Ötmillió dollárt kérnek 30 másodpercért a Super Bowlon

superbowl50 Super Bowl 50 - Carolina Panthers v Denver Broncos GettyImageRank1 AMERICAN FOOTBALL NFL topics topix bestof toppics toppix
SANTA CLARA, CA - FEBRUARY 07: Ryan Harris #68 of the Denver Broncos celebrates after defeating the Carolina Panthers during Super Bowl 50 at Levi's Stadium on February 7, 2016 in Santa Clara, California. The Broncos defeated the Panthers 24-10. Al Bello/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Február 5-én játsszák az 51. Super Bowlt, vagyis az amerikaifoci-liga idei döntőjét, ami az Egyesült Államokban afféle népünnepélynek számít, tévés közvetítése is rendre nézettségi rekordokat dönt. Ennek megfelelően a reklámidő is igen drága, az itteni hirdetések pedig külön műsorszámnak számítanak, számos cég direkt erre az alkalomra áll elő egy-egy ütős kisfilmmel. Nézzen meg közülük párat!
Vágólapra másolva!

A Super Bowlt először 1967-ben láthatták a tévénézők, ma pedig már hagyományosan a legnézettebb műsor az Egyesült Államokban. Olyan eseményről van szó, amely elsősorban az amerikaiakat vonzza, de így is közvetítik több mint 200 országban, itthon is egyre népszerűbb.

Tavaly a Denver Broncos nyert, az egyik játékos, Ryan Harris ünnepli a győzelmet Forrás: AFP/2016 Getty Images/Al Bello

Az amerikai tévétörténet húsz legnézettebb tévéműsorából ugyanis tizenkilenc Super Bowl, csupán a M.A.S.H. záróepizódja tudott beférkőzni a nyolcadik helyre a maga 105,9 millió nézőjével. A rekordot jelenleg a 2015-ös Super Bowl tartja, erre 115,2 millió amerikai volt kíváncsi – míg a 2014-es döntőt 112,2 millióan, a tavalyit pedig 111,9 millióan figyelték.

Óriási buli van

A nagy nézettséget természetesen nem kizárólag az okozza, hogy az Egyesült Államokban megőrülnek az amerikaifociért, hanem az is, hogy a hirdetők és menedzserek hamar rájöttek, milyen lehetőségeket tartogatnak a játékrészek közötti szünetek.

A félidőben mindig valamilyen látványos műsorszámot adnak,

általában egy énekes vagy egy zenekar mutatja be az új dalát: idén Lady Gaga fellépése várható, tavaly a Coldplay szórakoztatta a nézőket Beyoncéval és Bruno Marsszal kiegészülve.

Idén Lady Gaga lép fel a félidőben Forrás: AFP/Daniel Leal-Olivas

A nézettséget látva természetesen a hirdetők is rákaptak a műsorra, igaz, borsos árat kell fizetniük, ha meg akarnak jelenni, még úgy is, hogy idén maradt a tavalyi tarifa:

egy harminc másodperces reklámhely ötmillió dollárba kerül.

Nem csoda, hogy az ügynökségek külön készülnek erre az alkalomra, a legötletesebb, legütősebb reklámjaikat ekkorra tartogatják.

Sztárok tömegével

Tavaly többek között Alec Baldwin partizott Missy Elliott-tal és Dan Marinóval, Christopher Walken zoknikkal beszélgetett, Seal pedig a Super Bowl után, győzelmi mámorban fogant gyerekekkel énekelgetett. A 2015-ös döntő legviccesebb kisfilmjeiből itt szemezgettünk, de régebben is készült jó pár szórakoztató, emlékezetes darab.

A reklámok filmszerűvé, önálló műsorszámmá válását a Super Bowlok történetében talán a neves rendező, Ridley Scott indította el, aki

1984-ben az Orwell-regényt idéző kisfilmet szentelt az Apple-nek,

illetve az akkor megjelenő Macintosh számítógépeknek – azt mutatva be, hogy van más alternatíva is a mindenkit ugyanolyanná formáló Nagy Testvér (az IBM) mellett.

A későbbiekben az ügynökségek egyre színvonalasabb látványvilággal és sztárok tömegével próbálták meggyőzni a nézőket arról, hogy az adott termék érdemes a figyelmükre.

1992-ben Cindy Crawford mindenkinél szexisebben itta a Pepsit,

de a srácok csak az üdítősdoboz új kivitelezésére figyeltek; egy évvel később Michael Jordan és Larry Bird egy Big Macért mutatta be a legelképesztőbb kosártrükköket.

Az ismert arcok később is szívesen csatlakoztak azokhoz a reklámokhoz, amelyeket a Super Bowlra időzítettek. Az egyik állandó hirdető, a Bud Light kedvéért Don Cheadle egy lámával szállt liftbe, Arnold Schwarzenegger pedig hülye parókában pingpongozott az utca emberével – azonban akármi is következett ez után, mindig volt ott egy jó sör a biztonság kedvéért.

Az Agymenők színésznője, Kaley Cuoco 2013-ban a Toyotát reklámozta: egy tündért alakított, aki azonban sosem úgy teljesítette a kívánságokat, ahogy azt kellett volna. A családfő úszógumija helyett például a kocsi pótkerekét tüntette el (mindkettőt mondják spare tire-nek az angolban), majd a wishes-t is witches-nek értette, így az újabb kívánságok helyett boszorkányok lepték el az utcát.

Az utóbbi években Amy Poehler tett még fel hülye kérdéseket a Best Buyban, Paul Rudd és Seth Rogen azon vitatkoztak, hogy melyikük lenne jobb arca a Samsungnak, Bruce Willis egy vadidegen fickót ölelgetett, Stephen Colbert pedig pisztáciának öltözött – nem voltak unalmas darabok ezek sem. Emlékezetes volt a Volkswagen Darth Vader-es reklámja is.

A Sport1 élőben közvetíti az 51. Super Bowlt, felvezetésképpen egy Trash Talk Extra jelentkezik 10 órától. Éjféltől a helyszíné a szó, Houstonból Faragó Richard és a magyar amerikaifutball-válogatott irányítója, Bencsics Márk kommentál.