket viszont sokszor már-már zavaróan közelről látjuk, szép ritmust ad, ahogy a kettő váltja egymást.

Szóval jónak ígérkezik a dolog, de aztán egy darabig olyan nagyon nem történik semmi. Thuróczy Szabolcs karaktere átver egy albérlőt, hirtelen ötlettől vezérelve feltör egy kocsit, lézeng a városban, közben a fia (Olasz Renátó) ugyanezt csinálja, csak kicsiben, szemtelenül bliccel a villamoson, ilyesmik. A feleség (Ónodi Eszter) otthon reszelgeti a körmét, a lányuk (Döbrösi Laura) pedig aláírást gyűjt, hogy szelektíven gyűjtsék a szemetet a suliban, lassan áll csak össze, hogy milyen történetet is akarnak elmesélni az alkotók.

Hamis családi idillForrás: HBO

Inkább a hangulat az, ami az epizód első felében előrevisz, a közeg, amit mindannyian ismerünk, ez a magyaros ügyeskedés, a „majd csak lezsírozzuk valahogy”. Ahogy az apa egyre jobban jönne ki ebből a világból, a fia egyre jobban sodródik bele, végül egy látványos, jól összerakott autós üldözéses jelenetig is eljutunk, ilyet is ritkán látunk magyar sorozatban.

A simliskedésből összekapart budai villa egyre szűkebb lesz a szereplők számára, és a színészek sokat hozzátesznek ahhoz, hogy mi, nézők is érezzük ezt a vergődést. Talán Ónodi Eszter figurája a legizgalmasabb, egy hidegszívű nő, aki a jólét érdekében bármire hajlandó, miközben nem tudja elviselni, ha valaki ellentmond neki. Olasz Renátó is jól érzi első tévés szerepét, kellően tenyérbe mászó és pimasz, igazi kis nyikhaj, akinek semmi sem számít, a szülők pénze majd úgyis kihúzza a szarból.

Majd csak lezsírozzuk valahogyForrás: HBO

Thuróczy hozza a tőle megszokott, unott vagányt, a nála kicsit nagyobban utazó haver, Anger Zsolt pedig a bölényt, a dúvadat, akiből árad a tesztoszteron. Döbrösi Laurától még várjuk, hogy a karakterével együtt kinyíljon, kislányos bája azonban így is sok férfi nézőt fog megbolondítani. Az alkotók egy kisebb szerepben behoznak legalább egy karakteres arcot is, dr. Gődény György (a képen a párjával) remek találat.

Sok fiú fog még epekedni utánaForrás: HBO

Az alapvetően sötét tónusba az ilyen figurák, a megfelelően adagolt, nem erőltetett humor visz némi színt, váratlan húzásból viszont lehetne több. Sok fordulat előre kiszámítható – egy nagyon erős meglepetés viszont van a közepén, de természetesen nem lőjük le a poént –, és a történetmesélés eléggé didaktikus is,

mintha nem kezelnék eléggé felnőttnek a nézőket. Thuróczy figurájának például talán nem kéne állandóan mantráznia, hogy ki akar szállni a buliból, tisztességesen akar élni – kösz, érezzük e nélkül is, ne dumálj róla annyit.

Az Aranyélet plakátjaForrás: HBO

Összességében azonban látszik a produkción az HBO-ra jellemző igényesség és a jókora költségvetés, és várhatóan lesznek még erősebb jelenetek is, az írók a negyedik epizódra ígérték a csúcspontot. A Terápia finomhangoltságát persze a műfaj sajátosságai miatt nem fogják tudni elérni, és a Társas játék-kal szemben is hátrányban indulnak olyan szempontból, hogy itt nem szimpatikusak a szereplők – egyszerűen nem tudunk drukkolni nekik, hogy összejöjjenek a dolgaik.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK