15 éve valami történt, és csak néztünk, mint a moziban

2019.02.08. 21:42

2004 nagyszerű év volt a televíziózásban: a meghatározó sorozatgyártó országban, az Egyesült Államokban olyan szériák indultak, amelyek filmes eszközökkel, filmes költségvetéssel készültek, és sok ezek közül ikonikus, klasszikus lett mára.

2003 sem volt rossz év az amerikai sorozatgyártásban, akkor indult az NCIS, a Két pasi meg egy kicsi, Az ítélet: család, a Tuti gimi, a Narancsvidék, a Döglött akták vagy a Kés/Alatt. Ezekkel persze vígan el lehet tölteni jó pár hétvégét, sok száz óra kellemes szórakozást vagy borzongást biztosítanak, de ha összevetjük az egy évvel későbbi újoncokkal, akkor azt kell látnunk, hogy akkor valami megváltozott. Még több pénzt pumpáltak a tévéiparba, ragyogó forgatókönyvek alapján kezdtek dolgozni ambiciózus stábok, és persze a casting: felejthetetlen karakterek születtek, kerültek a tévéképernyőre.

Hawaiion forgatták a kalandos sorozatot, a LostotForrás: ABC

2004 elején még nem lehetett sejteni, hogy milyen fontos év lesz ez a tévében, micsoda nagy kedvencek vannak az anyaméhben, születés előtt. Januárban még Janet Jackson és Justin Timberlake fellépése borzolta a kedélyeket, a Super Bowl félidejében történt az ominózus melltartó-letépés. Az év első hónapjában búcsúzott a Szex és New York, májusban véget ért a Jóbarátok, és semmi nem utalt arra, hogy szenzációs sorozatok tűnnek fel, olyanok, amelyek évekig meghatározóak lesznek. Ezeket vesszük sorra most.

Lost

A pilotot J. J Abrams rendezte, Hawaiion forgatták (mint a sorozat nagy részét később), és döbbenten nézte mindenki, mert egyben olyan volt, mint egy nagy költségvetésű film. Manapság, amikor a Hulu, a Netflix, az Amazon, az HBO és társaik ipari mennyiségben tolják a pénzt a sorozatokba, már nem kapjuk fel a fejünket a hollywoodi filmes minőségű látványvilágon, gondoljunk csak a Trónok harca csatajeleneteire. Ekkor azonban még csak 2004-et írtuk, a Lost pilotja pedig olyat mutatott, amit sorozattól addig nem láttunk még (pedig nem voltak benne gigászi űrbázisok, sem digitális szörnyek). A Lost pilotjáig soha, senki nem költött 12-14 millió dollárt egy sorozatrészre.

Forrás: IMDb

A karakteres figurák, mint Jack doki, Kate vagy Sawyer vitték előre a sztorit az elején, utána felzárkózott Hugo, Locke, Desmond, Charlie és persze Ben Linus. Az egyre súlyosabb, furcsább rejtélyek a fotelbe szögezték a nézőt, aki fel sem tápászkodott onnan a második-harmadik évad végéig – akkorra kezdett derengeni sokaknak, hogy klassz a sok misztikum, a kaland, a váratlan fordulat, de soha nem fog választ kapni egy csomó kérdésre.

Forrás: IMDb

És persze a végén maradt rengeteg lezáratlan szál, idegesítő álmagyarázat, de ettől függetlenül a Lost bekerült a legnagyobb sorozatok közé. Nem epizodikus volt a sztori, hanem szerializált, olyan volt, mint egy sok száz órás, gyönyörű helyeken forgatott kalandfilmet nézni, amely szép lassan átmegy sci-fibe.

Született feleségek

Akit főszereplőnek hiszünk, és narrálja a történteket, rögvest az elején öngyilkos lesz, továbbá kiderül, hogy a csillogó, gazdag kertvárosban mindenkinek megvan egy féltett, mocskos titka. Már az első rész be is szippantotta a nézőt, pedig jóformán még azt sem tudtuk, mi az a dramey, eszik vagy isszák. A ragyogó szereposztás - Teri Hatcher, Felicity Huffman, Marcia Cross, Eva Longoria - és a remekül kitalált karakterek szinte garantálták a sikert. Minden rész végére odabiggyesztettek egy sokat sejtető, várakozást felfokozó cliffhangert, amitől aztán a néző tűkön ült egy hétig, alig várta már a folytatást.

Forrás: abc

180 rész, nyolc évad készült belőle, és akárcsak a Lost esetében, itt is tapasztalható volt egy kreatív fáradtság a vége felé. Az utolsó két-három évad már nem izgatta annyira a tévézőket, de mi most 2004-et nézzük, nem egy nagyszerű sorozat lassú kimúlását.

Forrás: abc

A Született feleségek pedig berobbant, Longoriából világsztárt csinált, és alapvetően szappanoperás, telenovellás jellege ellenére elérte, hogy férfiak is leültek nézni, hogy kövessék a hazugságokkal, rivalizálással, fondorlatos machinációkkal terhelt sztorit.

Doktor House

A sorozat világszerte nagy sikert aratott, itthon pedig, ahol korábban már nagy rajongótábora volt A Klinikának, a Vészhelyzetnek, a Kórház a város szélén-nek, szintén számos rajongója akadt a rossz természetű, de zseniális dokinak. Újat mutatott az orvosos-kórházas sorozatok műfajában, voltaképp nem is hagyományos, dokis széria volt, inkább nyomozós krimi, amely szépen lépeget előre.

2004 és 2012 között futott, 66 ország tévécsatornái vették meg, az USA-ban évekig a top 10-es drámák közt mozgott. Egy mérés szerint 2008-ban ez lett a világon a legnézettebb heti sorozat, Emmy-díjakat nyert, két Golden Globe mellett. Hugh Laurie nyilván nem a 176 epizódnyi House-szal kezdte az ipart (rengeteg filmben, sorozatban szerepelt előtte), de talán ezzel a szériával lett világsztár.

Még számos kiváló sorozat indult 2004-ben, de ezekről már rövidebben:

Törtetők

A magyar valóságtól ugyan távol áll ez a hollywoodi sztori, az A kategóriás filmsztárral és sleppjével, mégis nagyon kellemes HBO-s sorozat volt, igaz barátságról, szerelemről, karrierről, jó volt nézni.

Forrás: HBO

Lehetett drukkolni Vincent Chase-nek, lehetett irigykedni rá, a mellette lúzerkedő tesón, Dramán lehetett röhögni, a pimasz, pökhendi és arcoskodó Ari Gold pedig a sorozattörténelem tíz legjobb figurája közé vígan beilleszthető, nem lógna ki onnan (Jeremy Piven alakította, de még a magyar szinkronja, Hajdú Steve is hibátlan volt).

Ments meg!

Forrás: FX

Egyik nagy kedvencünk a listáról, szintén 2004-ben startolt. A zseniális Denis Leary volt benne az igencsak cinikus, kiégett, fallokrata, hímsoviniszta Tommy Gavin, aki haverjaival elég kemény szövegeket nyomott a kocsmában és a tűzoltóállomáson. A New York-i terrortámadások és az emberi veszteségek megviselték idegrendszerét, masszívan ivott, hallucinált, kőkemény dráma bújt meg a gyakran vicces felszín alatt.

Csillagközi romboló

Négy évad készült belőle, három Emmy-díjat nyert, és ha minden idők legjobb sci-fi sorozatait listázza bármely nagy amerikai, brit lap, szórakoztató szakportál, akkor ez kihagyhatatlan.

Deadwood

Az 1800-as évek vége, Dél-Dakota: a westernsorozatok közül kiemelkedik a Deadwood, nem véletlen kapott díjakat is.

Szégyentelenek

Az igazi prolicsaládok addig jobbára vígjátékokban tűntek fel a képernyőn, gondoljunk csak az Egy rém rendes család-ra, A nevem Earl-re vagy az Egyszer fent,...inkább lent-re. A Shameless-ben is vannak ugyan humoros pillanatok, de lényegét tekintve kőkemény dráma – itt írtunk róla hosszabban, a hazai induláskor.

L

Igen, magyarul csak ennyi volt a címe, nem elgépelés: eredetileg The L World címen futott. A romantikus dráma egy Los Angeles-i leszbikus közösség életét mutatta be, 2004 és 2009 között adták, itthon is ment.

Csillagkapu – Atlantisz

Szintén 2004-ben startolt, 2009-ig volt képernyőn a sci-fi rajongók nagy örömére. Talán nem annyira erős széria, mint a Battlestar Galactica, de nem véletlenül alakult ki körülötte nagy felhajtás.

Veronica Mars

Forrás: Warner Bros.

Első menetre három évad, 64 rész készült a nyomozgató gimnazista lány kalandjairól, a kasza miatt sokan háborogtak, protestáltak a csatornánál. 2013-ban gyűjtést rendeztek a neten, 2 millió dollár pár óra alatt összejött, végül 5 millió dollárral vághattak neki egy filmnek, amit be is mutattak 2014-ben. Most újabb évad jön, ha minden igaz.

New York-i Helyszínelők

A Helyszínlelők-franchise egyik darabja, kilenc éven keresztül futott. Az eredeti Helyszínelők nyilván nagyobb sikereket ért el, a Miami-verzió talán karakteresebb volt, de ezt is milliók várták hetente.

4400

Négyévados sci-fi volt, már sokan elfelejtették, de egykor nagy hatással bírt. A 4400 ember múltbéli titokzatos eltűnéséről majd jelenbéli megkerüléséről szóló sorozat még a Hősökkel mutatott némi rokonságot (szuperképességek ott is voltak), ugyanakkor különbség, hogy a 4400 minisorozatként indult, és a hatalmas sikerének volt köszönhető az, hogy végül négy évadra hízott.

Joey

A tíz évadon keresztül mókázó, 2004-ben búcsúzó Jóbarátok akkora siker volt, hogy senki nem gondolhatta komolyan, hogy a klasszikus hatosból kivett egy szem Joey majd ugyanolyan nézettséget termel. Nem is tette, de azért nem volt humor híján, Matt LeBlanc megbízhatóan hozta a kedves bunkót, Drea de Matteo pedig szintén bizonyította, hogy ért a komédiázáshoz.

LeBlanc a Sikersorozat 41 részében később önmagát adta, mostanság a Jóapátok című szitkom sztárja: nem bonyolítja túl, de ilyen múlttal már nem is venné senki komolyan drámai szerepben. Maradt a komédia, és ez jól is áll neki.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK