Kicsiket durran az MTV-s tűzijáték

2012.03.24. 19:03

Akadtak biztató próbálkozások a közszolgálati tévénél, de a nézettség csak lassan araszol felfelé a tavaly őszi átalakítás óta. Fél év és fél tucat gondterhelt hacker nem elég ahhoz, hogy az MTV visszataláljon a harmincéves kabarétréfákkal elűzött tévézőkhöz. Gundel Takács Gábor működik, a kekeckedő Csiszár Jenő is, több nagy dobás azonban az MTV-n nem szól olyan nagyot, mint máshol.

"Emlékképeinkben azért még ott dereng az MTV. Rendkívül fontos, hogy a teljes lakosságot megszólítsuk, de mindez csak gyökeres változtatásokkal érhető el. Értelmetlen a számháború, nem elsődleges és kizárólagos célunk a nézettség hajhászása, pláne nem gatyaletologatással. Abban bízom, hogy a nézők is felfedezik és értékelik majd a változást" - mondta 2011 szeptemberében, az MTV megújulása előtt az [origo]-nak Rákay Philip intendáns. A várható nézettséget nem akarta megtippelni, de a fiatalabb nézőknél akkor mért négy százalékot tragikusnak minősítette.

Az eltelt fél év jelei alapján nem megy gyorsan a közszolgálati televíziók közönségének fiatalítása, és ennek nem feltétlenül az új kínálat szegényessége az oka, hanem az, hogy az MTV és a Duna tévé egy évtized alatt sikeresen elszoktatta magától a fiatalokat, gyerekeket, a kereskedelmi tévék 1997-es indulása után is kitartó nézői réteg pedig 15 év alatt megöregedett.

A teljes lakosságnál mért, 2011. februári 7,5-ös közönségarányt egy év alatt 8,77-re tornázta fel az MTV egyes csatornája (a január ugyanilyen eredményt hozott), azaz látható némi növekedés. Az m1 ősz óta nem ment 8 százalék alá, a december 9,33 százalékot hozott, ami persze elmarad az RTL-től, TV2-től, de legalább stabil harmadik helyet ér.

A fiatalabb korosztálynál ennél valamivel látványosabb a növekedés - persze volt is honnan felkapaszkodni, hiszen a 18-49-es korosztálynál a Cool, a Viasat3 és a Film+ csatorna is verte a köztévét. A fiataloknál egyértelműen 2011 februárja jelentette a mélypontot, ekkor az ötvenéves kor alatti tévéző felnőttek 3,2 százaléka választotta mindössze az m1-et, így a 12 hónappal később, azaz az elmúlt hónapban mért kerek 5 százalék jónak tűnik, igaz, ezzel még nem rázta le magáról a csatorna a három említett kisebb kereskedelmi tévét. Az új struktúra őszi rajtjához köthető az emelkedés, korábban nem ment 4 százalék fölé, azóta nem volt 4 százalék alatt, viszont 2011 szeptembere óta nőtt egy százalékpontnyit.

Talpon maradtak

Egy műsor sikere számos tényezőtől függ: nem mindegy a rajt időzítése, a promóció, a műsorsáv, az abban a sávban lévő rivális műsorok nézettsége, a beleölt munka és pénz, azaz nem mondható ki egyértelműen, hogy tíz százalék fölött jó, alatta rossz. Az AGB Nielsen nézettségi adatai alapján tetszett a nézőknek Gundel Takács Gábor vetélkedője, a Maradj talpon!, amely 11-13 százalék körül ment március első felében, 5-600 ezer tévéző választotta esténként. A kvíz ősszel is igen jól ment, így újabb adagot rendelt belőle az MTVA, és a fiatalabb célcsoportban is többször tudott elérni 7-8 százalékot, ami jobb, mint az MTV átlaga.

Az MTV esetében igen jónak számító 15 százalékos közönségarányt súrolja a Magyarország, szeretlek című vetélkedő, ahol az MTV Csiszár Jenővel és Jakupcsek Gabriellával próbálja előállítani a harsány, színes, ordibálós olasz tévés gameshow-k hangulatát. A vetélkedő legutóbbi adásai bőven 700 ezer fölötti nézőszámot hoztak a köztévének, ezzel a házi toplista élmezőnyében szerepel rendre. Ez a műsor, akárcsak a Poén Péntek vagy Gundel Takács kvíze, a 18-49-es korosztálynál is jobban teljesít az átlagnál.

Talpon maradnának

A szövetség című, vallási témájú vetélkedő is viszonylag újabb próbálkozás, noha itt a téma miatt nem is várhatott nézői rekordokat a köztévé. A műsor az MTV átlaga alatt teljesít, 7-8 százalékkal megy a teljes lakosságnál, a fiatalok azonban majdhogynem teljes közönnyel fogadják. A Gasztroangyal a tévézők 8-9 százalékát érdekli, azaz nagyjából hozza az m1 átlagát. Ez sem kifejezetten fiatalos műsor, hiszen 4-5 százalék közt ingadozott nézettsége az ötven alatti felnőtteknél.

Meglehetősen rosszul, 2011-ben indult a Hacktion. A hackerekről szóló sztorival nem találta meg az MTV a fiatalokat. A márciusi adások 4,5 százalék körüli nézettséggel futottak, azaz lerontották az MTV-s átlagot, a fiatalabbaknál valamivel jobban áll a heti sorozat, de így is erősen bukataszagú, ez alapján kár volt belőle második évadot megrendelni, pláne az első kudarca után.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Napi szappanopera is indult, bő két héttel ezelőtt: a komoly marketingtevékenységgel megtámogatott Marslakók-premiert 358 ezren nézték, utána viszont hamar visszaesett. Az első tíz adás alapján nem volt nagy ingadozás a nézőszámban, közönségarányban viszont négy százalék fölé került március 16-án - ami persze még mindig az MTV-s átlag alatt van. A sorozat mostanában az erősödés jeleit mutatja.

A napi sorozat első évadjával szemben nincs nézettségi elvárás, a köztévé szerint az a fontos, hogy 2012 őszén hozza majd az esti műsorsáv átlagát. Addig biztosan van ideje a stábnak kialakítani egy stabil nézői réteget, megkedveltetni a szereplőket - mert alapvetően minden teleregénynek, szappanoperának, telenovellának időre van szüksége a függés kialakításához. A nézői szokások megváltoztatásához sok idő kell, ezért érthető a türelem a vártnál rosszabbul teljesítő új műsorokkal szemben.

Show és sport

Fábry Sándor átigazolásáról az [origo] többször írt: az Esti Showder költségtakarékossági okokból nem került képernyőre az RTL-en 2011 őszén, így a humorista szedte sátorfáját, és jogilag nem tiszta helyzetben (amelyben négy szereplő volt: Kovács Kristóf cége, az RTL Klub, Fábry, illetve az MTVA) megegyezett a közmédiával egy új show-ról. A premier még viszonylag jó számokat szállított, később a nézettség jelentősen esett - viszont az Esti Showder sem szállított már rekordokat az RTL-en. Fábry 40 adásra szerződött, az első etapban nincs komolyabb nézettségi elvárás az adásonként 16-18 millióba kerülő műsorral szemben, bár ez kissé olyan, mintha látványos tűzijátékot rendelne meg az MTVA, majd nem bánná, ha nem pukkan. Fábry szerint idő kellett, hogy belejöjjenek, de eztán gördülékenyebben mennek majd a felvételek.

mtv

Az emelkedés eddig enyhe, de nyáron azonban jó esélye lesz az időközben a Forma 1-et is beszerző Magyar Televíziónak arra, hogy magához édesgesse a tévézőket: a köztévé adja az olimpiát és a futball Eb-t is.

KAPCSOLÓDÓ CIKK