Két csillag bolygója<br/>

Egy nemzetközi csillagászcsoportnak először sikerült olyan Jupiter-szerű, Naprendszeren kívüli bolygó (exobolygó) nyomára bukkannia, amely két csillagot körülölelő pályán kering.

Az amerikai, izraeli és ausztrál kutatók az ausztráliai Mount Stromlo Obszervatóriumban végzett megfigyelések alapján jutottak a fenti felfedezésre. A bolygót az úgynevezett mikrolencse-hatás alapján észlelték, amely akkor lép fel, amikor egy egyébként láthatatlan objektum (például egy halvány csillag vagy egy bolygó) pontosan a Föld és egy látható, távoli csillag között halad át. A látósugarat metsző égitest gravitációs tere nagyítólencseként felnagyítja a mögötte levő távoli csillag képét, ezért egy állandó fényességűnek ismert csillag időszakos kifényesedése többnyire egy sötét objektumnak a látósugáron való átvonulásával magyarázható.
Az idén nyáron a csillagászok ilyen, 100 napig tartó kifényesedést figyeltek meg egy kettős csillagnál. Hamarosan rájöttek, hogy a fényváltozási görbék magyarázatához legalább három objektum - két csillag és egy Jupiterszerű bolygó - szokatlan "együttesét" kell feltételezniük. Számításaik szerint mindkét csillag kisebb és halványabb Napunknál, és mintegy 240 millió kilométeres távolságban keringenek egymás körül. A kettős csillagot körülfogó, nagyjából 1 milliárd kilométeres sugarú pályán pedig egy legalább a Jupiterhez hasonló méretű - és valószínűleg háromszor nagyobb tömegű - óriásbolygó kering kettőjük körül.
Kettős csillagok környezetében már régebben is találtak exobolygókat, ám eddig valamennyi esetben a bolygók csak a kettős egyik tagja körül keringtek, nem mindkettő körül. A mostani megfigyelés azért lehet fontos, mert Tejútrendszerünk legtöbb csillaga kettős vagy még több tagú rendszerhez tartozik, s így valószínű, hogy sok olyan exobolygó is létezhet, amely két vagy több csillagot körülölelő pályán kering.
A mikrolencse-hatás egyébként nemcsak exobolygók, hanem más sötét objektumok, például barna törpék, vagy hűvös, sötét anyagfelhők kimutatására is alkalmas. Sokan ettől remélik, hogy a Világegyetem máig rejtőzködő "sötét anyagának", vagy legalább egy nagyobb hányadának a nyomára akadnak. (BBC News)

(ÉT)

A mikrolencse-hatást használó bolygóvadászat első nagy eredménye, a módszer részletes ismertetésével. A szervezet azokat a kutatócsoportokat tömöríti, akik a mikrolencse-hatások vizsgálatát tűzték ki célul. A MACHO-program célja, hogy saját galaxisunk korongja körüli gömb alakú térrészben, az úgynevezett halóban olyan objektumokat keressen, amelyekben a sötét anyag egy része összpontosulhat. A mikrolencse-hatás magyarázata, ábrával. Magyar nyelvű összefoglaló és gazdag linkgyűjtemény a témában. Az aktuális felfedezés rövid ismertetője az Astrophysical Journal számára.