Ismert műsorvezetők, új szlogen és új hullám a Petőfi Rádiónál

2016.05.26. 20:13

Peller Mariann, Harsányi Levente viszi a reggelt, Buda Marci a délutános, minden hétköznap este műsort vezet a Republicból ismert Boros Csaba. Pető Zoltán, a rádió főszerkesztője még több magyar zenét ígér, de a kereskedelmi rádiókkal nem akarnak versenyezni, és lecserélik a „Nagyon zene" szlogent egy újra. Az átszervezés során pár külsős szerződése megszűnik.

Hetek óta pletykálnak a Petőfiről a médiapiacon, olykor meredek állítások is elhangzanak. Mi várható a Petőfi Rádióban a jövőben?

Hétfőtől, május 30-tól felfrissítjük a rádiót. Hónapokkal ezelőtt elkezdtük a munkát, februárban rengeteg kutatási anyagot áttekintve lefektettük az alapszabályokat, és ekkor gondoltuk újra a zenei adatbázisunkat is, hangsúlyosan őrizve a magyar zene nagy arányát. Az első visszajelzések pozitívak, a nemzetközileg elismert Billboard írt rólunk egy cikket, ahol kifejtették, hogy a rádiónk zenei arculata az egész régiót veri. Most jutunk el oda, hogy teljes arculatfrissítés jön, nem csak a zenében, hanem új műsorokkal is.

Pető Zoltán, a Petőfi rádió főszerkesztőjeForrás: MTVA

Van olyan külföldi rádió, amely prototípusként szolgált?

Nincs egy konkrét, de sok külföldi adót hallgatunk, ismerünk. Nekünk az a feladatunk, hogy a magyar zene legnagyobb színpada legyünk, de közben progresszivitást mutassunk, egyediek legyünk, és hozzánk hasonlítsanak majd más adókat, ahogyan az szokott is történni. A felfrissítés mellett amit feltétlenül kiemelnék, az a magyar zene: mindig is jó kapcsolatunk volt a hazai könnyűzenei szcénával, a zenészekkel, az előadókkal, és ez a jövőben még hangsúlyosabb lesz.

Milyen volt eddig a magyar és külföldi zenék aránya a Petőfiben? Sokan attól tartanak, a Petőfi is olyan lesz, mint a többi rádió.

Mindig az előírtnál sokkal több magyar zenét játszunk. Mi sokkal több magyar zenét adunk másoknál, és felkaroljuk a tehetséges magyar zenészeket, akiknek akár a nemzetközi piacon is helye van. Hétfőn pedig új platformot indítunk a Petőfi Live-on belül, egy aloldalt, „Saját zenéd" címmel. Oda bárki feltöltheti a zenéjét, amit szakmai alapon értékelünk, és természetesen folytatjuk a Nagy-Szín-Pad produkciót, melynek az a célja, hogy már működő, de még nem befutott zenekaroknak nyújtson lehetőséget. A Petőfi marad a magyar zene nagyszínpada.

Kik alkotják azt a zsűrit, akik döntenek az új zenekarokról?

Nem emelnék ki egy-egy embert, a zenei szerkesztőségünk dönt ebben a kérdésben, hogy kiket érdemes segíteni a pályán. Erre az egyik terep a vasárnapi, új blokkunk lesz, akkor öt órán át csak magyar zenét adunk, koncerteket is, interjúkat, többek közt.

Forrás: MTVA

Kik lesznek az új arcok, hangok?

Boros Csaba az egyik, övé lesz az esti sáv, minden hétköznap. Őt a Republic együttesből ismerhetik sokan, ő kifejezetten a magyar zenékkel foglalkozik majd interaktív műsorában. A reggeli sáv igen meghatározó, oda Harsányi Levente és Peller Mariann érkezik, a Talpra magyar! név viszont marad. A rádiónk szlogenje is változik, a „Nagyon zenét" kilenc év után lecseréljük, most „Az életed ritmusa" lesz az új szlogen: ez szerintünk mindent kifejez, mert a műsorainkat és az adásmenetet az emberek bioritmusához próbáljuk illeszteni. Volt már szó az estéről, reggelről, és ott van még a délután, akkor a jól ismert Buda Marci viszi a műsort. Hétvégén olyan műsorok lesznek, amelyek az adott napszakhoz alkalmazkodnak: délelőtt beszélgetős blokkok lesznek, délután inkább interaktívabb adás vár a hallgatókra. Rájuk sokkal jobban számítunk a jövőben, az a cél, hogy bevonjuk, megmozgassuk a Petőfi hallgatóit.

Mennyire terveznek rivalizálni a kereskedelmi rádiókkal?

Egyáltalán nem célunk versengeni velük. Nekünk exkluzív, magyar, és progresszív tartalmat kell adni, értéket kell teremteni: segítenünk kell a magyar zenészeket, és eközben kell törekednünk a hallgatói igények kiszolgálására.

Azért kérdem, mert a Class FM tulajdonosváltáskor volt egy sajtóesemény, ott elhangzott, hogy ők 2,8 milliós táborral bírnak, a Petőfi meg 7-800 ezerrel.

Ezek hónapokkal ezelőtti mérési eredmények. Fontos a hallgatottság, de csak a visszajelzések miatt, nem kereskedelmi szempontból. Márciusban már napi átlagban 930 ezer fölött voltunk. Ha a zenei profilú rádiókat nézzük, ezzel országosan második a Petőfi, ha mindet vizsgáljuk, akkor még a Kossuth rádió előz meg minket. Mi 18-49-ben mérjük magunkat, nekünk a fiatalok nagyon fontosak, a szerkesztőink is gyakran frissítik a Facebook-oldalunkat is, és a legtöbb műsorunkat interaktívvá tesszük, hogy a fiatalok elmondhassák a véleményüket. Sok pozitív visszajelzést kapunk is emiatt.

Nemrég Majkának volt egy kirohanása, mert nem adják a dalait, miközben országosan népszerű. Erről mit gondol?

Emlékszem az esetre, de nem igazán értettük, mert nem volt jogos az észrevétel. Ránk élezte ki a problémát, de vannak olyan előadók, akiknek az egész zeneiparral vannak gondjaik. Hogy bekerül-e a jövőben, az összetett kérdés, sok mindentől függ. Ugyanakkor megjegyzem, az adatbázisunk elismert, és a feltörekvő, új előadókra próbálunk fókuszálni. A Petőfi nem tér le arról az útról, melynek eredményeként nagyszínpados magyar zenészek lépnek fel például a hazai fesztiválokon. A Petőfi nélkül ez nem így lenne.

Gyakori, hogy popzenészek vagy rapperek verik az asztalt, mert nem kerülnek be rotációba a dalukkal?

Nem gyakori, mert rengeteg zenét kapunk, és sok adásba is kerül. De pont azért nyitjuk meg az új platformot, ahol mindenki bemutatkozhat, és véleményt alkothat, hogy akinek helye van a Petőfin, az ki ne maradjon. Mindemellett zenei szerkesztőink hegyezik a fülüket a közösségi médiában, naponta figyelik a Spotifyt, a Deezert, a Youtube-ot, a Soundcloudot, tehetséges magyar előadók után kutatva.

Állami rádióként mennyire fontos a reklámozók jelenléte?

Ha megkeresnek minket a hirdetők, persze örülünk, de nem versengünk a kereskedelmi rádiókkal a hirdetésekért.

Kik a főbb hirdetők?

Erről a kereskedelmi osztály tudna többet mondani, de tudtommal sokan vannak, koncertszervezők, személyszállító cégek, fesztiválszervezők. Olyan nincs, hogy egy műsort előre eladunk, és a tartalomba építjük be a partner kívánságait. De ismétlem, nem akarunk versenyezni a kereskedelmi rádiókkal, mi más pályán játszunk, és más céljaink vannak. A legfőbb a magyar zene népszerűsítése.

Forrás: MTVA

Mi a véleménye arról, hogy csak egy országos kereskedelmi rádió van a piacon? Egészséges ez?

Szerintem sok rádió van, széles repertoárral, mindenki megtalálhatja azt, ami neki tetszik, legyen az közéleti, beszélgetős adás, vagy akár rétegzene. Budapesten ez fokozottan így van, de vidéki nagyvárosokban a helyi rádiók nagyon erős pozíciókkal bírnak, amelyek akár a Class FM-et is verik helyileg. Országos rádiónak nehezebb feladata van, nagy tömegekhez kell szólnia, miközben a lokális tartalomnak, a helyi rádióknak mindig megvan a maga varázsa.

A nyárra hogyan készül a Petőfi Rádió?

Van egy közös fesztiválunk a VOLT produkcióval, ez a Strand fesztivál, ami gyakorlatilag a mi gyerekünk, akár a Nagy-Szín-Pad. A Petőfi zenei díj is fontos nekünk, amit a VOLT nulladik napján adunk át, rengeteg kategóriában ismerjük el a magyar zenészeket, de nem csak őket, hanem a háttérben dolgozókat is. Nekünk ez a nyár is a magyar zenékről szól.

---------------

UPADTE: Úgy tudjuk, hogy az átszervezés során csak külsős szerződéseket bontanak fel, olyanokét, akik "sokba kerülnek, és keveset tesznek hozzá már a Petőfihez." Minden belsősnek megtalálják a helyét az átszervezés után is, ígéri az MTVA.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK