A kreatív reklámgyártás drasztikusan visszaesett itthon

Vágólapra másolva!
A nagy márkák globálisan pozícionálják a terméküket, ennek az eredménye, hogy kevés a lokális, egyedi reklám, amit magyarok találnak ki és magyarokkal forgatnak.
Vágólapra másolva!

Az Evolution 2016 konferencia Trendek és turbulenciák panelbeszélgetését Baló György vezette, részt vett rajta Barnóth Zoltán (IAB), Czagler Zsuzsanna (Havas), Hantosi Bálint (OOH), Huszics György (DIMSz), Kovács Tibor (MLE), Kovács Krisztián (MEMe), Mező László (MediaCom), Urbán Zsolt (MRSZ). Elhangzott pár megállapítás a beszélgetés során, ezek közül válogattunk:

- A brit tévés piac a legszofisztikáltabb, sokszor előre jelzi, mi történik. Tavaly 5-6 százalékkal nőtt, ez is jelezhet valamit a magyar szereplőknek. A tévéipar szereplői további növekedést várnak 2016-tól.

- Magyarországon a kreatív reklámgyártás drasztikusan visszaesett. Nemzetközi szpotokat kapunk, ami aztán „vagy tetszik a magyar nézőnek, vagy nem." A nagy hirdetők előírják sokszor a helyi cégüknek a médiahasználatot, a márkák globálisan pozícionálják a terméküket, ennek az eredménye, hogy kevés a lokális, egyedi reklám.

Van adat a blokkolókról?

- Az online-nak arra kel figyelnie, hogy ne szakadjon szét az iparág, miközben a fejlesztéseket sem kell hanyagolni, értelmezve a trendeket. A reklámblokkolással és a hirdetési csalással foglalkoznia kell a cégeknek. Előbbit állítólag nem tudják mérni még itthon, nincs adat arról, itthon hányan használnak ilyet. (Megjegyzés: két órával később, egy másik előadáson elhangzott, hogy a magyar netezők 23%-a használ ilyet.)

- Online-ban az iparági szereplők kétszámjegyű növekedésben bíznak. A médiamix fontos, a több platformon futó kampányok a sikeresek.

- A helyi lapok szintjén van egy kitörési lehetősége a print médiumoknak, de probléma, hogy kevés hazai kiadó fordít pénzt innovációra. A nyomtatot sajtó az internet hazai terjedésekor elaludt, nem a napilapok weboldalai futottak fel, hanem az Origo és az Index, amelyek nem a printből jöttek.

- Minden adót, díjat a vásárló fizet meg, mert a profitszintet minden lap hozni akarja. A médiaszektort érintő adó ellenére a kereskedelmi tévék bevételei 8-10 százalékkal is növekedhetnek idén, ebben szerepe lesz az állami költéseknek is.

- Az egész reklámpiacra rányomja a bélyegét az állami költés: itthon nagyon megugrott az elmúlt években az állami cégek költése. „Jelenleg nem lehet kiszámítani, milyen szabályozás lesz" – hangzott el.

Az eltévedt reklám a gond

- Nem általában a kereskedelmi üzenetekkel van a baj, hanem azokkal a reklámokkal, amelyek nem érnek célba, amelyek nem a célcsoportot találják el. Adott esetben a fogyasztó még örül is neki.

- Fontos a hirdetői és fogyasztó edukáció is. Az MRSZ-nek volt tavaly egy kampánya, amely a fogyasztóhoz szólt, hogy megértse a reklám működését.

- A platformok egyre jobban elmosódnak, a legtöbb médiahirdetés viszont akkor hatékony, ha több szinten jelen van. A legtöbb adatot fel sem tudják dolgozni a médiumok, a hirdetőt viszont adatokkal kell meggyőzni, hogy növelje a költést. Az adatok összemosódnak sokszor, így hatékony kampányokat, médiaterveket akadályoznak.