A csillagok tényleg megeszik a bolygókat<br/>

A csillagászok újabb bizonyítékot találtak arra, hogy a Naphoz hasonló csillagok elnyelhetik a körülöttük keringő bolygókat.

Svájci és spanyol csillagászok a HD 82943 jelzésű csillagot tanulmányozták, amely a Naphoz hasonló, de annál kisebb méretű csillag, s az eddigi megfigyelések alapján legalább két, a Jupiterhez hasonló bolygóval rendelkezik. A megfigyelésekből kiderült, hogy a csillag légköre nagy mennyiségű lítium-6 izotópot tartalmaz. Ez a ritka izotóp normális esetben nem fordulhat elő a Naphoz hasonló csillagok külső rétegeiben, mivel igen gyorsan elpusztul a csillag fejlődésének korai fázisában. A kutatók szerint a rendellenesen nagy lítiumarány bolygó(k) elnyelésével magyarázható, mivel a Litium-6 a bolygókban stabil maradhat.

Az új eredmény megerősíti a korábbi, hasonló észleléseket, s a csillagászok egyelőre nem tudnak más magyarázatot adni a lítium rendellenes mennyiségére, mint a planéták bekebelezése. Az elképzelés egyébként nem új: a külső burkaikat drámai módon megnövelő vörös óriások esetében már 1967-ben felvetették, hogy egyes képviselőik szokatlanul erős ragyogását a lítium hullámhosszán Jupiter-szerű óriásbolygók bekebelezése okozhatja.

A csillag színképének felvételéhez az Európai Déli Obszervatórium (ESO) VLT-rendszeréből (Very Large Telescope, "nagyon nagy távcső") egy távcsövet, illetve az erre felszerelt UVES színképelemző berendezést használták, amely igen finom felbontást tesz lehetővé. A lítium-6 mennyisége alapján arra következtetnek, hogy a bolygó(k) elnyelése 30 millió éven belül történhetett. Eredményeik megerősítése végett egy igen hasonló csillagot is szemügyre vettek, amely nem rendelkezik bolygókkal, s ennek légkörében nem is találták meg a lítium-6 nyomait.

A kutatók beszámolója a Nature c. tudományos hetilap 2001. május 10-i számában jelent meg.

Részletes információk (angol nyelven), a HD 82943 spektruma (a lítium abszorpciós vonalaival), fantáziarajzokból összeállított video.

1999. szeptember 3. Az Űrtávcső Tudományos Intézet két csillagásza, Mario Livio és Lionel Siess szerint Tejútrendszerünkben mintegy 100 millió Napunkhoz hasonló csillag lehet, amelyek körül viszonylag közeli pályán Jupiter-szerű óriásbolygók vagy soha be nem gyulladt aprócska csillagkezdemények (barna törpék) keringenek. Ezek arra ítéltettek, hogy anyacsillagaik előbb-utóbb felfalják őket.