Pontosabb módszer a vulkánkitörések előrejelzésére<br/>

Japán és amerikai tudósok szerint a vulkánkitörések előrejelzésének általuk felfedezett új módszere minden eddigi eljárásnál pontosabb és megbízhatóbb lehet.

Az Izu-félsziget egyik tűzhányója.A Tokiói Egyetem (Japán) és a Stanford Egyetem (USA) kutatói a Japánban lévő Izu-félsziget vulkanikus aktivitását tanulmányozták 1997-ben, s eredményeiket a közelmúltban publikálták a Science magazinban.
A kitörést megelőzően a szeizmikus aktivitást (földrengéseket) és a táj alaktani változásait tanulmányozták. Műholdak által gyűjtött adatok segítségével gyors egymásutánban bekövetkező földrengések sorozatát figyelték meg, miközben a felszín alakjának változását is figyelték. Számításaik kimutatták, hogy a földrengések egy nagy magmatömeget "löktek" a felszín irányába. Míg a földrengések két nap múlva jelentősen enyhültek, addig a felszín felé mozgó magma még egy hét múlva is folytatta a felszín alakjának elváltoztatását.
A kutatók szerint ezek a megfigyelések létfontosságú információt nyújtanak arra, hogy mikor kell számítani vulkánkitörésre egy földrengéssorozatot követően.

Az egyik legnagyobb oldal a tűzhányók témakörében!