Vén csillag is lehet kék<br/>

A Hubble-űrtávcső rendkívüli felbontóképességének köszönhetően a csillagászok most először figyelhettek meg forró kék csillagokat egy elliptikus galaxis szívében.

A tőlünk 2,5 millió fényévre levő, az Androméda csillagképben látható M32 galaxisban felfedezett, mintegy nyolcezer kék csillagból álló "raj" az ultraibolya hullámhosszon készült felvételen a mag körül kavargó hóviharra emlékeztet.
A Hubble megfigyelései alapján egyértelmű, hogy az ultraibolya fény nagyon forró, héliumot égető csillagokból származik, amelyek életük végén járnak. A Nappal ellentétben, amelyben a magfúzió üzemanyaga hidrogén, ezek az öregedő csillagok már régen felélték teljes hidrogénkészletüket, és most a héliumot "égetik el" nehezebb elemekké.
Az űrtávcső ultraibolya-kamerájának (amellyel a felvétel készült) a látószöge mindössze huszadrésze a teljes galaxisénak, amelynek így csak egy kis része látható a képen. A galaxis ragyogó középpontját a jobb szélre helyezték, ennek köszönhetően baloldalt kevésbé fényes csillagok is láthatók.

Jó harminc éve az elliptikus galaxisokról készült első ultraibolya-felvételek még meglepetést keltettek, ugyanis nem számítottak arra, hogy a galaxisok ilyen ragyogók ebben a színképtartományban. Azt gondolták ugyanis, hogy az elliptikus galaxisok, amelyek viszonylag egyszerű, tagolatlan szerkezetűek, túlnyomórészt idősebb, már kihűlőben levő csillagokat tartalmaznak, ezért csak nagyon gyengén sugároznak ebben a tartományban. Azóta egyre több olyan bizonyíték gyűlt össze, amely arra mutat, hogy ez a váratlanul erős ultraibolya ragyogás a galaxisokban levő öreg, mégis igen forró, héliumot égető csillagoktól eredhet. A Hubble-űrtávcső most végre közvetlen bizonyítékát adta annak, hogy valóban erről van szó. (NASA Space Science News)

(ÉT)

A hivatalos sajtóanyag az Űrtávcső Tudományos Intézet oldalain, további képekkel és animációkkal.