Nem kicsit problémás a sztárrendező közelgő sorozata

The Get Down
The Get Down
Vágólapra másolva!
Baz Luhrmann, a Moulin Rouge!, az Ausztrália és A nagy Gatsby rendezőjének első kirándulása a tévé világába, azaz a The Get Down című széria nehéz szülés volt, és nagyon költségesre sikeredett.
Vágólapra másolva!

A jó ideje saját sorozatokkal is jelentkező streamelős szolgáltatás, a Netflix mindig is híres volt arról, hogy nagyvonalúan bánik a költségvetéssel. Csak 2016-ban körülbelül 6 milliárd dollárt költöttek eredeti tartalmakra (bármely más nagy cégnél többet), eddigi legdrágább szériájuknak, a Marco Polónak pedig – amely nem aratott különösebb közönség- és kritikai sikert, és díjeső sem övezte – tíz része 90 millióba került.

Baz Luhrmann július elején egy londoni partin Forrás: James Shaw / NurPhoto / AFP

Most azonban még erre is rálicitáltak, hiszen a Sony Pictures Televisionnel közös gyártásban megvalósuló, Baz Luhrmann nevével fémjelzett The Get Down, a neves ausztrál rendező első tévésorozata epizódonként 7 és félmillió dollárt emésztett fel,

a tizenkét rész teljes költségvetése pedig mindennel együtt 120 millióra rúg

– ezzel bekerült a valaha készült legköltségesebb sorozatok közé. A széria több kreatív vezetőt, ötletgazdát és számtalan forgatókönyvírót elfogyasztott az alatt a két és félév alatt, amióta elkezdték készíteni, a munkálatok pedig többször félbeszakadtak, majd újrakezdődtek.

The Get Down Forrás: Netflix

A Moulin Rouge! direktora ráadásul eredetileg nem is szeretett volna szorosan kötődni a projekthez, hanem csak afféle nagybácsiként akarta támogatni a produkciót. De rájött, hogy valami olyat hoznak létre, amire korábban nem volt még precedens a televíziózásban, így mind jobban belekerült a teljes folyamatba. És minél jobban belekerült Luhrmann a dologba, annál magasabbra nőttek a kiadások, és annál lassabbá vált a munka.

Amikor pedig a Sony munkatársai megpróbáltak volna közbelépni, és bevetni valakit, aki kontroll alatt tartaná az esztelen költekezést, a Netflix megvétózta a lépést: semmit nem engedtek véghez vinni, ami bármiben is csorbította volna a rendező szerepét. Állítólag annyira bíztak benne, hogy Ted Sarandos, a Netflix tartalomigazgatója addig nem adott zöld utat a projektnek, amíg nem látta biztosítottnak, hogy Luhrmann az elejétől a végéig terelgeti majd a munkálatokat.

A nagy Gatsby Forrás: Kobal / The Picture Desk

A rendező viszont nemcsak arról híres, hogy mindene a látvány és a stílus, hanem arról is, hogy a tökéletes látványvilágért cserébe semmi sem drága a számára. Legutóbbi nagyjátékfilmje, a 2013-as A nagy Gatsby büdzséjét például állítólag 80 millióról 105 milló dollárra tornázta fel a gyártó stúdiónál, a Warner Bros.-nál.

A direktor pedig minden körülmények között ragaszkodik az elképzeléseihez:

130 millió dolláros költségvetésű alkotását, a 2008-as Ausztráliát olyan eredeti helyszínen forgatták, hogy Nicole Kidman a borzalmas hőség miatt elájult a forgatáson.

Hugh Jackman és Nicole Kidman az Ausztráliában Forrás: Archives du 7eme Art / Photo12

Bazzel és a csapatával dolgozni az egyik legkifizetődőbb dolog volt az életemben. A folyamat minden része formabontó volt. Igazán inspiráló volt az egész" – nyilatkozta Cindy Holland, a Netflix eredeti tartalmakért felelős alelnöke.

A The Get Downban Luhrmann egy opera és egy színpadi musical elemeivel dolgozott, hogy elmesélje egy csapat fekete tinédzser sztoriját, akik az 1977–79 közötti Bronxban ébrednek öntudatra. Az elsősorban a hiphopra és némileg a korabeli diszkózenére támaszkodó epizódok mindegyikében több táncbetétet is elhelyezett, így a külön koreográfus- és tánccsapat alkalmazása, illetve a régi slágerek jogdíja is erősen megnyomta a költségvetést. A munkálatok közepette ráadásul Luhrmann

a teljes írókollektívát átköltöztette Los Angelesből New Yorkba,

hogy autentikusabb környezetben dolgozhassanak.

The Get Down Forrás: Netflix

A Varietynek nyilatkozó források szerint ezenkívül az sem segített takarékoskodni, hogy az 53 éves alkotó – akinek egyébként a The Get Downnal egy gyerekkori álma vált valóra, hiszen kisvárosi ausztrálként mindig is odáig volt mindenért, ami New Yorkból érkezett – semmiféle tapasztalattal nem rendelkezett a televíziózásban, mégis mindenben szabad kezet kapott, és nem hallgatott a tapasztalt tévés veteránok tanácsaira.

S habár a Netflix – a fentebb is idézett nyilatkozatok alapján – egyáltalán nem bánta meg a dolgot, a megszaladó költségek azért okoztak némi feszültséget a partnerükkel, a Sonyval való együttműködésben. Vélhetően a túlköltekezésnek köszönhető az is, hogy az eredetileg tervezett 13 epizódból végül csak 12 lett. Az első részt maga Luhrmann rendezte, és állítólag 90 perc hosszú.

The Get Down Forrás: Netflix

Az utómunkálati fázis pedig nem túl meglepő módon szintén olyan összetett és bonyolult folyamattá alakult, hogy szokásától eltérően ezt a sorozatát a Netflix nem teszi egyszerre elérhetővé, hanem két adagban érkeznek majd az epizódok. Az első hat részt augusztus 12-én láthatjuk, a második hatot pedig valamikor 2017 első felében. Az azonban továbbra is kérdés, hogy lesz-e folytatása, azaz második évada a rekord költségvetésű produkciónak. Ha lesz is, az valószínűnek tűnik, hogy akkor már Baz Luhrmann nélkül.

Na nem mintha a Netflix meneszteni akarná – a rendező maga szabadulna. „Úgy gondolom, hogy ez a sajátos technika, amit ebben a műsorban kifejlesztettünk,

– mondta a folytatásról az alkotó, aki a későbbiekben inkább visszatérne „Baz bácsi" üzemmódba, ahogy azt eredetileg is tervezte. Talán mindenkinek jobb is lesz úgy.