Még egyszer az Eurovízióról: mégis mit pontozott a zsűri?

Eurovison Song Contest 2018 - Finals Arts, Culture and Entertainment televison MEDIA MUSIC ESC Eurovision
Az észt Elina Nechayeva
Vágólapra másolva!
Idén különösen feltűnő volt, hogy egészen mást hallott a zsűri, és mást a közönség.
Vágólapra másolva!

Pár éve megváltozott a korábbi gyakorlat, amikor csak a tévézők voksai számítottak: bejöttek, és egyre hangsúlyosabbak lettek a „szakmai zsűrik" pontjai. Annyira, hogy a tavalyi és az idei fesztivál döntőjében a zenész zsűrik pontjait részletesen és igen hosszan ismertették (szinte semmibe vették az AWS-t), majd a nézők pontjait ömlesztve, gyorsan adták hozzá (ott lényegesen jobban szerepeltünk).

Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Jörg Carstensen

Nem derült ki az adásból, mely ország tévézői mely dalt támogatták, ami nagy hiba, mert ezen lehetett legjobban kombinálni, szőni az összeesküvés-elméleteket, és tenni nagy megállapításokat a regionális összetartásokról, regionális utálkozásról. Utánanéztünk persze, mi az, amit nem adtak le a tévében, itt olvashat arról, hogy Romániából, Szerbiából, Lengyelországból például rengeteg voks jött, ott bejött a dinamikus magyar metál.

Mást akar a zsűri, mást a nép

A Viszlát nyár! című magyar metáldal elég testidegen volt az idei mezőnyben, ahol rock is alig akadt, ilyen kemény, erős dübörgés meg pláne nem. A zsűri a lista vége felé tette, ha rajtuk múlik, még hátrébb végzünk: 93 pontunkból 65 jött európai tévézőktől, és mindössze 28 a szakmai zsűritől. Úgy tűnik, a magyar szövegű metál nem volt elég színes, újszerű a zsűrinek: talán ha angolul megy, ismerik a dal keletkezésének körülményeit, jobban értékelik.

Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Jörg Carstensen

Talán a legnagyobb pofáraesés a svéd induló esetében történt. A nemzeti zsűrik imádták a teljesen semmitmondó, tucatdiszkó dalt, amelyből kétszeri hallgatás után sem tudunk felidézni egy fél hangot sem. 253 pont ömlött a svéd produkcióra a szakmai zsűritől, folyton ünnepeltek, és úgy nézett ki, még a végén megnyerik az idei kiírást. Erre érkezett szerény 21 pont a nézőkről, harmadannyi, mint amennyit a magyar AWS kapott. A svéd dal hetedik lett tehát, úgy, hogy csak a zsűri szerette, a tévézők szerint a legjobb 20-ban sem volt helye.

Ausztriát a zsűri imádta, az olaszokat viszont a nép

Izrael kiegyensúlyozottan nyert (317 a nézőktől, 212 a zsűritől), Ciprus hasonlóképp lett második (253-183). Ausztria lett a harmadik, ott világosan látszott, hogy mást hallott és szeretett a zsűri, mint a tévéző nép: mindössze 71-et kaptak a nézőktől, de 271-et a zenész-szakmai körökből: ha utóbbiak nincsenek, ahogy évtizedeken át nem voltak, akkor Ausztria is a vert mezőnyben találja magát – így meg dobogós.

Forrás: dpa Picture-Alliance

Említsünk még meg az olasz és a cseh versenydalokat, amelyek szintén jó példák arra, hogy mennyire mást néz a zsűri, és mást lát a tévéző. Az olaszok úgy lettek ötödikek, hogy 249 pontot kaptak az amúgy kellemes, hallgatható nótájukra a nézőktől, és mindössze 59-et a zsűritől. A csehek hatodikak lettek, de előrébb is végezettek volna, ha csak a telefonos szavazások döntenek: 215-öt adtak nekik a nézők, és csak 66-ot a zsűritagok.